آخرین اخبار

24. فروردين 1401 - 22:16   |   کد مطلب: 41943
استاندار همدان با اشاره به مناسب نبودن حجم بارش ها در سال گذشته خواستار جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرمجاز آب های زیرزمینی این استان شد.

به گزارش آوای سیدجمال، علیرضا قاسمی فرزاد روز چهارشنبه در شصت و یکمین نشست اعضای شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان همدان افزود: بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره اندیشی شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه عمق برخی از چاه های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد، اظهار داشت: باید برای برداشت های بی رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه ریزی کنیم.

 

 

قاسمی فرزاد با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب های زیر زمینی بود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تامین کرد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی باید با استفاده از شیوه های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد.

 

 

استاندار همدان با اشاره به اینکه کشت محصولات پر آب باید حذف شود، تاکید کرد: با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است و آبیاری زیر سطحی و قطره ای باید در کشاورزی استان همدان مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

قاسمی فرزاد گفت: تخلیه آب های زیرزمینی و حفر چاه های غیرمجاز موجب ایجاد فروچاله می شود که خسارات جبران ناپذیری را در حوزه محیط زیست و زندگی مردم دارد.

 

 

وی بابیان اینکه کشت های گلخانه ای بهره وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می دهد، افزود: باید با استفاده از روش های ترکیبی به گونه ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی تلاش کرد.

 

 

استاندار همدان تصریح کرد: با همکاری دستگاه های مرتبط، شرکت های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی فعال شوند.

 

 

وی با تاکید براینکه کشت های غرق آبی آسیب های جبران ناپذیری دارد، اظهار داشت: با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با استان های همجوار باید در رابطه با کاهش ضریب مصرف آب در بخش های مختلف تصمیم گیری شود.

 

 

قاسمی فرزاد خواستار مسدود کردن همه چاه های غیر مجاز در استان شد و خاطرنشان کرد: رسانه ها و صدا و سیما باید با فرهنگ سازی و تولید محتوا در رابطه با کاهش مصرف آب اقدام کنند.

 

 

وی ادامه داد: برنامه های خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی تهیه شده اما بخش زیاد مصرف آب در حوزه کشاورزی است که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما با تولید برنامه های آموزشی در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

منبع:ایرنا

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal