به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از ایسنا تردد خیل عظیمی از زائران حسینی از مسیر اسدآباد به عتبات عالیات در طول سال بهویژه در ایام اربعین و تردد میانگین بیش از ۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین از محور صعبالعبور ۱۴ تا ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد موجب آن شده که توجه ویژه به راههای مواصلاتی این شهرستان ضرورت بسیاری داشته باشد.
با توجه به پتانسیل و ظرفیتهای موجود اسدآباد، اتصال این شهرستان به شبکه ریلی از نقش موثری در حمل و نقل بار و نیز مسافران و زائران و ارتقای مزیتهای این شهرستان در جذب هر چه بیشتر سرمایهگذار برای منطقه و شتاب این شهرستان در مسیر توسعه برخوردار خواهد بود.
اتصال اسدآباد به شبکه ریلی کشور یکی از جمله مطالبات مهم مردم شهرستان اسدآباد از سالهای گذشته بوده که حدود هشت سال پیش مسئولین وقت شهرستان نوید آن را به مردم این شهرستان دادند.
در سال ۹۵ مقرر شد از مسیر راهآهن تهران_همدان_ سنندج، تهران_ اراک_ملایر و کرمانشاه که دو مسیر راهآهن به سمت غرب کشور هستند، یک خط ریلی ۵۰ کیلومتری از مسیر داشبلاغ به اسدآباد وصل شود که در همین رابطه در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اتصال خط ریلی اسدآباد به کرمانشاه به تصویب رسید و حتی با اعتباری افزونبر ۱۴ میلیارد تومان در ماده واحده قانون بودجه مجلس وقت قرار گرفت که در مرحله اول با این میزان اعتبار پس از مطالعات تکمیلی عملیات اجرایی طرح آغاز شود، در سال ۹۸ نیز این طرح دارای ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است.
با گذشت این سالها با وجود اینکه برخی از شهرستانهای استان از جمله تویسرکان در همجواری اسدآباد، صاحب راهآهن شدند اما هنوز از راه آهن شهرستان اسدآباد خبری نیست!
در همین رابطه جویای وضعیت این طرح ابتر و به فراموش سپرده شده از نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی شدیم که در دوره مجلس دهم با جدیت پیگیر این طرح ویژه برای شهرستان بود اما پایان عمر مجلس دهم فرصت و مجال ادامه پیگیری این طرح را به وی در دوره مجلس دهم نداد.
ردیف بودجه راهآهن اسدآباد حذف شد
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه راه آهن داشبلاغ_ اسدآباد_کنگاور_کرمانشاه در سال ۹۷ برای شهرستان اسدآباد مصوب شد، افزود: برای این پروژه در قانون بودجه تا سال گذشته ردیف بودجه وجود داشت اما به دلیل عدم پیگیری در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس در زمستان سال گذشته ردیف بودجه ۳۰۱۳۰۱۵۰۱۶ این پروژه حذف و این ردیف بودجه به راهآهن فردوس اختصاص داده شده و متاسفانه با حذف ردیف بودجه آن شهرستان اسدآباد بهرهمندی از راهآهن را از دست داد.
علی اکبر رنجبرزاده ادامه داد: در حال حاضر در بحث راههای مواصلاتی موضوع راه آهن اسدآباد که میتوانست از تونل و آزاد راه برای شهرستان مهمتر باشد به دلیل عدم پیگیریهای گذشته در مجلس دوره قبل منتفی است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا امکان پیگیری این موضوع در این دور از مجلس وجود دارد، تصریح کرد: فعلا این امر منتفی بوده و دیگر اثری از این طرح نیست و آن را از دست دادیم و دیگر باید بگوییم راه آهن اسدآباد؛ نقطه سرخط.
وی یادآور شد: در چهار سال دوره گذشته مجلس انتظار بود که مسئولین این طرح را مجدانه پیگیری و ماده ۲۳ آن را اخذ میکردند اما به دلیل عدم پیگیری متاسفانه دیگر طرحی به نام طرح راه آهن اسدآباد نداریم.
رنجبرزاده تصریح کرد: علاوه بر آن پروژه آزاد راه اسدآباد که به نام این شهرستان با عنوان آزاد راه همدان_ اسدآباد _کنگاور _کرمانشاه ثبت و ضبط شده بوده و در سال ۹۷ مصوبه مجلس آن اخذ شده بود نیز متاسفانه در دوره قبل به دلیل عدم پیگیری در سال ۱۴۰۰ و یا ۱۴۰۱ این طرح آزاد راه نیز به سمت همدان -سنقر- کرمانشاه رفت و اسدآباد از این طرح مصوب شده نیز به دلیل عدم پیگیری در دوره قبل محروم شد.
احداث تونل گردنه اسدآباد در پیوست یک قانون بودجه قرار گرفت
وی با اشاره به اینکه با توجه به منتفی شدن این دو طرح مهم شامل راهآهن و آزادراه برای شهرستان، پیگیر موارد دیگری برای توسعه و ارتقای امنیت راههای مواصلاتی این شهرستان هستیم، گفت: با ارتباطاتی که با رئیس مجلس و رئیس کمیسیون عمران و رئیس تلفیق بودجه داریم توانستیم احداث تونل گردنه اسدآباد را در پیوست یک قانون بودجه قرار دهیم.
رنجبرزاده با بیان اینکه هنوز کمیسیون ماده ۲۳ آن اخذ نشده است، خاطرنشان کرد: باید تا شهریورماه امسال با پیگیری مجدانه نسبت به اخذ ردیف بودجه ماده ۲۳ آن اقدام کنیم در غیر این صورت این پروژه را از دست خواهیم داد و پیگیریها بیاثر خواهد ماند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یک باند دیگر به لاین گردنه اسدآباد در حال اضافهشدن است و باند دیگری نیز در حال زیرسازی و آسفالت است، خاطر نشان کرد: برای تعریض و مرمت اصولی محور گردنه اسدآباد از چهار خطه به شش خطه کردن گردنه اسدآباد اعتباری افزون بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اربعین حسینی از وزارت راه و شهرسازی با پیگیری لازم دستور آن اخذ شده است که با شش خطه شدن گردنه اسدآباد اتفاقات خوبی در این محور در بحث رضایتمندی هر چه بیشتر مردم به وجود خواهد آمد.
رنجبرزاده در ادامه گفت: راه اسدآباد به سنقر در بحث ایمنسازی و تعریض حدود چهار سال پیش دارای ردیف بودجه بوده و اعتبار گرفته بود اما به یکباره این پروژه چهار سال در دوره مجلس قبل متوقف شده بود.
وی از اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان به پروژه راه اسدآباد به سنقر در سالجاری با پیگیری لازم خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با اختصاص این اعتبار شاهد چهار خطه شدن آن تا مسیر قروه باشیم، ضمن اینکه این مسیر در سال گذشته دارای ۹ نفر در تصادفات فوتی کردند و اجرای این پروژه در این مسیر از نقش موثری در کاهش تلفات تصادفات جادهای برخوردار خواهد بود.
کنارگذر اسدآباد بعد از ایمنسازی تحویل داده میشود
وی گفت: در حال حاضر برای پروژه در حال اجرای چهار خطهشدن راه اسدآباد به سنقر به منظور ایمنسازی، برای تملک و آزادسازی زمین اعتباری افزونبر ۱۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده است.
رنجبرزاده پیشبینی کرد: پروژه چهار خطه شدن راه اسدآباد به قروه تا پایان سالجاری قابل افتتاح و بهرهبرداری باشد، در غیر این صورت بهطور قطع در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ این پروژه به افتتاح و بهرهبرداری خواهد رسید و برای همیشه ایمن میشود.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پروژه کنار گذر اسدآباد و سفر اخیر معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به شهرستان به منظور بازدید از این پروژه، اظهار کرد: در بحث ایمنسازی پروژه کنارگذر اسدآباد سال ۹۸ اجازه افتتاح این راه را ندادم و به شدت مخالف بودم که این افتتاحیه نباید صورت بگیرد بلکه باید ابتدا قبل از افتتاح ایمنسازی، رفع نواقص و خط کشی و زیر گذرهای آن انجام شود تا مردم در این محور دچار آسیب نشوند.
رنجبرزاده ادامه داد: در این سفر مقرر شد که ایمنسازی کامل، خطکشی، ایمنسازی ورودی و خروجی کاملاً استاندارد طرح انجام شده و بعد پروژه را تحویل دهند.
وی افزود: در مسیر راه پالیز به سمت روستاهای دهگلان و هلور بالا و پایین و شیلاندر و روستاهای تویسرکان نیز بر آن هستیم بتوانیم زیرگذری در اینجا ایجاد کنیم که دیگر شاهد این همه کشته در این محور نباشیم.
رنجبرزاده خاطر نشان کرد: مردم پالیز بخش جنت آباد احشام آنان از قسمت دو کیلومتر بالاتر عبور مرور داشتند که در این رابطه خودمان متعهد شدیم که زیرگذری برای احشام و عبور مرور موتورها و تراکتورهای آنان ایجاد کنیم که در این رابطه باید با وزیر راه و شهرسازی رایزنی کرده و با اخذ اعتباری افزون با ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات راهداری کشور نسبت به این امر اقدام داشته باشیم.
رنجبرزاده با تاکید بر اینکه اصلاح راههای مواصلاتی و راههای روستایی شهرستان اسدآباد به منظور ارتقای ایمنی یکی از اولویتهایی است که با جدیت پیگیر آن هستیم، اظهار کرد: برای ترمیم آسفالت راههای مواصلاتی سطح شهرستان با پیگیری لازم اخیرا موفق به اخذ دستور وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص ۲۳۰۰ تن قیر رایگان به این شهرستان شدیم.
وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر موافقت رفع ۹ تقاطع حادثهخیز سطح شهرستان را اخذ کردهایم و در صورتی که شهروندان تقاطعهای حادثهخیزی را در سطح شهرستان میشناسد برای رفع آن معرفی کنند.
در ۱۷ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بود که نماینده وقت مردم اسدآباد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم در گفتوگو با ایسنا در رابطه با طرح راهآهن اسدآباد، اظهار کرد: راهآهن اسدآباد از مسیر داشبلاغ به عنوان یک پروژه جزء آنتنهای فرعی استان مطرح بوده و از سالها قبل در سازمان برنامه و بودجه دارای ردیف اعتباری است اما به لحاظ اعتبارات و ادامه عملیات احداث ابتر باقی مانده و بودجهای به آن تخصیص داده نشده است.
کیومرث سرمدیواله افزود: این ریلگذاری قرار بود از اتصال خط راهآهن تهران_ همدان_سنندج به اراک_ملایر_کرمانشاه و از مسیر داشبلاغ_ اسدآباد بگذرد که موضوع آنتن ریلی اسدآباد را از سال گذشته شروع به پیگیری کردیم و اگر امسال (سال ۱۴۰۱) برای این طرح موفق به اخذ اعتبار شویم به طور قطع موضوع عملیات اجرایی و احداث آن با اخذ اعتبار محقق میشود.
به گزارش ایسنا، امیدواریم با همتی که از نماینده شهرستان سراغ داریم شاهد تحول چشمگیری در حوزه محورهای مواصلاتی این شهرستان از جمله تسریع در روند پروژه کنار گذر اسدآباد، احداث تونل گردنه اسدآباد و نیز ارتقای ضریب ایمنی دو چندان راههای این شهرستان باشیم به امید روزی که رویای اسدآبادیها در بهرهمندی از شبکه ریلی به واقعیت تبدیل شود.
انتهای پیام
دیدگاه شما