آخرین اخبار

28. شهريور 1401 - 22:37   |   کد مطلب: 43249
صبر به معنای توانایی پذیرش و تحمل مشکلات، تاخیرها و عدم اطمینان‌ها با قدرت، آرامش و تمرکز است. به عبارت دیگر صبوری به توانایی به اصطلاح خونسرد بودن در مواجهه با هر موقعیت ناراحت‌کننده اشاره دارد. صبر فضیلتی است که این روزها کم‌رنگ شده است.

به گزارش آوای سیدجمال، من اولین بار وقتی که بچه بودم اهمیت صبر در زندگی را کشف کردم، زمانی که آرزو داشتم گوجه‌فرنگی‌هایی که کاشته‌ بودیم هر چه زودتر در بیایند. گوجه‌فرنگی‌های خوشمزه و رسیده نصیب کسانی شدند که منتظر مانده بودند تا برسند. خوردن گوجه‌فرنگی‌هایی که هنوز نرسیده بودند، لذت چندانی نداشت و من خیلی زود یاد گرفتم که صبوری کردن، نتیجه دارد. تلاش برای فردی صبور بودن کار سختی است و تبدیل به انسانی صبورشدن می‌تواند انرژی زیادی از شما بگیرد؛ اما این تلاش ارزشش را دارد و فواید زیادی نصیبتان می‌کند.
 

 

 

معنای صبر چیست؟

صبر یک خوبی و فضیلت است. صبر یعنی توانایی شما برای منتظرماندن بدون اینکه آزار ببینید، عصبانی و یا اندوهگین شوید. صبر وقتی است که به جای اینکه غُر بزنید و آه و ناله کنید، خودکنترلی را تمرین می‌کنید. وقتی نفس‌های عمیق می‌کشید و در شرایطی که باب میل و هدفتان نیست به دنبال صلح درونی می‌گردید در حال صبوری کردن هستید.

اهمیت صبر در زندگی فقط شامل حال خودتان نمی‌شود و به نفع روابط شخصی و حرفه‌ای‌تان نیز هست. هیچ‌وقت فراموش نکنید که صبر شما بر اطرافیانتان اثر می‌گذارد و به آن‌ها نشان می‌دهد صبوری کردن در این دنیای پرشتاب، احساس آرامش ایجاد می‌کند

تمرین صبوری کردن تماما به رفتارها و واکنش‌های شما برمی‌گردد و شامل پذیرفتن هیجاناتتان و درک درست موقعیتی می‌شود که در آن قرار دارید. وقتی صبوری می‌کنید، درنگ می‌کنید و لحظاتی اطرافتان را می‌بینید و به هدفی که دارید فکر می‌کنید. یعنی نه تنها به رفتارهایتان در زمان حال می‌اندیشید بلکه به این نیز فکر می‌کنید که این رفتارها و واکنش‌ها بعدا به کجا خواهد رسید.
همچنین صبر به شما یاد می‌دهد توقع نتیجه فوری نداشته باشید، تصمیم‌های عجولانه نگیرید و به دنبال فواید بلندمدت‌تر باشید. شاید به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد؛ اما صبر همیشه نتیجه می‌دهد، حتی اگر در لحظه سخت و طاقت‌فرسا باشد. آگاه ماندن نسبت به احساسات و رفتارها و اطراف نیاز به صبر زیاد دارد.
 

 

 

چرا صبر در زندگی مهم است؟

اهمیت صبور بودن در زندگی فراتر از این است که در نگاه دیگران انسانی صبور و بافضیلت جلوه کنید. صبر بر روابط شما با دیگران اثر می‌گذارد و کمک می‌کند سلامت این روابط را حفظ کنید. انسانی صبور بودن به شما یاد می‌دهد هیجانات خود را تنظیم کرده و تندرست بمانید.
کم صبر و تحمل بودن باعث استرس می‌شود و استرس مزمن اثرات مخربی بر سلامت جسم نیز می‌گذارد. سلامت جسم و روان شما وقتی بهتر می‌شود که صبوربودن را تمرین کنید. شاید متوجه شوید که کمتر دچار سردرد می‌شوید، پوستتان کمتر جوش می‌زند و وضعیت معده‌تان بهتر شده است.
افراد صبور کمتر دچار احساسات منفی می‌شوند، زیرا با صبر و تحمل، بهتر می‌توانند با موقعیت‌های استرس‌برانگیز و سخت زندگی مبارزه کنند و این به نفع سلامت جسم و روح است.
صبر حتی کمکتان می‌کند دچار فرسودگی شغلی نشوید، چون به شما یادآوری می‌کند به جای اینکه کار زیادی از خودتان بکشید، هوشمندانه‌تر و آرام‌تر پیش بروید و سلامت روح و جسمتان را در اولویت قرار دهید.
 

 

 

آیا می‌توان صبوری کردن را یاد گرفت؟

اگر فکر می‌کنید در حال حاضر آدم کم‌صبر و تحملی هستید، ناامید نشوید. هرکسی می‌تواند با تلاش مداوم صبر و تحمل را یاد بگیرد. شما می‌توانید با آگاهی از اطرافتان و به فکر دیگران بودن، لحظات صبوری کردن در شرایط سخت زندگی را پیدا کنید. تمرین شکرگزاری نیز باعث صبوری می‌شود. شما می‌توانید یاد بگیرید در هر جایی انسان صبورتری باشید، خصوصا در محل کارتان.
 

 

 

اهمیت صبر و تحمل در ایجاد روابط مستحکم

نقش صبر در زندگی ما فقط مختص خودمان نیست. صبور بودن به ما کمک می‌کند روابط قوی و سالم و ماندگار بسازیم. روابط ما با دوستان و خانواده و همکاران مستقیما از صبر و تحمل ما تاثیر می‌پذیرد.لازم است بدانید صبر چیزی نیست که داد و ستد شود. وقتی نسبت به کسی صبوری می‌کنید این انتظار را نداشته باشید که او نیز در مقابل شما صبور باشد. صبر برای بهتر کردن رابطه‌ها و تداوم بخشیدن به آن‌هاست، نه اینکه صبرتان را به این شرط حفظ کنید که طرف مقابل کاری برایتان انجام دهد. افراد صبور، همدل‌تر و مهربان‌ترند و خودخواهی کمتری دارند. احساس همدلی و درک زمانی که دیگران اشتباهی مرتکب می‌شوند کمک می‌کند ایرادها و ضعف‌های آن‌ها را بپذیرید و قضاوتشان نکنید.
 

 

 

فواید صبر

فواید صبر و تحمل شامل جنبه‌های گوناگونی از زندگی می‌شود:
. بهتر می‌توانید روی اهداف و آرزوهای بلندمدتتان متمرکز شوید.
. می‌توانید تصمیم‌های منطقی‌تر و واقعی‌تری بگیرید.
. پشتکار و انعطاف‌پذیری را یاد می‌گیرید.
. مهارت‌های جدید را بهتر یاد می‌گیرید.
. شنونده‌ی بهتری می‌شوید.
. به دیگران احساس بهتری می‌دهید.
. مهربان‌تر می‌شوید و دیگران را هم به مهربان بودن تشویق می‌کنید.
. یاد می‌گیرید چگونه در صلح و آرامش زندگی کنید، نه در اضطراب و نگرانی
 

 

 

صبر چگونه کمکتان می‌کند به هدف‌هایتان برسید؟

مسیر رسیدن به اهداف و آرزوها، طولانی‌مدت است. هدف‌های بلندمدت زندگی نیاز به صبر و پشتکار و سخت‌کوشی دارند و در این مسیر ممکن است شرایط یا هدف‌هایتان تغییر کنند. ممکن است یک برنامه‌ریزی جامع و درست داشته باشید و خوب پیش بروید؛ اما گاهی ورق برمی‌گردد و اتفاقی باعث می‌شود در آستانه‌ی نتیجه‌ی مطلوب همه‌چیز به هم بریزد و در این زمان است که «صبر» وارد می‌شود.
وقتی در مواجهه با چالش‌ها صبوری می‌کنید می‌توانید به خودتان ببالید. غلبه بر سختی‌ها و موانع نیاز به تلاش مداوم و البته صبر دارد. ضمنا اگر انتخاب کنید در یک موقعیت سخت و استرس‌برانگیز، به جای تقویت احساسات منفی، صبور باشید به نفع سلامت جسم و روحتان است.
 

 

 

انعطاف‌پذیری و صبر

صبر و انعطاف‌پذیری همراه هم هستند. وقتی شرایط جوری که می‌خواهید پیش نمی‌رود، مجبورید برنامه را تغییر دهید و طرح جدیدی بریزید. انعطاف پذیر بودن کمک می‌کند راحت‌تر وبا نگرشی مثبت‌تر با تغییرات سازگار شوید. اگر صبور باشید اما انعطاف‌پذیری نداشته باشید، انتظار می‌کشید تا همه‌چیز به همان شرایطی برگردد که قبلا می‌خواستید و همیشه این اتفاق نمی‌افتد. ضمنا زیاد منتظرماندن می‌تواند باعث شود فرصت‌ها را از دست بدهید؛ اما انعطاف‌پذیر بودن به شما این امکان را می‌دهد هدف‌هایتان را با موقعیت‌هایتان تطبیق بیشتری بدهید تا دسترس‌پذیرتر باشند و شما را به موفقیت برسانند.
 

 

 

یادتان باشد که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید

دنیا پیوسته در حال تغییر است و همین باعث می‌شود هدف‌های ما نیز متحول شوند. به همین دلیل مهم است که نسبت به این تغییرات صبور باشیم. وقتی تلاش سخت شما نتیجه نمی‌دهد، باید صبور باشید تا دوباره مسیرتان را پیدا کنید. انتظار نداشته باشید تمام مدت درست و رو به جلو حرکت کنید. گاهی باید متوقف شوید و در مورد حرکت بعدی‌تان بیشتر فکر کنید و این اصلا چیز بدی نیست. بلکه نشان می‌دهد شما به اندازه کافی صبر و تحمل دارید که بدانید چگونه انرژی و امکانات خود را در راه‌های سودمندی صرف کنید.
اهمیت صبر در زندگی فقط شامل حال خودتان نمی‌شود و به نفع روابط شخصی و حرفه‌ای‌تان نیز هست. هیچ‌وقت فراموش نکنید که صبر شما بر اطرافیانتان اثر می‌گذارد و به آن‌ها نشان می‌دهد صبوری کردن در این دنیای پرشتاب، احساس آرامش ایجاد می‌کند.

 

 

 

توصیه‌هایی برای صبور بودن

حالا که می‌دانید اهمیت صبر در زندگی چیست، پس درک می‌کنید که صبوری کردن مهارتی در زندگی است که باید آن را بلد باشیم:

یاد بگیرید که بی‌صبری را در خودتان تشخیص دهید
اولین چیزی که باید بدانید این است که کلا آدم کم‌صبر و  تحملی هستید یا نه. از خودتان بپرسید آیا توقع دارم دیگران نیازهای مرا برآورده کنند؟ آیا انتظار دارم دیگران با خواسته‌های من کنار بیایند؟ یا آیا توقعات من غیرواقعی است؟ اگر پاسختان به این سوال‌ها مثبت است پس آدم کم‌طاقتی هستید. بررسی کنید که بی‌صبری شما چگونه بر جسم و روانتان اثر گذاشته و از خودتان بپرسید برای بالابردن صبر و تحملتان چه می‌توانید بکنید.

 

روی چیزهای خوب تمرکز کنید
یکی از راه‌های تقویت صبر این است که روی چیزهای خوب متمرکز شوید. می‌توانید وقتی انتظار چیزی را می‌کشید به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید یا به ویژگی‌ها و جزئیات هر آنچه اطرافتان هست دقت کنید.

فرق بین آنچه در کنترل شما هست و آنچه تحت کنترل شما نیست را تشخیص دهید
درک کنید قرار نیست هر اتفاقی که در زندگی شما می‌افتد در کنترل و اراده شما باشد. چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید رها کنید و روی چیزهایی متمرکز شوید که در اراده‌ی شما هستند.

 

زندگی در زمان حال را بیاموزید
برای اینکه انسانی صبور باشید در گذشته غرق نشوید و فقط روی آینده متمرکز نشوید. بهترین کار این است که در واقعیت همین لحظه غرق شوید.

 

مکث کنید و نفس‌های عمیق بکشید
در مواجهه با سختی‌ها و تلخی‌ها باید بتوانید دقیقه‌ای مکث کرده و چند نفس عمیق بکشید. این کار کمکتان می‌کند هیجانات خود را تنظیم کرده و شفاف‌‌تر فکر کنید.
 

 

 

همه‌ی ما می‌توانیم صبور باشیم

در دنیای شتاب‌زده‌ی امروز از صبر و تحمل انگار خبری نیست که باعث شده از زندگی‌مان خسته و ناراضی باشیم و احساس شادی نکنیم. اگر متوجه شدید آدم صبوری نیستید، هرچه سریع‌تر برای یاد گرفتن این مهارت دست به کار شوید تا زندگی‌تان را بهتر و لذت‌بخش‌تر کنید.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal