آخرین اخبار

26. خرداد 1403 - 7:02   |   کد مطلب: 47965
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: هم اکنون مشکلی برای تامین آب در این استان وجود ندارد اما منابع آبی، محدود است و نمی‌دانیم سال آینده با چه وضعیتی مواجه می‌شویم بنابراین مدیریت مصرف آب باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، فرهاد بختیاری‌فر روز جمعه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم مدیریت مصرف انرژی در تمام طول سال، اظهار کرد:میزان بارش در سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته و سد اکباتان در شهر همدان، سرریز شده است که نشان ‌دهنده‌ لطف خداوند، مدیریت مصرف در شبکه، مدیریت مصرف منابع آب در بالادست سد "اکباتان" و هدایت این آب‌ها به سمت سد است.

وی با اشاره به اهمیت آب‌رسانی از سد "تالوار" به همدان اضافه کرد: آب‌رسانی از سد تالوار، یادگار رئیس جمهور شهید برای مردم همدان است و از زمانی که این سد به مدار بهره برداری وارد شد، حدود هزار و ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه از آن برداشت کردیم که تأثیر مهمی در مدیریت مصرف منابع آب سد اکباتان داشت و اگر طرح آب‌رسانی از سد تالوار نبود، شاهد سرریز سد اکباتان نبودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان این که تا قبل از خردادماه برداشتی از منابع آب سد اکباتان نداشتیم و منابع این سد به حداکثر ظرفیت خود رسیده است گفت: ما ذخیره‌ محدودی در سد اکباتان داریم که هم اکنون ورودی ندارد بنابراین باید آن را مدیریت کنیم چون هیچ تضمینی پیرامون وضعیت بارش‌ها در سال آبی آینده وجود ندارد به همین دلیل ما باید خود را برای بدترین وضعیت نیز آماده کنیم تا به هیچ عنوان، وضعیتی همانند تابستان ۱۴۰۱ برای هم‌استانی‌هایمان رقم نخورد.

بختیاری‌فر با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری بیش از ۲۰ عنوان برنامه پیرامون هفته‌ صرفه‌جویی در استان همدان افزود: تشویق به صرفه‌جویی در مصرف آب، همواره در دستور کار ما قرار دارد اما این موضوع در این هفته به صورت جدی، پیگیری می‌شود و بسیار گسترده و جامع برای اطلاع رسانی در این زمینه، برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان این که الگوی مصرف آب برای یک خانوده‌ چهار نفره ۱۵ متر مکعب در ماه است توضیح داد: مشترکان کم‌مصرف، کم‌تر از پنج متر مکعب در ماه از آب استفاده می‌کنند که این موضوع به اقتصاد خانواده و حفظ منابع آب، کمک می کند، مشترکانی که از پنج تا ۱۵ متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند مشترکان خوش مصرف محسوب می شوند و خانوارهایی که بیش از ۳۰ متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند، بد مصرف هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر محدودیت منابع آب در استان همدان گفت: در هفته‌ گذشته و پس از افزایش دما در شهر همدان، مصرف آب در این شهر به دلیل استفاده از کولرهای آبی ۳۰۰ لیتر در ثانیه، افزایش پیدا کرده است.

بختیاری‌فر با بیان این که الگوی مصرف آب برای هر نفر روزانه ۱۵۰ لیتر است ادامه داد:۸۰ درصد مصرف آب در بخش شست‌ و شو مصرف می شود بنا بر این اگر به این نکته توجه شود که برای مصارفی مانند شستن خودرو و فرش از آب غیر شرب استفاده شود صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم، توجه به آب‌رسانی روستایی بود که در راستای آن، طرح جهاد آب‌رسانی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در قرارداد نخست، جهاد آب‌رسانی به روستاهای استان، آب‌رسانی به ۱۶۰ روستا با مبلغ قرارداد ۵۰۹ میلیارد تومان در دست اجراست که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بختیاری‌فر افزود: با توجه به اهمیت آب‌رسانی به روستاها به دستور استاندار همدان ۳۳۰ روستا نیز در قرارداد دوم جهاد آب‌رسانی به روستاهای استان، در دستور کار قرار گرفت و تا سه سال آینده به ۴۹۰ روستا در استان همدان، آب‌رسانی می‌شود.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal