آخرین اخبار

21. خرداد 1403 - 6:45   |   کد مطلب: 47938
مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد از کشف و جمع‌آوری ۳۳۰۸ قلم کالای سلامت محور غیرمجاز و قاچاق در این شهرستان از سطح عرضه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از ایسنا دکتر امیر بهاری‌فر  اظهار کرد: در همچنین رابطه در سال گذشته هشت فقره پرونده متخلفین به مراجع قانونی ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت حفظ ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، از جمله اقدامات انجام شده این مدیریت اجرای طرح پایش باقی‌مانده سموم آفت کش، فلزات سنگین و نیترات از محصولات کشاورزی در سطح شهرستان و نمونه‌برداری و ارسال به آزمایشگاه‌های غذا و دارو است، تصریح کرد: در این راستا در سال گذشته  ۲۷۵ نمونه از محصولات کشاورزی به آزمایشگاه ارسال و از نظر باقیمانده سموم آفت‌کش، فلزات سنگین و نیترات مورد پایش و ارزیابی قرار گرفتند.

بهاری‌فر با اشاره به اینکه تأمین امنیت و سلامت کالاهای سلامت محور در بحث دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها، عطاری‌ها و گیاهان دارویی و لوازم آرایش و بهداشتی از جمله مواردی است که مدیریت غذا و دارو در این رابطه نظارت لازم را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: غذا و دارو از بدو کودکی تا سالمندی افراد جامعه از نقش مؤثری در سلامت جامعه برخوردار بوده و با وجود جامعه سالم افراد جامعه پویا و کارآفرین خواهند بود.

این مسئول با اشاره به نظارت بر عرضه و توزیع کالاهای مختلفی چون دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها، واحدهای عطاری، گیاهان دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی توسط مدیریت غذا و دارو، ادامه داد: تأمین و توزیع دارو در مراکز بهداشتی و نیز مراکز دولتی و خصوصی شهرستان بر عهده مدیریت غذا و دارو دانشکده بوده و در این رابطه اقدامات خوبی در شهرستان انجام شده است.

بهاری‌فر ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا، بر لزوم تولید و عرضه محصولات غذایی ایمن و سالم تاکید کرد و افزود: روز جهانی ایمنی غذا (World Food Safety Day) هر سال در هفتم ژوئن برابر با ۱۸ خرداد  برگزار می‌شود که در این رابطه  شعار تعیین شده برای آن در سال‌جاری، «ایمنی مواد غذایی: آماده شدن برای موارد غیرمنتظره» است.

وی حصول اطمینان از اینکه مواد غذایی در هنگام حمل و آماده‌سازی و نگهداری، آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی و فیزیکی پیدا نمی‌کنند و سبب بیماری مصرف‌کنندگان نمی‌شوند را به عنوان ایمنی غذایی یاد کرد و گفت: عوامل بیماری‌زا چون باکتری، ویروس و انگل، سموم قارچی مثل آفلاتوکسین، اوکراتوکسین، فلزات سنگین مثل سرب، جیوه، کادمیوم، سموم شیمیایی دفع آفات مورد استفاده در کشاورزی، آلاینده‌های آلی باقی مانده در محیط‌زیست و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، هورمون و مواد افزودنی در تهیه غذاها از رایج‌ترین آلودگی‌هایی بوده که ایمنی غذایی را تهدید می‌کند، پس به واسطه همین امر رویداد روز جهانی ایمنی غذا از اهمیت بسیار مهم برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر نظارت و کنترل مستمر بر واحدهای تولیدی مواد خوراکی و آشامیدنی، نمونه‌برداری و پیگیری عدم انطباق‌های نتایج آزمایشگاهی با استاندارد ملی با جدیت بیشتری انجام شده است، یادآور شد: علاوه بر واحدهای تولیدی، در راستای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور، با همکاری کارشناسان محترم معاونت بهداشتی، ادارات صمت، تعزیرات، نیروی انتظامی و اتاق اصناف گشت‌های مشترک به‌صورت ادواری و منظم در حوزه نظارتی این مدیریت انجام می‌شود.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد تصریح کرد: مطابق مصوبه سازمان غذا و دارو تبلیغات محصولات غذایی و آشامیدنی آسیب رسان به سلامت ازجمله انواع فرآورده‌های گوشتی، سوسیس و کالباس، فلافل آماده، پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا، انواع نوشابه‌های گازدار و بدون قند، ماء الشعیر، انواع نوشیدنی‌های میوه محتوی آبمیوه ۲۵ درصد و کمتر، انواع شربت‌های میوه‌ای و غیرمیوه‌ای، فرآورده‌های یخی، انواع پودر نوشیدنی فوری، روغن مصرفی خانوار (نیمه جامد)، انواع چیپس و فراورده های حجیم شده بر پایه ذرت، شیرینی‌های تر، فرآورده‌های کاکائویی، انواع سس سالاد و سس مایونز و ... ممنوع شده است.

بهاری‌فر با اشاره به اینکه این مدیریت در راستای حمایت از سلامت مصرف‌کننده در خصوص منع تبلیغات این محصولات به واحدهای تحت پوشش مشمول اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و درصورت بروز تخلف برخورد قانونی لازم با متخلفان انجام خواهد شد، افزود: محصولات مشمول تراریختگی(سویا، ذرت، کلزا و ...) طبق برنامه عملیاتی محوله از سوی سازمان غذا و دارو توسط غذا و دارو شهرستان نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال و نتایج پایش آن به سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود.

وی در رابطه با شکایات واصله به این مدیریت در حوزه‌های مختلف، گفت: شکایات شخصی و بین دانشگاهی وارده به قید فوریت توسط کارشناسان غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شهرستان بررسی و برخورد قانونی لازم با متخلفین صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: باید بتوانیم برای کاهش تاثیرات منفی مواد غذایی غیرایمن بر سلامت مردم، اقدامات اساسی انجام دهیم و برای اینکار نهادهای دولتی، دستگاه‌های نظارتی، تولید کنندگان، وارد کنندگان، مسئولین فنی  مصرف‌کنندگان و تمام عوامل باید در قبال وظایف خود مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal