آخرین اخبار

30. مهر 1402 - 10:51   |   کد مطلب: 46395
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد:
نخودکار اسدآبادی رتبه اول کشور را از آن خود کرد
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد از کسب رتبه اول نخودکار این شهرستان در کشت و تولید محصول نخود در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته 4 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول نخود رفت.

محمدکرم مرادی در گفتگو با خبرنگار آوای سیدجمال، گفت: اسدآباد به عنوان کوچکترین شهرستان استان همدان 6 درصد وسعت اراضی استان را شکل می‌دهد این درحالی است که 10 درصد تولید محصولات استان را از آن خود کرده است.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه علی‌رغم وسعت کم شهرستان اسدآباد، سه اقلیم آب وهوایی در دشت، کلیایی و چهاردولی وجود دارد، افزود: بزرگترین حسن این شهرستان تنوع محصولات کشاورزی آن است.

 

وی 43 درصد اشتغال شهرستان اسدآباد را در بخش کشاورزی خواند و گفت: متأسفانه یکی از معضلات پیش‌روی بخش کشاورزی، مسئله آب و کمبود آن است.

 

مرادی با بیان اینکه بیشترین آب مصرفی شهرستان اسدآباد در بخش کشاورزی بوده، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات و علل اصلی کمبود آب کشت دوم در بخش کشاورزی است.

 

وی یادآور شد: شهرستان اسدآباد اولین شهرستانی است که اراضی کشاورزی آن مسایی سنجی شده و از سال گذشته تاکنون 98 درصد آن انجام شده است.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با اشاره به افزایش سطح زمین‌های کشاورزی شهرستان به سمت کشت‌های کم آب‌بر، گفت: سال گذشته 183 هکتار کاشت گیاهان دارویی داشتیم که نمونه آن موسیر بوده و این محصول از 15 هزار هکتار در سال 1400 به 80 هکتار در سال 1401 رسیده است.

 

 وی افزود: تولید محصول موسیر در روستای حبشی به عنوان روستای پایلوت انجام می‌شود و برای برداشت و برگ کردن آن هم  اشتغال ایجاد شده است.

 

مرادی از کشت گل محمدی به عنوان دیگر محصول کم‌ آب‌بر نام برد و افزود: کشت و برداشت این محصول نیز در شهرستان انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته در شهرستان اسدآباد 4 هزار هکتار محصول نخود کشت شده است، افزود: پارسال نخوکار این شهرستان رتبه اول کشور را در تولید نخود از آن خود کرد.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد تأکید کرد: بنا داریم به جای کشت یونجه که یک محصول پرآب بر است، سطح زیر کشت محصول نخود را در منطقه بالا ببریم.

 

وی با بیان اینکه اسدآبا در طول تاریخ خود، 58 هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری کرده است، افزود:  این در طول تاریخ این شهر بی‌سابقه بوده است.

 

مرادی با بیان اینکه اعتباراتی که در بخش آب و خاک اختصاص داده می‌شود، به صورت قطره چکانی است، افزود: 19 هزار هکتار اراضی شهرستان زیر پوشش آبیاری نوین است و سال گذشته هم با قرارگرفتن 300 هکتار اراضی دیگر زیر پوشش این نوع آبیاری، رتبه اول را داشتیم.
انتهای پیام/ن
 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal