آخرین اخبار

22. اسفند 1402 - 8:03   |   کد مطلب: 47567
پس از خبر درگیری با یک روحانی در قم؛
دوباره معضل سواد رسانه دامن‌گیر شد
مدت زمانِ کوتاهی است که پخش فیلمی از درگیری یک خانم بدحجاب با یک روحانی در درمانگاهی در قم خبرساز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از عصر همدان در فضای مجازی این‌روزها بیشتر از گذشته علی‌رغم این‌که بارها اخبار و تصاویر کذب برای بازی با افکار عمومی پخش و عدم صحت آن بر مردم اثبات شده است، اما باز، پخش چنین تصاویری همانند اتفاق درمانگاه قم در فضای مجازی می‌تواند آب را چنان گل آلود کند که بر باورهای دینی و اعتقادی مردم با تمام قدرت بتازد.

فارغ از اینکه پس از حملات گسترده روانی بر باورهای دینی و اعتقادی مردم در فضای مجازی و پخش تصاویر دوربین مداربسته در درمانگاه و پخش واقعیت، اما این روایت سازی اول بود که در ذهن مردم ثبت شد.

با حمله عناصری معلوم الحال بر باورهای اعتقادی و دینی و توهین به ائمه معصومین توسط آن‌ها و رسانه‌های معاند، به‌راحتی می‌توان هدف از انتشار گسترده این فیلم را فهمید، اما همانند همیشه این روایت اول است که در ذهن مخاطب ثبت می‌شود و اثر مخرب آن باقی می‌ماند و روشنگری پس از آن کاری بسیار سخت و دشوار است.

اما نباید از افسارگسیختگی و بی‌قانونی در فضای مجازی کشور غافل شد.

پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که به‌علت عدمِ تمکین از قوانین جمهوری اسلامی در ایجاد ناآرامی و اغتشاش در کشور متهم و مجرم شناخته شده‌اند، همچنان مورد استفاده کاربران داخلی بستری برای جَوِّ نفرت پراکنی نسبت به هم‌وطنانمان و باورهای دینی و اعتقادی ما هستند و مسئولین چاره‌ای برای آن نیاندیشیده‌اند.

اما چیزی که بسیار اهمیت دارد بالا بردن و بالا رفتن سواد رسانه در مردم و قدرت تجزیه و تحلیل آن است.

اگر در دروس دانشگاهی و تحصیلی کشور بحث مبانی آموزش سواد رسانه به شکلی پویا و کارآمدتر مورد استفاده دانش آموزان و دانش‌جویان قرار گیرد نیز بسیار می‌تواند موثر باشد.

گسترش کلاس‌های سواد رسانه در همه مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور نیز، همانند حرکتی که تا کنون توسط برخی از نهادهای مردمی انجام شده است، بسیار می‌تواند مُثمرِثمر باشد.

خلاء سواد رسانه و آموزش و فراگیری آن در جامعه همچنان حس می‌شود و نیازمند حرکتی همگانی و جهادی در راستای خواسته رهبر انقلاب یعنی جهاد تبیین می‌باشد.

هر روزی که می‌گذرد انسان بیشتر بر واژه جهاد تبیین که سال‌های گذشته رهبر انقلاب آن را مطرح و بر آن تأکید نمودند پی می‌برد.

البته برای بعضی‌ها این واژه‌ها برای شعار دهی بسیار مناسب و برای عمل نکردن بر آن دارای توجیهات زیادی است.

حامد عیوضی

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal