آخرین اخبار

22. آبان 1401 - 15:07   |   کد مطلب: 43636
طول مدت خونریزی قاعدگی می‌تواند بسته به فعالیت‌های هورمونی هر خانمی متفاوت باشد. در شرایط عادی، سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روزه است. اما اگر فاصله بین یک پریود و پریود دیگر مدام تغییر کند، یعنی این پریود نامنظم است. بنابراین چطور می‌توانید پریودهای خود را منظم کنید؟

به گزارش آوای سیدجمال، درمان بی‌نظمی پریود تا حدود زیادی به علت این بی‌نظمی مرتبط است؛ اما بعضی از راهکارهای خانگی هم می‌توانند به منظم کردن پریود کمک کنند.
راهکارهای طبیعی که پریود را تنظیم می‌کنند اغلب کمک می‌کنند فعالیت هورمونیتان متعادل شود. بیشتر این روش‌ها بی‌ضرر بوده و عوارض جانبی ندارد، به جز در موارد بارداری، شیردهی یا مشکلات تیروئیدی. در این موارد خاص لازم است حتما پیش از استفاده از این روش‌ها با پزشکتان مشورت کنید.
 

 

 

زنجبیل

در طب سنتی، زنجبیل به عنوان درمانی برای بی‌نظمی عادت ماهانه توصیه می‌شود.  مطالعاتی نیز نشان داده‌اند که زنجبیل در موارد خونریزی‌های سنگین یا سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
می‌توانید زنجبیل را به چای، سالاد و اسموتی‌ها اضافه کنید؛ اما بهترین راه استفاده از زنجبیل، دمنوش است. می‌توانید پیش از شروع پریودتان روزی دو بار چای زنجبیل بنوشید.
 

 

دارچین

دارچین هم از دوران باستان به عنوان مکملی برای رفع ناراحتی‌های مرتبط با قاعدگی کاربرد داشته است. دارچین به تنظیم پریود کمک می‌کند و اثر مثبتی در تسکین دردهای قاعدگی و خونریزی‌های سنگین دارد. دارچین را می‌توانید به عنوان طعم‌دهنده‌ای طبیعی به انواع غذاها اضافه کنید. همچنین می‌توانید با افزودن یک قاشق چایخوری دارچین به یک فنجان آبجوش، چای دارچین درست کنید. می‌توانید این چای را با عسل شیرین کنید.

دارچین به تنظیم پریود کمک می‌کند و اثر مثبتی در تسکین دردهای قاعدگی و خونریزی‌های سنگین دارد. دارچین را می‌توانید به عنوان طعم‌دهنده‌ای طبیعی به انواع غذاها اضافه کنید. همچنین می‌توانید با افزودن یک قاشق چایخوری دارچین به یک فنجان آبجوش، چای دارچین درست کنید

 

 

سرکه سیب خانگی

محققان در سال ۲۰۱۳ نتایج مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد نوشیدن تقریبا ۱۵ میلی‌لیتر سرکه سیب ارگانیک می‌تواند پریود را در خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند تنظیم کند. اما هنوز به شواهد علمی بیشتری برای تائید دقیق‌تر این اثر وجود دارد. با این وجود، این راهکار خانگی و طبیعی ارزش امتحان کردن را دارد. سرکه سیب با خواصی که دارد می‌تواند برای خیلی از فرایندهای مهم بدن مفید باشد.
یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم رقیق کنید و هر روز صبح بنوشید. اگر دوست دارید می‌توانید کمی عسل هم به آن اضافه کنید.
 

 

یام وحشی

یام وحشی دارای فیتواستروژن‌هایی است که می‌توانند به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک کنند. به همین دلیل در طب سنتی به استفاده از این گیاه برای کنترل پریودهای نامنظم توصیه شده است؛ اما بهتر است با احتیاط از این گیاه استفاده کنید چون هنوز تحقیقات زیادی در مورد آن انجام نشده است.
یک قاشق چایخوری ریشه گیاه یام (حدود ۵ گرم) را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و سه چهار روز پیش از پریود، روزی دو فنجان بنوشید.
 

جعفری

جعفری گیاهی پُرطرفدار است که در طب سنتی نیز کاربرد دارد. جعفری می‌تواند برای رفع بی‌نظمی‌های قاعدگی خیلی مفید باشد. ضمنا گیاه جعفری ادرارآر است و احتباس آب در بدن را طی روزهای قاعدگی کاهش می‌دهد. با یک قاشق مرباخوری جعفری و آبجوش چای درست کنید. روزی دو بار، خصوصا پیش از شروع پریودتان از این چای بنوشید.
 

 

روغن گُل مغربی

طبق آزمایشات علمی، روغن گل مغربی می‌تواند سطح گلوتاتیون را خصوصا در خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند افزایش دهد. گلوتاتیون، استرس اکسیداتیو و التهاب را که در بی‌نظمی پریود نقش دارند کاهش می‌دهد. اگر خونریزی‌های پریودتان خیلی کم است می‌تواند علامت استروژن پایین باشد و روغن گل مغربی می‌تواند جریان خونریزی پریود را تنظیم کند. می‌توانید روزی ۲ تا ۴ گرم روغن گل مغربی مصرف کنید.
 

 

چربی سالم

مصرف چربی کافی در رژیم غذایی برای عملکرد هورمون‌ها و تنظیم قاعدگی لازم است. گاهی خونریزی‌های غیرعادی در پریود می‌تواند علامت مصرف چربی کم در رژیم غذایی باشد. پس سعی کنید از چربی‌های سالم بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. آووکادو، نارگیل، دانه‌ها مثل دانه کنجد و تخم کدو، مغزها مثل بادام، روغن زیتون بکر و کره بادام زمینی نمونه‌های خوبی از این چربی‌ها هستند.
 

قند کمتر

قند یکی از عواملی است که در بی‌نظمی‌های پریود در خیلی از خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند نقش دارد. مصرف قند زیاد می‌تواند مقاومت به انسولین را افزایش داده و منجر به مشکلات پریود و دیگر تغییرات هورمونی شود. بهترین راه کاستن از مصرف قند و شکر این است که غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. قندهای تصفیه شده اغلب در خیلی از محصولات غذایی صنعتی پنهان‌اند، مانند نان‌های صنعتی، پاستا و انواع سس سالاد.
 

عدم حذف کربوهیدرات‌ها

رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات می‌تواند عملکرد تیروئید را مختل کند که بر سیکل قاعدگی نیز اثر خواهد گذاشت. رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات گاهی برای کمک به کاهش وزن توصیه می‌شوند که در برخی از افراد به تنظیم سیکل قاعدگی نیز کمک می‌کنند اما این روش برای همه پاسخگو نیست. شما باید کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات و میوه‌ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
 

کاهش استرس

خیلی از خانم‌ها به دلیل استرس و اضطراب زیاد دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی می‌شوند. استرس اثر مستقیم بر محور هیپوتالاموس – هیپوفیر – تخمدان می‌گذارد که می‌تواند بی‌نظمی در پریود ایجاد کند.
هورمون استرس که کورتیزول نام دارد با استروژن و پروژسترون مرتبط است و از این طریق بر تخمک‌گذاری اثر می‌گذارد. پروژسترون، بدون تخمک‌گذاری ممکن است سطح پایینی داشته باشد که منجر به پریودهای دردناک، خونریزی‌های سنگین و مشکلات باروری خواهد شد.
 

اینوزیتول

اینوزیتول یک ماده مغذی دیگر است که ارتباط نزدیکی با خانواده ویتامین‌های B دارد. اینوزیتول می‌تواند در رفع بی‌نظمی‌های قاعدگی موثر باشد، خصوصا در خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند. اینوزیتول حامی هورمون انسولین است که بر سلامت تخمدان‌ها و دیگر هورمون‌های مهم از جمله FSH و LH اثر می‌گذارد. این هورمون‌ها برای عملکرد تخمدان‌ها و در نتیجه سیکل قاعدگی مهم‌اند.
 

 

عدم مصرف قرص ضدبارداری

بعد از توقف مصرف قرص ضدبارداری، چیزی بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پریودتان برگردد. شما می‌توانید با جایگزین کردن مواد مغذی که قرص ضد بارداری میزان آن‌ها را در بدنتان پایین آورده، از فرایند برگشت پریودتان پشتیبانی کنید. (مثل زینک و ویتامین‌های ‌B). اگر پریودتان بعد از ۶ ماه برنگشت، لازم است با پزشکتان مشورت کنید.

 

تغییرات سالم در سبک زندگی

سیکل‌های نامنظم اغلب با تغییراتی در سبک زندگی که به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کنند قابل تنظیم‌اند. عدم تعادل هورمونی معمولا موجب بی‌نظمی پریود یا پریود نشدن می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی منظم می‌تواند با کمکی که به سلامت روانتان می‌کند و افزایش کیفیت خوابتان و البته کاهش استرس‌های روزانه‌تان، پریودتان را نیز منظم کند. داشتن خواب کافی و باکیفیت به تعادل هورمون‌ها و کنترل قند خون و کاهش کورتیزول کمک می‌کند.

 

 

 

چقدر طول می‌کشد تا پریودها منظم شوند؟
خانم‌های جوانی که تازه پریودشان شروع شده و آن‌هایی که مصرف قرص ضدبارداری را قطع کرده‌اند اغلب طی شش ماه یا حتی بیشتر پریودهای منظمی خواهند داشت؛ اما اگر احساس می‌کنید نیاز به مشاوره پزشکی دارید حتما این کار را انجام دهید.

آیا قرص‌های ضد بارداری می‌توانند قاعدگی را تنظیم کنند؟
برخلاف این باور رایج، قرص‌های هورمونی کنترل بارداری، پریودها را تنظیم نمی‌کنند بلکه با سرکوب تولید هورمون از طریق مغز، جلوی تخمک‌گذاری را می‌گیرند. قرص‌های هورمونی ضدبارداری اثر قابل‌توجهی بر سیستم باروری می‌گذارند و ممکن است طول بکشد تا بعد از توقف مصرف این قرص‌ها، پریودها برگردند و منظم شوند.

آیا خانم‌هایی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند می‌توانند پریودهای منظم داشته باشند؟
اگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید ممکن است گاهی پریود نشوید یا پریودهایتان نامنظم باشند. طولانی شدن سیکل‌ها (بیشتر از ۳۵ روز) یا خونریزی‌های خیلی کم و سبک برای شما غیرمعمول نیست. با همه‌ی این وجود لازم است علت اصلی سندرم تخمدان پلی‌کیستیکتان شناسایی شده و درمان لازم انجام شود.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟
روش‌های خانگی و طبیعی مفیدند اما شما باید برای چکاپ‌های منظم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. همچنین در صورتی که هریک از علائم زیر را دارید باید به پزشک مراجعه کنید:
. خونریزی یا لکه‌بینی بین پریودها، حین رابطه جنسی، در بارداری یا بعد از یائسگی
. اگر پریودتان به طور مداوم بیشتر از یک هفته طول می‌کشد
. اگر خونریزی‌های خیلی سنگین دارید
. اگر درد شدید دارید
. اگر تب دارید
. اگر ترشحات غیرمعمول واژینال دارید
. کاهش وزن یا افزایش وزن بی‌دلیل
. رشد غیرمعمول موهای زائد
. آکنه‌های جدید
. ترشحات از نوک سینه

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal