آخرین اخبار

17. اسفند 1402 - 20:43   |   کد مطلب: 47524
دو پیشنهاد مشاور عالی رهبری به دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی:
لزوم چاپ کتاب‌نامه و ایجاد مرکز سید جمال‌شناسی در زادگاه وی
مشاور عالی رهبر انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه سیدجمال با اندیشه‌های خود زندگی و بر پایه آن اندیشه‌ها مبارزه می‌کرد، گفت: دانشگاه سیدجمال نسبت به چاپ کتاب‌نامه و ایجاد مرکز سید جمال‌شناسی در زادگاه وی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، غلامعلی حداد عادل عصر امروز در چهارمین «همایش بیداری تمدن و احیا اسلامی» که در دومین روز از کنگره سیدجمال‌الدین اسدآبادی در زادگاه وی برگزار شد، با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های سیدجمال و میدان‌داری او در عرصه‌های مختلف، گفت: سیدجمال با خرافه‌گرایی و کج‌روی‌ها مقابله و به دنبال بازگرداندن قرآن به متن زندگی با ایجاد وحدت بین ملت‌ها و دولت‌ها بود.

 

وی با بیان اینکه درباره سیدجمال بعداز دوره 45 ساله پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از حدی که شایسته او بوده است، صحبت وسخن گفته شده، این یک واقعیت است، افزود: البته این کوتاهی را شاید درباره دیگر مفاخر هم داشته باشیم، اما در مقایسه با سیدجمال آنگونه که باید در خور و شأن اوست، کار نکرده‌ایم، البته منظور ما جلسات عمومی مردمی نیست، حتی کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی هم صورت نگرفته است.

 

 

مشاور عالی رهبر انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: افکار سیدجمال جای فکر، بحث و شرح دارد و می‌شود در محیط‌های دانشگاهی بحث‌های تحقیقی کرد، البته به نظر می‌رسد در برگزاری مراسم‌های عمومی درباره او هم کم گذاشته‌ایم، او را به نسل نوجوان و جوان خود معرفی نکرده‌ایم و حتی چندان کتابی در سبک و سیاق آنان برای معرفی به سیدجمال تألیف نکرده‌ایم، ان شالله در آینده جبران شود.

 

وی در ادامه به خصوصیات دوران زندگی سیدجمال پرداخت و گفت: رشد شگفت‌آور کشورهای اروپایی از نظر علمی، صنعتی، مادی، اقتصادی و نظامی بوده و این یک واقعیت استکه ذهن همه افراد متعهد را به خود جلب کرده است.

 

عادل ادامه داد: نکته دیگر آن است که در مقایسه با آن رشد، عقب‌ماندگی بیش از حد کشورهای اسلامی و از جمله ایران، فقر، جهل و زبونی در عالم اسلام بوده است.

 

 وی همچنین افزود: نکته دیگری هم که یک واقعیت است، ظهور یک پدیده به نام مدرنیته بوده، یعنی سیل افکار متفاوتی و متضادی از اروپا به سوی جهان اسلام مشاهده می‌شده که ما از آن به عنوان دوران تجدد یاد می‌کنیم و البته سیدجمال را متعلق به دوران متجدد می‌دانند.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه وجود استبدادی در کشورهای مسلمان از جمله ایران نکته واقعیت دیگر است، افزود: سیدجمال 60 سال یعنی در دوره پنجاه ساله حکومت ناصرالدین شاه زندگی کرده و یک سال بعداز ترور او به شهادت رسیده است.

 

وی در خصوص اندیشه‌های اصلی سیدجمال هم گفت: مهم‌ترین اندیشه‌های او اعتقاد دینی، خدا و وحی و مخالفت با مادی‌گری و بی‌دینی بوده است که سبب شد رساله‌ای با عنوان نیچره در حیدرآباد دکن بنویسد.

 

عادل از خصوصیات و ویژگی‌های سیدجمال، مقابله با خرافات و کج‌روی‌ها، بازگردان قران به متن زندگی، اعتقاد به تعلیم و تربیت و ترویج برای رهایی از عقب‌ماندگی دانست و افزود: او اعتقاد به وحدت راسخ مسلمان جهان داشت و یکی از رسالت‌هایی که برای خود قائل بوده، آن است که همه مسلمانان جهان وحدت پیدا کنند.

 

وی میرزارضا کرمانی را دست پرورده سید جمال‌الدین اسدآبادی خواند و افزود: سیدجمال با اندیشه‌های خود زندگی و بر پایه آن اندیشه‌ها مبارزه می‌کرد.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش سیدجمال در چند میدان و عرصه، گفت: او روزنامه‌نگار بود و دارای سه مجله شاخص در زمان‌ خود است.

 

وی تربیت شاگرد را یکی از عرصه‌ها و جنبه‌های عملی سیدجمال خواند و تصریح کرد: یکی از شاگردان او، شیخ محمد عبدو اهل سنت مذهب مصری است که نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) را تصحیح می‌کند و این‌ها با راهنمایی سیدجمال بوده است.

 

عادل شجاعت، دینداری، استقامت و نفوذ کلام را از ویژگی‌های اخلاقی سید جمال برشمرد و افزود: او در بیداری ملت‌های مسلمان و ملت ایران مؤثر بود.

 

وی با بیان اینکه جنبه دیگر زندگی سیدجمال، سفرهای او به کشورهای مختلف است، افزود: بیش از 30 سال به صورت دائما در سفر بوده و نسخه شفابخشی که تصور می‌کرد، درمان دردهای مسلمانان جهان اسلام در دست گرفته و به کشورهای اسلامی با حکام صحبت می‌کرده است.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نقش سیدجمال را در پیروزی نهضت مشروطیت مهم و اثربخش دانست و افزود: بذری که او در نهضت کاشت، جواب داده بود.

 

وی در خصوص شکنجه‌ای که در آن دوران  بر سیدجمال روا داشتند، افزود: آن مرد بزرگ در حالتی که کتک می‌خورد، دو کلمه بر زبان جاری می‌کرد، یکی «یا عدل» « یا رشادت».

 

عادل گفت: نقل می‌کنند که سیدجمال در مقایسه با امام خمینی(ره) که به توده مردم ورود کرد، او بیشتر با رؤسا و حکام اسلامی ارتباط می‌گرفت، البته بنده این را فقط نقل می‌کنم و مستلزم یک بررسی همه جانبه است.

 

 

وی با معرفی شخصیت‌هایی چون سید هادی خسروشاهی، مرحوم محیط طباطبایی، مدرسی چهاردهی، کریم مجتهدی که در معرفی سیدجمال نقش و اثر داشتند، دو پیشنهاد را به دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی در شناساندن این شخصیت به جهانیان ارائه کرد و گفت: اولاً مرکز سیدجمال‌شناسی ایجاد کنید که در این مرکز راجع به این شخصیت بزرگ پژوهش کنند و صرفاً به یک مراسم و همایش ا‌کتفا نکنید، دوماً نسبت به چاپ کتاب‌شناسی و کتاب‌نامه راجع به سیدجمال‌شناسی اقدام کنید که کلید کار تحقیقاتی انجام ‌شود.
انتهای خبر/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal