آخرین اخبار

1. مرداد 1402 - 20:23   |   کد مطلب: 45627
هواشناسی همدان:
امسال غوره شوران نداریم
مدیرکل هواشناسی همدان گفت: همدان امسال پدیده جوی مانیسون و همچنین بارش های موسمی و سیل آسای تابستانی و به اصطلاح همدانی ها (غوره شوران) ندارد.

به گزارش آوای سیدجمال، 

اصطلاح غوره شوران در استان همدان یک پدیده جوی از نوع بارشی به همراه یک محصول کشاورزی بنام غوره پدید آمده است، زمانی که انگور در مرحله غوره است (حدود نیمه تیر تا اواخر مرداد)، استان می‌تواند شاهد بارش باشد که همزمانی و تاثیر بارش بر شست و شوی غوره در تاکستان‌های استان، بنام غوره شوران نامیده شده است.

البته این بارش های موسمی(مونسون) در برخی مناطق با نام های دیگری مرسوم است به عنوان نمونه در شهرهای جنوبی فارس "چهل پسین" می گویند.

مونسون (Monsoon) برگرفته از واژه موسم از زبان عربی به معنای فصل است (نامی برای بادهای فصلی)؛ تعریف سنتی مونسون تابستانه هند به بارش ماه های ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر گفته می شود.

علت اصلی شکل گیری مونسون، تغییر سالانه بسیار زیاد دما در مناطق بزرگ خشکی در مقایسه با سطوح اقیانوس‌های همسایه است.

باران‌های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود ۱۰۰ روز، تقریبا همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد ماه آغاز شده و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می‌رسد که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) نیز مشاهده می‌شود.

به نظر می رسد با چاشنی گرمایش زمین و تغییر اقلیم، رفتار مونسون امسال به شکل تقریبا استثنایی تغییر کرده و موجب بارش های فراسنگین در قسمت های وسیعی از نیمه جنوبی کشور می شود.

در فصل تابستان معمولا ایران خشک است، اما نباید فراموش کنیم در فصل گرم سال هم وقتی شرایط مساعد باشد، از طرف جنوب شرقی یعنی از اقیانوس هند رطوبت به ایران می‌رسد و باران رخ می‌دهد.

رطوبتی که از اقیانوس هند می‌آید بسیار زیاد است و هوا هم گرم است در نتیجه اگر بارشی در تابستان رخ دهد، بارش‌هایی شدید و سنگین خواهد بود.

زمانی که انگور در مرحله غوره است (حدود نیمه تیر تا نیمه مرداد)، استان می تواند شاهد بارش باشد که همزمانی و تاثیر بارش بر شست و شوی غوره در تاکستان های استان، بنام غوره شوران نامیده شده است.حسین عابد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: تابستان امسال شاهد بارش باران در همدان نخواهیم بود در حالی که سال گذشته در زمان غوره شوران به علت بارندگی شاهد بروز سیلاب در برخی نقاط استان بودیم.

وی با بیان اینکه پدیده جوی مانیسون نیز تا پایان تابستان حتی مهر ماه پیش بینی نمی شود ادامه داد: از نیمه مهر تا آبان بیشترین میزان بارش را در استان شاهد خواهیم بود به گونه ای که بارش ها نسبت به مدت مشابه بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

مدیرکل هواشناسی همدان اظهار داشت: از نیمه زمستان سال گذشته شرایط بارشی استان همدان خوب شد و نسبت به بلند مدت افزایش داشته که این موضوع موجب کاهش میزان روزهای آلوده ناشی از ریزگردها در این استان شد.

عابد اضافه کرد: به طور میانگین در کشور ۱۸۲ بارش دریافت شده که از نرم آن ۴۶ مورد یا ۲۰ درصد کمبود بارش نسبت به بلند مدت دارد همچنین در این مدت همدان ۲۶۳ بارش صورت گرفته که نسبت به نرم آن ۷۴ مورد معادل ۲۲ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

وی گفت: میزان بارش ها در این استان نسبت به سال گذشته ۵۹ میلیمتر افزایش یافته که با وجود گذر از پاییز خشک سال ۱۴۰۲ اما زمستان خوبی را پشت سر گذاشتیم که افزایش بارش ها بسیاری از چالش های ناشی از کمبود آب را کمرنگ کرد.

مدیرکل هواشناسی همدان بیان کرد: میزان بارش ها تاکنون در استان همدان ۲۸ درصد افزایش داشته در حالیکه این رقم در کشور ۱۲.۵ درصد ثبت شده است و تاکنون تنها در ۶ استان از جمله همدان شاهد بارش مناسب بودیم.

عابد اظهار داشت: ۷۷ درصد بارندگی مورد نیاز استان صورت گرفته که با رسیدن به عدد ۱۰۰ مشکل تامین آب رفع می شود.

وی یادآوری کرد: به جز شهرستان درگزین و رزن که بارندگی در آنها نسبت به سال قبل و بلند مدت کاهشی بوده مابقی شهرستان ها وضعیت خوبی داشتند و تنها در اسدآباد نسبت به سال قبل ۱۲۹ میلیمتر افزایش بارش باران را شاهد بودیم.

مدیرکل هواشناسی همدان با بیان اینکه هشت درصد بارش ها مربوط به فصل خشک و ۹۲ درصد فصل تر سال است اظهار داشت: از نظر دمایی کشور یک درجه افزایش یافته و همدان تنش دمایی کمتری یعنی ۶ دهم افزایش دما داشته است.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal