آخرین اخبار

1. خرداد 1401 - 20:57   |   کد مطلب: 42283
فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب آشامیدنی و آموزش کشت محصولات کم آب برای کشاورزان اولویت کنترل کم آبی در استان است .

به گزارش آوای سیدجمال، علیرضا قاسمی فرزاد در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب گفت : جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم در حوزه کشت محصولات کم آب بر را باید به کشاورزان ارائه دهد تا محصولاتی در استان کشت شود که با کمترین مصرف آب همراه باشد.

محمد ضروری مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان در ادامه با بیان اینکه ۵۸۰۰ کنتور بر روی چاه‌های آب در استان نصب شده است عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای با چا‌های غیر مجاز و حفر این گونه چاه‌ها مقابله می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه برای ورود به باغ‌های شخصی افراد که در آن چاه‌های غیر مجاز حفر شده است نیازمند مجوز قضایی هستیم، تصریح کرد : بهتر است قبل از ساخت و ساز غیر مجاز باغ‌ها و حصار کشی آن دستگاه‌های متولی از این اقدام جلوگیری کنند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای تاکید کرد: امسال ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارندگی کمتری در استان همدان داشتیم.

ضروری گفت :  خروجی سد اکباتان سال گذشته ۲۲ میلیون متر مکعب بود، اما امسال به ۱۴ میلیون متر مکعب رسیده است.
 غلامحسین تقوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ما در راستای حفاظت از منابع آبی استان کاشت محصولات کم آب بر را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: کشت گلخانه‌ای را هم آغاز کردیم و ۲۲۰ هکتار از اراضی به کشت گلخانه‌ای اختصاص یافته و از ابتدای سال جاری هم مجوز ۳۰ هکتار را هم صادر کردیم.
تقوی تصریح کرد: کاشت سیب زمینی و ذرت را در استان کاهش دادیم و امسال ۲۰ هزار هکتار را به کاشت سیب زمینی اختصاص دادیم در حالیکه در سال ۹۳، ۲۸ هزار هکتار بود.

وی با بیان اینکه ۱۶۰ هزار هکتار از زمین‌ها را با روش‌های جدید آبیاری انجام دادیم، تاکید کرد: برای مصرف بهینه و کمتر آب در حوزه کشاورزی امسال ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را به کشاورزی حفاظتی اختصاص دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کشت نشائی، کاشت دانه‌های روغنی، کلزا و زعفران هم از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی برای حفاظت از منابع آبی است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal