آخرین اخبار

5. آذر 1401 - 13:42   |   کد مطلب: 43761
در قرآن آمده رضایت‌مندی خداوند از بنده، نعمتی است که از آن بزرگ‌تر متصور نیست. حال سوال این است که از کجا بفهمیم که خداوند از ما راضی است یا نه؟

به گزارش آوای سیدجمال، این را اجمالا هر کسی می‌داند که عمل به تکالیف دینی، موجب جلب رضایت خدا و انجام محرمات، مایۀ غضب پروردگار است. با این حال، در منابع دینی، از شاخص‎ها و نشانه‌هایی سخن رفته است که کمک می‌کند بفهمیم آیا توانسته‌ایم رضایت خداوند را به دست آوریم یا خیر.

این نشانه‌ها عبارتند از:
 

یک. توفیق انجام کار خیر

از برخی احادیث استفاده می‌شود که توفیق بندگان برای انجام کار خیر علامت خشنودی خداست. چه بسیار افرادی که دوست دارند کار خیری انجام دهند ولی به خاطر موانعی مثل بداخلاقی با خانواده، بی‌مبالاتی نسبت به همسایه  و... این توفیق از دستشان می‌رود.

طبق روایتی، بنی اسرائیل همین سوال را از حضرت موسی علیه السلام پرسیدند. ایشان درخواست آنان را به خداوند عرضه داشت و گفت: خداوندا به من بگو نشانۀ خشنودی تو از بنده‏ات چیست؟

خداوند در پاسخ فرمود: نشانۀ خشنودی من این است که بنده‏ام را برای اطاعت خود آماده و از معصیتم روی‌گردان می‏كنم». (بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۲۶)
هر مسلمانی وظیفه دارد زندگی خود را توسعه اقتصادی دهد و تا آنجا که از دستش برمی‌آید برای تأمین رفاه خود و خانواده‌اش برنامه‌ریزی و تلاش کند. در روایات، رضایت خداوند به رضایت خانواده گره خورده است

دو. رضایت خدا در گرو رضایت خلق

از روایتی دیگر برداشت می‌شود که رضایت خدا در گرو رضایت خلق است:

«عَلامَةُ رِضَا اللهِ تَعالی فِی خَلقِهِ عَدلُ سُلطانِهِم و رَخصُ أسعارِهِم و عَلامَةُ غَضَبِ اللهِ تَبارَكَ و تَعالی عَلی خَلقِهِ جَورُ سُلطانِهِم و غَلاءُ أسعارِهِم»

یعنی: نشانه خشنودی خداوند متعال در میان آفریدگانش، دادگری حاکم آنها و ارزانی نرخ‌هایشان است و نشانه خشم خداوند بر آفریدگانش، ظلم سلطان و گرانی قیمت‌هاست. (بحارالانوار، ج 74، ص 144)
 

سه. رفاه و گشایش برای خانواده

بنا بر آموزه‌های اسلامی، هر مسلمانی وظیفه دارد زندگی خود را توسعه اقتصادی دهد و تا آنجا که از دستش برمی‌آید برای تأمین رفاه خود و خانواده‌اش برنامه‌ریزی و تلاش کند. در روایات، رضایت خداوند به رضایت خانواده گره خورده است:

به عنوان نمونه، امام سجاد علیه السلام می‌فرماید:

«ان ارضاكم عند اللّه اسبغكم علی عیاله»؛

یعنی: همانا خرسندترین شما نزد خداوند كسی است كه خانواده خود را (در حد توان) بیشتر در گشایش و رفاه قرار داد. ؛( بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۳۶)
 

چهار: سه نشانۀ دیگر

در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام می‏خوانیم:

ثلاث یبلغن العبد رضوان اللّه كثره الاستغفار و خفض الجانب و كثره الصدقه»؛

یعنی: سه چیز است كه بنده را به خشنودی خدا می‏رساند: استغفار زیاد، فروتنی و صدقه دادن زیاد. (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۸۱)

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal