آخرین اخبار

23. اسفند 1402 - 14:03   |   کد مطلب: 47585
یک مشاور خانواده با بیان اینکه در خانواده‌ای که زوجین مدام به یکدیگر غُر می‌زنند عشق و صمیمیت از بین می‌رود و منجر به نفرت می‌شود، گفت: برای تغییر رفتار این افراد باید گفتگوی مؤثر و فعال با لحن صحیح داشته و در مورد احساساتمان هنگام شکایت کردن او صحبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از «عصر همدان» لیلا صفری  با بیان اینکه برخی افراد در زندگی خود دائما از همه‌چیز شاکی هستند و به اصطلاح غُر می‌زنند، گفت: این رفتار نوعی رفتار کنترلگرانه است و فرد با تکرار خواسته‌های خود به حالت ناراحتی و شاکی بودن سعی می‌کند فرد مقابل خود را کنترل کند‌.

وی با اشاره به اینکه فرزندان خانواده‌هایی که مدام مادر و پدر به یکدیگر ایراد می‌گیرند و انتقادی عمل می‌کنند هم این رفتار را یاد می‌گیرند، افزود: در این خانواده فرزندان آسیب می‌بینند و فرزندان نیز به مرور خواسته‌های خود را با لحنی منتقدانه بیان می‌کنند.

این روانشناس بالینی و زوج‌درمانگر خاطرنشان کرد: حتی شاید این افرادی که دائم شاکی هستند در برخی موارد صحبت‌های منطقی داشته باشند اما از آنجا که لحن بیان خواسته‌هایشان مورد قبول طرف مقابل نیست، دیگر طرف مقابل به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

صفری ادامه داد: افرادی که مدام از کار طرف مقابل ایراد می‌گیرند، اگر آقا باشد تبدیل به پدر برای همسرش، و اگر خانم باشد تبدیل به مادر برای همسرش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فردی که از طرف مقابل انتقاد دائمی دارد هر موقع بخواهد طرف مقابل را تحقیر و مقایسه می‌کند، تصریح کرد: این افراد از کلمه «تو» خیلی استفاده می‌کنند و ما در زوج درمانی تاکید داریم از این کلمه اصلا استفاده نشود زیرا حس زیر سوال بردن طرف مقابل را منتقل می‌کند.

این روانشناس بالینی و زوج‌درمانگر، گفت: غر زدن در زندگی منجر به جزو بحث و تعارض شده و با افزایش دعوا و مشاجره، عشق و صمیمیت از بین می‌رود و در نتیجه منجر به نفرت می‌شود.

صفری با بیان اینکه برخی افراد می‌گویند ما دیگر به آن زندگی عادت کردیم، افزود: اتفاقا این افراد عادت نکردند فقط عمری را با نفرت زندگی و یکدیگر را تحمل کردند.

وی با اشاره به اینکه ایراد گرفتن و طرز بیان به صورت شکایت منجر به پایین آمدن عزت نفس طرف مقابل می‌‌شود، تصریح کرد: این افراد به مرور دچار خود کم‌بینی می‌شوند که نتیجه آن افسردگی است.

این روانشناس بالینی و زوج‌درمانگر خاطرنشان کرد: نتیجه افسردگی آن است که فرد هم سلامت روانش به خطر می‌افتد و هم سلامت جسمش.

صفری با بیان اینکه فردی که دائما ایراد بگیرد تبدیل به فردی بدبین می‌شود، گفت: مغز این افراد یاد می‌گیرد که فقط نکات منفی را ببیند و از کنار نکات مثبت عبور کند، در صورتی که فرد خودشیفته باشد هیچگاه از رفتار خود ناراضی نمی‌شود اما اگر خودشیفته نباشد در برخی مواقع از عملکردش ناراضی است.

وی ادامه داد: افراد خودکنترل‌گر دائما دیگران را امر و نهی می‌کنند و برخی کمال‌گرا هستند، این‌ها از خود هم ناراضی اند و حتی به خودشان هم غُر می‌زنند و این منجر به کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

این روانشناس بالینی و زوج‌درمانگر با تاکید بر اینکه کاهش اعتماد به نفس مادر تمام اختلال‌ها بیماری های جسمی و روانی است، افزود: ایرادگرفتن و شکایت کردن کیفیت زندگی خود فرد و اطرافیانش را کاهش می‌دهد.

صفری با اشاره به افرادی که همسر گله‌مند دارند، عنوان کرد: این افراد باید سعی کنند رفتار تدافعی نداشته باشند و در برابر زوج خود جبهه نگیرند چراکه وقتی همسر غُر می‌زند اگر شروع به دفاع کنیم تبدیل به جنجال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که شکایت زوج منطقی است سعی کنیم حرف او را بپذیریم اما رفتار و نوع بیانش را خیر، به سخنان فرد گوش دهیم و در مورد احساساتمان هنگام شکایت کردن او با همسرمان صحبت کنیم.

این روانشناس بالینی و زوج‌درمانگر با بیان اینکه باید به طرف مقابل بگوییم که رفتار او باعث ناراحتی و ایجاد اضطراب در وجودمان می‌شود، گفت: برای تغییر رفتار این افراد باید گفتگوی مؤثر و فعال با لحن صحیح داشته باشیم.

صفری ادامه داد: توصیه ما به فردی که کنترلگرانه عمل می‌کند آن است که تمرین کند و خواسته‌هایش را به صورت خواهش و تمنا به طرف مقابل بیان کند.

وی در پایان تاکید کرد: برای داشتن زندگی آرام باید هردو طرف خطاهای خود را بپذیرند و اگر فرد با این روش‌ها تغییری در رفتار خود نداشت، حتما با یک زوج‌درمانگر مشورت کنند.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal