آخرین اخبار

29. تير 1402 - 12:36   |   کد مطلب: 45600
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد از واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های تب برفکی و شاربن در این شهرستان خبر داد و گفت: این عملیات از ابتدای مردادماه آغاز و به مدت دو ماه، همه دام‌ها واکسینه می‌شوند.

حسین وثوقی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، از آغاز فاز اول عملیات واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی و شاربن در اسدآباد خبر داد و گفت: این امر از ابتدای مرداد ماه سال‌جاری به مدت دو ماه با بهره‌گیری از توان اکیپ‌های بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی و به صورت کاملاً رایگان در سراسر شهرستان انجام خواهد شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد با اشاره به بیماری تب برفکی و علائم آن، اظهار کرد: این بیماری موجب ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان می‌شود.

 

وی کاهش شیر و تولید فرآورده‌های گوشتی در دام‌ها، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان را از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی دانست.

 

وثوقی‌کیا با تأکید بر واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد، تصریح کرد: این بیماری ویروسی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

 

وی بیماری شاربن را از دیگر بیماری‌های مهم و مشترک بین انسان و دام خوند و گفت:  این بیماری می‌تواند باعث ایجاد تلفات انسانی و دامی و تبعات جبران ناپذیر و مخاطرات بهداشتی دامی ایجاد کند.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد گفت: این طرح‌ها با بهره‌گیری از واکسیناتورها در قالب گروه عملیاتی انجام می‌شود که از ابتدای مرداد آغاز و به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: در این مرحله عملیات واکسیناسیون شاربن در انواع دام شامل گاو و گوساله، گوسفند و بز و تک سمیان انجام می‌شود.

 

وثوقی‌کیا واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی برای تأمین امنیت بهداشتی دام دانست و افزود: برای بیماری‌های استراتژیک خدمات واکسیناسیون به صورت رایگان در سطح شهرستان قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal