به گفته وی به جز آب هر ماده ای که وارد بدن میشود و بین آنها فعل و انفعالی صورت میپذیرد جز یکی از 6 صورت غذای مطلق، دوای معتدل، غذای دوایی، دوای مطلق، دوای سمی و سم مطلق است.
دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: غذای مطلق غذایی است که در تعامل با بدن تغییر یافته و شبیه به آن میشود، اما بدن را تغییر نمیدهد، مانند آب گوشتهای لطیف و تخم مرغ عسلی؛ دوای معتدل، نیز غذایی است که در تعامل با بدن تغییر میکند اما نه شبیه آن میشود و نه در بدن تغییری ایجاد میکند. همچنین غذای دوائی، غذایی است که در تعامل با بدن هم خود تغییر پیدا میکند و هم بدن را تغییر میدهد و شبیه بدن شده و جز آن میشود، مانند شلغم، کاهو، اسفناج و ...
فتعلی اضافه کرد: دوائی مطلق نیز غذایی است که در تعامل با بدن هم خود تغییر پیدا میکند و هم بدن را تغییر میدهد، مانند زنجبیل، رازیانه، فلفل و ... ولی در آخر شبیه بدن نشده و جز آن نمیشود، دوائی سمی نیز آن است که در تعامل با بدن تغییر پیدا میکند و بدن را نیز تغییر میدهد و به تباهی آن میانجامد و سم مطلق نیز، آن است که در تعامل با بدن تغییر نمیکند ولی بدن را تغییر داده و آن را از بین میبرد.
وی با اشاره به اینکه غذاها به 2 دسته لطیف و کثیف تقسیم میشوند، ادامه داد: غذای لطیف، سهل هضم بوده و از آن، خون رقیق ایجاد میشود مانند زرده تخم مرغ عسلی و هضم غذای کثیف نیز دشوار است مانند گوشت گوساله و از آن، خون غلیظ تولید میشود.
دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: غذاهای لطیف و کثیف هر کدام به 2 گروه کثیر الغذا و قلیل الغذا تقسیم میشوند که کثیرالغذا مادهای است که بیشتر آن به خون تبدیل و انرژی زیاد و سیری طولانی دارد و قلیل الغذا برعکس است و هر یک از این 2 نیز به صالح الکیموس و فاسد الکیموس تقسیم میشوند.
فتعلی خاطرنشان کرد: صالح الکیموس غذایی است که از آن به میزان مناسب اخلاط تولید شده و منجر به تغییر در مزاج فرد نمیشود و فاسد الکیموس از آن خون فاسد تولید میشود و در نهایت بهترین ماده غذایی، غذایی معتدل است که برای افراد با فعالیت روزانه متوسط توصیه میشود.
دیدگاه شما