آخرین اخبار

14. مهر 1402 - 20:10   |   کد مطلب: 46234
۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر و عشایر نامگذاری شده است، قشری زحمتکش که با کمترین امکانات، خدمات قابل توجهی به جامعه ارائه می‌دهند.

به گزارش آوای سیدجمال، رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: عشایر استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر در قالب ۳ هزار و ۹۸۰ خانوار هستند که ۹ دهم درصد جمعیت استان و یک و ۳ دهم درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند.

جعفر کاویانی دلشاد گفت: این عشایر شامل ۴ ایل و ۲۴ طایفه هستند که ییلاق خود را در استان همدان و قشلاق خود را در استان‌های خوزشتان، ایلام و لرستان می‌گذرانند.

او گفت: ۷۰ سامانه عرفی (منابع طبیعی در اختیار عشایر) و ۹۰ هزار متر مربع از زمین‌های ملی معادل ۹ و نیم درصد از زمین‌های استان در اختیار عشایر استان است.

کاویانی دلشاد گفت: عشایر استان با ۴۷۰ هزار راس دام سبک، سالانه حدود ۶ هزار تن گوشت قرمز، ۲۰ در صد گوشت مورد نیاز استان و ۳۵۰ تن پشم تولید می‌کنند، با این وجود، اما با مشکلاتی مواجه هستند.

رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: محدود شدن زمین‌های منابع طبیعی توسط معادن و خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی عشایر و دام‌های آن‌ها از جماه مشکلات است، اما در کنار این اداره امور عشایری استان اقداماتی مانند بازسازی ۱۲۰ کیلومتر ایل راه عشایری و آبرسانی سیار به عشایر را انجام داده است.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal