19. ارديبهشت 1403 - 9:53   |   کد مطلب: 47775
مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: میزان بارش استان از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تاکنون به ۳۳۵ میلی‎متر رسید که ۲۳ میلی‎متر بیشتر از میانگین بلند مدت و ۱۱۷ میلی‎متر بیشتر از سال زراعی گذشته ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از ایرنا حسین عابد با اشاره به رخداد بارش های موثر در چهار ماه اخیر در استان اظهار کرد: بارش‌های همدان در این شرایط برای شهرستان همدان ۶۶ میلی‎متر بیشتر از بلند مدت و به میزان ۱۵۸ میلی‎متر مشاهده شده است.

وی ادامه داد: بین شهرستان های همدان بیشترین افزایش بارش در شهرستان های نهاوند، همدان، ملایر و تویسرکان بوده است، هر چند شهرستان های رزن، درگزین و اسدآباد هنوز به بارش نرمال نرسیده اند.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: بیشتر شهرهای استان همدان دارای آب و هوایی سرد و نیمه خشک با تابستانی معتدل و زمستانی سرد و دارای فصول کوتاه در بهار و پاییز است و از نظر بارش به ۲ فصل خشک و تر تقسیم می شود.

عابد افزود: به طور میانگین بارش های ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان از نیمه آبان شروع شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه می یابد و می توان گفت که در پنج ماهه خرداد تا مهر حدود هشت درصد و در هفت ماهه آبان تا اردیبهشت ۹۲ درصد را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: میانگین بارش بلند مدت سال زراعی (ابتدای مهر تا ۳۱ شهریور) استان همدان برابر با ۳۴۰ میلی‎متر و برای ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان این عدد برابر با ۳۱۲ میلی‎متر است.

 

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: نکته بسیار با اهمیت مربوط به موج های بارشی است که از اواخر دی ماه ۱۴۰۲ تا نیمه اردیبهشت استان همدان را تحت تاثیر قرار دادند.

عابد افزود: در ۲۸ و ۲۹ اسفند سال گذشته میانگین بارش استان ۴۰ میلی‎متر، میانگین بارش های منتهی به ۶ فروردین ۲۴ میلی‎متر، بارش ۴۸ ساعته منتهی به ۲۳ فروردین به ۲۵ میلی‎متر و میانگین بارش استان منتهی به ۱۵ اردیبهشت ۳۰ میلی‎متر ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در چهار موج یاد شده، تمامی بارش ها، فراتر از بارش موثر در استان بوده است و این بارش ها برای محصولات باغی، زراعی و به خصوص دیم زارها بسیار موثر و مفید بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون بیشترین بارش ایستگاهی در ایستگاه های پایش هواشناسی استان از ۷۳۱ میلی‎متر ایستگاه بارانسنجی تاریک دره نهاوند و کمترین آن در قهورد شهرستان کبودرآهنگ ثبت شده است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal