آخرین اخبار

21. خرداد 1401 - 11:35   |   کد مطلب: 42455
حجت‌الاسلام رحمان رضایی از ویژگی های شاخص همه فرستادگان الهی خاصه امام رضا ع شخصیت‌سازی، پیوند شخصیت‌ها به یکدیگر برای تشکیل جامعه الهی، همنشینی با فقرا و خدام، ایستادگی در مقابل مستکبران را از ویژگی‌های شاخص امام رضا(ع) خواند و گفت: نباید فیلم عنکبوت مقدس را در یک فیلم دید بلکه یک نوع جریان فکری و عملی ورشکست شده در نزاع بین حق و باطل است که از زمان خلقت آدم تا کنون در جوامع گوناگون وجود داشته است.

حجت‌الاسلام رحمان رضایی، یکی از طلاب شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال در خصوص شخصیت امام رضا(ع) و ویژگی‌های شاخص ایشان، با پرداختن به تعاریفی از شخصیت، اظهار کرد: «شخص» یک انسان عادی و معمولی است که به گذران زندگی و امرار معاش در جامعه مشغول است و تنها دل مشغولی و همّ و غم او، زنده ماندن است، او احتمالاً در طول حیات خویش، نتواند برای دیگران مفید واقع شود و یا در جامعه و محل سکونت خود، منشاء تغییر و تحولی باشد. چنین کسى بی گمان واجد کرامت و حقوق انسانی و شهروندی خود است و اکثریت جامعه را نیز، این افراد تشکیل می دهند و باور و دیدگاه ما مبنی بر عبور و گذر از این محدوده، به معنای نادیده گرفتن و یا تحقیر آن‌ها نیست اما  شخصیت کسى است که دغدغه و دردی فراتر از حفظ خویش و ادامه حیات و تنها زنده ماندن و گذران روزگار دارد و به جای حفظ وضع موجود، به دنبال تغییر و اصلاح جامعه است. شخصیت‌ها، نوع نگرش و دیدگاهشان، گفتار و کردارشان، تعامل و ارتباطشان، گذران زندگی و تنظیم اوقاتشان و در نهایت مرگ و پایان حیاتشان، با دیگران متفاوت است و از حد و حدود زندگی و حیات یک شخص عادی، عبور می کنند و مرزها را در می نوردند و نه تنها خود بلکه ملتی را به جهان معرفی می‌کند. آنان به اسوه و الگوی دیگران تبدیل شده و نه تنها در زمان حیات خود، بلکه پس از مرگشان هم، تأثیر گذار و نام و یادشان نیز ماندگار خواهد ماند و ما این دسته از افراد را «شخصیت» می نامیم.

 

 

وی با تعریفی از شخصیت از دیدگاه روان شناسان و آیات و روایت در این زمینه ادامه داد: در قرآن مجید لزوم شناخت و پیروی راه حق به کرات بیان شده و جایگاه و اهمیت شخصیت‌ها تا این حد است که آنان، معیار و میزان هدایت و در راه راست بودن هستند.

 

این طلبه با بیان اینکه در قرآن کریم گاهى یک شخصیت، تا اندازه اى وسعت پیدا مى‌کند که از آن به امت تعبیر مى شود، گفت: آنچه ما می توانیم در مورد  وجود نورانی امامان و خاصه امام رضا(ع) چیزی فراتر از موارد مذکور نیست و زبان بیش از بازی با این کلمات در باره آنها ذوات نورانی فراتر نمی رود.

 

وی یکی از ویژگی های شاخص همه فرستادگان الهی خاصه امام رضا ع شخصیت سازی و پیوند شخصیت‌ها به یکدیگر برای تشکیل جامعه الهی دانست و افزود: از دیگر ویژگی های امام رئوف همنشینی با فقرا و خدام و از طرفی ایستادگی در مقابل مستکبران بود.

 

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه بر سفره امام رضا(ع) خدم و حشم همه جا داشتند اما در تفکر وی جایی برای نفوذ خدعه، مکر و خبث باطنی مامون ملعون نبود، گفت: در برابر پیشنهاد انتقال خلافت از سوی مامون، حضرت دو ماه ایستادگی کرده و فرمود اگر خلافت حق توست و خدا برای تو قرار داده قابل تفویض نیست اگر هم حق تو نیست که غاصبی و مجددا حق تفویض به غیر نداری؛ بنابراین این منطق امام رضا(ع) است کسانی که می‌خواهند امام رضایی شوند، باید این مهم با صرف زیارت ولو کثیرا درست نمی شود بلکه شرط اول آن کفر به طاغوت است.

 

وی اذعان کرد: در متون دینی و در رفتار ائمه(ع) دینداری و ولایتمداری در سایه پذیرش اوامر ملوکانه طواغیت و مستکبران عالم جمع نمی‌شود، لذا اگر کسی ذره ای میل و رغبت به قبله غرب‌پرستان یعنی آمریکا را در دل خود حتی احساس می کند، سریعا به دنبال درمان آن باشد چرا که ایمان بالله و کفر به طاغوت در یک دل جمع نخواهد شد.

 

این طلبه حوزوی با محکوم کردن ساخت فیلم عنکبوت مقدس و ملعون خواندن سازندگان آن، گفت:  نباید فیلم عنکبوت مقدس را در یک فیلم دید بلکه یک نوع جریان فکری و عملی ورشکست شده در نزاع بین حق و باطل است که از زمان  خلقت آدم تا کنون در جوامع گوناگون و در انواع مختلف وجود داشته است.

 

وی با تأکید بر اینکه برای درمان بیماری غرب پرستی باید خود تحقیری را ریشه کن کرد و این مهم با فروریختن سرزمین خود برای بدست آوردن کن جور در نمی آید، افزود: اینکه یک مسلمان آگاه در این بزنگاه مهم باید اهل بصیرت بوده و در ریز رفتار امام رضا(ع) با اهل باطل و جبابره عالم تامل کند که آن حضرت با مردم عادی مظلوم چگونه بودند در مقابل با افرادی چون فضل بن سهل ها چطور رفتار می‌کرده.

 

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: برای امام رضایی شدن و ماندن و استواری در این راه باید با وصل شدن به یک مرشد و مصلح اجتماعی معرفت کسب کرد و سپس تمرین کرد و تمرین و تمرین.
 
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal