آخرین اخبار

30. آبان 1401 - 14:35   |   کد مطلب: 43708
میان عمل سزارین و روش زایمان طبیعی تفاوت‌هایی وجود دارد که می‌توان به مهمترین آن یعنی میزان خونریزی که پس از سزارین ۲ برابر زایمان طبیعی است، اشاره کرد. همچنین عفونت‌های رحمی، چسبندگی‌های جفت، پارگی مثانه، لخته شدن خون در رگ، باز شدن محل عمل و نارس بودن نوزاد نیز از دیگر عوارض زایمان به روش سزارین است.

به گزارش آوای سیدجمال، دکتر الهه عزتی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد د با بیان اینکه زایمان، اوج بارداری یک زن است و زایمان طبیعی شامل خارج شدن جنین از رحم با عبور از کانال واژن است، گفت: فرایند زایمان به ۳ مرحله تقسیم می‌شود که این مراحل عبارتند از:
مرحله اول: شروع دردهای زایمانی تا باز شدن کامل دهانه رحم
مرحله دوم: خروج جنین
مرحله سوم: خروج جفت و ترمیم مسیر کانال زایمان

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد در خصوص تفاوت‌های ۲ روش طبیعی و سزارین در زایمان تصریح کرد: میان عمل سزارین و روش زایمان طبیعی تفاوت‌هایی وجود دارد که می‌توان به مهمترین آن یعنی میزان خونریزی که پس از سزارین ۲ برابر زایمان طبیعی است، اشاره کرد. همچنین عفونت‌های رحمی، چسبندگی‌های جفت، پارگی مثانه، لخته شدن خون در رگ، باز شدن محل عمل و نارس بودن نوزاد نیز از دیگر عوارض زایمان به روش سزارین است.
طبق مطالعات انجام شده میانگین مدت بستری در زایمـان سـزارین تقریبـاً ۲ برابـر گروه زایمان طبیعی است.
ریکاوری بعد از زایمان سزارین آسان نیست. همچنین علاوه بر درد و نیاز به استراحت بعد از جراحی بزرگ سزارین مجبور به مراقبت از کودک خود نیز خواهید بود.
در روزهای اول پس از زایمان سزارین در هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند؛ بلند شدن از رختخواب، لباس پوشیدن و… فرد، درد زیادی را تحمل خواهد کرد که شاید مجبور به استفاده از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک خود باشد.
به طور کلی اکثر مادرانی که تحت جراحی سزارین قرار می‌گیرند، بعد از گذشت ۶ هفته می‌توانند به روال عادی زندگی خود از قبیل؛ رانندگی، کارهای خانه، رابطه جنسی، فعالیت‌های سبک کاری و… بازگردند. این در حالی است که در نوع زایمان طبیعی (هم آغوشی مادر و نوزاد) در همان لحظه امکان‌پذیر است و مادر باردار می‌تواند نوزاد خود را شیر دهد.
 

 

دکتر الهه عزت مواردی که سزارین به زایمان طبیعی ارجحیت دارد را اینگونه توضیح داد: در مواردی با تشخیص پزشک در برخی از موارد انجام عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی بی‌خطرتر است که شامل:
- در مواردی که زایمان پیشرفت نمی‌کند: عدم پیشرفت زایمان شایع‌ترین دلیل برای انجام سزارین است. علت عدم پیشرفت زایمان ممکن است بازشدن ناکافی دهانه رحم یا بزرگ بودن سر نوزاد مربوط باشد.
- ممکن است در حین زایمان نوزاد با کمبود اکسیژن رو به رو شود یا پزشک در مورد تغییرات ضربان قلب نوزاد نگرانی داشته باشد، در این حالت پزشک ممکن است سزارین فوری را توصیه کند.
- نوزادی که به جای سر با باسن یا پا وارد کانال زایمانی شود، در وضعیت بریچ قرار دارد ممکن است برای کاهش خطر عوارض زایمان، پزشک انجام سزارین را توصیه کند. عمل سزارین همچنین در مواردی که جنین به صورت افقی در رحم قرار دارد باید انجام شود.
- بارداریهای دوقلو، سه قلو یا چندقلو
- اگر پیش از شروع زایمان جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم کند یا جفت دهانه رحم را پوشانده باشد، انجام عمل سزارین معمولا گزینه بی خطرتری است.
- بسیار بزرگ بودن جنین: برخی از جنین‌ها انقدر بزرگ هستند که نمی‌توان آنها را با زایمان طبیعی خارج کرد. معمولا این حالت ممکن است در مواردی پیش می‌آید که مادر مبتلا به دیابت باشد./وبدا

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal