آخرین اخبار

11. بهمن 1402 - 14:25   |   کد مطلب: 47201
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حد استاندارد مصرف نمک به ازای هر نفر پنج گرم در روز است گفت: مصرف نمک در استان همدان ۱۰.۹ گرم در روز و بیش از حد مجاز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از  فارس فاطمه ترکمان‌اسدی  با بیان اینکه حد استاندارد مصرف نمک به ازای هر نفر پنج گرم در روز است گفت: این در حالی است که میزان مصرف نمک در استان همدان ۱۰.۹ گرم در روز است.

وی گفت: بیشترین میزان مصرف نمک در استان همدان مربوط به ملایر با مصرف روزانه ۱۵.۸ گرم نمک به ازای هر نفر و کمترین میزان مصرف نیز مربوط به کبودراهنگ با میزان مصرف ۸.۶ گرم در روز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اجرای چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از اول بهمن در استان گفت: با توجه به تبلیغات فضای مجازی نسبت به استفاده از نمک‌های دریایی تصفیه نشده و همچنین کاهش مصرف لبنیات در میان خانواده‌های ایرانی، ارتقای سلامت جامعه نیازمند مصرف نمک‌های یددار و لبنیات است و اجرای پویش‌های این چنینی با رویکرد اطلاع رسانی در این مسیر راهگشا خواهد بود.

وی اضافه کرد:در این پویش سعی داریم با همراهی رسانه‌ها و شبکه‌های خبری مردم را نسبت به تاثیر رعایت الگوی غذایی سالم به معنی پرهیز از مصرف بی رویه نمک و تاکید بر استفاده از نمک‌های یددار تصفیه شده به جای نمک‌های دریایی که رنگ‌های آن ناشی از مواد شیمیایی تصفیه نشده با تاثیرات مضر برای بدن از جمله کلیه و کبد است و همچنین نقش مهم لبنیات بر استحکام بافت استخوانی، بیشتر آگاه کنیم.

ترکمان اسدی اضافه کرد: اصلاح شیوه زندگی به ویژه عادات غذایی مردم یک راهکار اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر است و آموزش مردم در زمینه رژیم غذایی مناسب اولین قدم مثبت در راستای پیشگیری از این بیماری‌ها است.

*سرانه مصرف لبنیات در همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

وی تصریح کرد: در کشور ما سرانه مصرف شیر درسال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هم اکنون سرانه مصرف لبنیات در استان همدان ۱۶۰ گرم در روز است ادامه داد: حداقل استاندارد مصرف لبنیات در کشور ۲۵۰ گرم در روز تعیین شده است.

وی افزود: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩه‌ﻫﺎی لبنی مهمترین ﻣﻨﺒﻊ ﺗـﺎﻣﻴن کلسیم است ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ برای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان‌ها، ﺩﻧﺪﺍﻥﻫﺎ ﻭ پوﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ می‌شود و ﺗﻨﻮﻉ ﺍﺟﺰﺍی ﻏﺬﺍیی ﺩﺭ ﺷﻴﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ یک ﻟﻴـﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪ‌ه‌ای ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺿﺮﻭﺭی ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﺮﺩ.

ترکمان‌اسدی تصریح کرد: چنانچه افراد به میزان مناسب شیر و لبنیات مصرف نکنند در آینده با مشکلات فشار خون بالا، پوکی استخوان و حتی شکستگی‌های متعدد استخوانی روبرو خواهند شد و حتی این امر می تواند سبب کوتاهی قد نوجوانان و جوانان شود.

وی گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی و انجام مراقبت‌های گروه سنی خود، از میزان سلامت خود مطلع و در صورت نیاز رژیم غذایی مناسب را از کارشناسان تغذیه دریافت کنند.

پایان پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal