آخرین اخبار

18. اسفند 1401 - 17:53   |   کد مطلب: 44639
حجت‌الاسلام مرتضی موحدی، سید جمال‌الدین اسدآبادی را بی‌قرار برای اصلاح جامعه بشری خواند و گفت: آنقدر کم کاری شده که امروز نام سیدجمال مصادره افغانی است، اگرچه او جهانی بود و همه جا وطنش اما او افتخار اسدآباد و زادگاهش در این دیار است، بنابراین توقع دارم استاندار همدان در بزرگداشت او در سال آینده کنگره عظیم و جهانی برگزار شود که سیدحسن نصرالله در آن سخنرانی کند.

به گزارش آوای سیدجمال، حجت‌الاسلام مرتضی موحدی، امام جمعه اسدآباد در مراسم سالروز بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، اظهار کرد: سیدجمال 5 سالگی وارد مکتب و در 17 سالگی سرآمد علوم انسانی و حوزوی می‌شود، و امروز افتخار حوزه است.

 

 

سیدجمال در همه علوم صاحب نظر بود

وی گفت: حوزه این هنر را دارد که یک کودک مستعد را در عرض ۱۲ سال یک شخصیت جهانی کند، او در 12 سالگی در علوم نجوم، فقه، فلسفه، تقسیر صاحب نظر است و ما به متولیان حوزه افتخار می‌کنیم.

 

امام جمعه اسدآباد تصریح کرد: شییخ منتظر انصاری تشخیص می‌دهد، سیجمال این جوان نخبه با تمدن‌های مختلف آشنا شود، لذا او را  به هندوستان جایی که مستعمره انگلیس است، می‌فرستد تا بهتر درد جهان اسلام را بفهمد.

 

او حقیقتا" علامه، نابغه و نخبه بود

وی سیدجمال را نخبه و نابغه خواند و افزود: سیدجمال از نظر انگیسی‌ها خطرناک و او را تحت نظر داشتند، هرجا می‌رفت، گل می‎کرد، حقیقتا" علامه بود و این تعارف نیست.

 

حجت‌الاسلام موحدی بااشاره به دیدگاه شهید مطهری در خصوص سیدجمال، گفت: شیخ ابدو، مفسر نهج البلاغه ای می‌گفت بعداز ائمه اطهار(ع) خدا بالاترین عقل را به سیدجمال داده است.

 

سیدجمال بی‌قرار برای اصلاح جامعه بشری

وی با بیان اینکه سیدجمال بی‌قرار برای اصلاح جامعه بشری است، افزود: او تلاشش را کرد اما آنطور که در آخرین نامه دردناک خود نوشت «ای کاش من تمام بذر افکار خود را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم، چه خوش بود بذرهای بارور مفید خود را در زمین شوره‌زار سلطنت، فاسد نمی‌نمودم، آنچه در آن مزرعه کاشتم، به رشد رسید هر چه در این زمین کویر غرس نمودم، فاسد گردید، هیچ یک از تکالیف خیرخواهانه من به گوش سلاطین مشرق فرونرفت. همه را  جهالت و شهوت مانع از قبول گشت».

 

آنقدر کم کاری شده که نام سیدجمال به مصادره افغانی ها رفت

امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه شخصیت سیدجمال واقعا شخصبت عجیبی است، خطاب به وزیر میراث فرهنگی گفت: کهن دیار اسدآباد از نظر میراث فرهنگی خاص و با عظمت است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد اما آنقدر کم کاری کرده ایم که امروز نام سیدجمال مصادره افغانی است.

 

وی با بیان اینکه سیدجمال جهانی بود و همه جا وطنش بود اما او افتخار اسدآباد و زادگاهش در این دیار است، افزود: توقع و انتظار دارم که استاندار همدان بزرگداشت سیدجمال کنگره عظیم و جهانی باشد که سیدحسن نصرالله در آن سخنرانی کند چرا که او میراث دار سیدجمال است.

 

حجت‌الاسلام موحدی  تأکید کرد: در یادمان سیدجمال باید یک موزه فاخر باشد که سر تا سر ایران برای بازدید از آن بیایند و این با تبلیغت می شود.

 

وی تأکید کرد: هیأت امنای بنیاد سیدجمال باید همت کنند که کنگره این شخصیت جهانی باشد.

انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal