آخرین اخبار

19. اسفند 1392 - 9:15   |   کد مطلب: 22091

بنا بر اعلام مدیران شهری، روزانه 60 تن زباله خانگی در شهرستان  تولید می‌شود که این رقم به غیر از زباله‌های بیمارستانی و صنعتی است.

این در حالی است که زباله‌های بیمارستانی و زباله‌های شیمیایی صنعتی از خطرناک‌ترین نوع زباله‌ها هستند که دفع  و بازیافت آنها همیشه کار ساده‌ای نیست.

IMG_0712 [640x480]

در این میان زباله‌های عفونی بیمارستانی یکی از آلوده‌ترین پسماندها به شمار می‌روند که در صورت عدم مدیریت و رهاسازی در محیط، می‌تواند به شدت بهداشت و سلامت محیط‌زیست و شهروندان را تهدید کرده و موجب انتقال و شیوع بیماری‌های خطرناکی نظیر ایدز، هپاتیت و ... شود  و برای همین  دفع زباله‌های بیمارستانی به معضلی بزرگ برای شهرستان اسدآباد با این حجم جمعیتی  تبدیل شده است .IMG_0630 [640x480]

یکی از اهالی روستای بیاج که فاصله آن تا محل دفن زباله‌ها 2 کیلومتر است گفت: شغل من دامداری است سالیانه 20 رأس از دام‌های من تلف می‌شوند و این تنها به این دلیل است که باد زباله‌ها را با خود به سمت روستا می‌آورد و دام‌ها با خوردن این زباله‌ها تلف می‌شوند.IMG_0751 [640x480]

دهیار روستای بیاج گفت: جمعیت روستا هر سال در حال کاهش است و در چند سال گذشته جمعیت این روستا از 700 نفر به 500 نفر رسیده است که نیازمند توجه ویژه مسئولین است.

وی ادامه داد : چندین بار برای حل مشکل به ادارات شهرستان مراجعه کرده ایم اما هیچکس جوابگوی ما نیست.IMG_0811 [640x480]

 

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: در زمستان باد زباله‌ها را داخل روستا می‌آورد و در تابستان نیز به خاطر گرمای هوا بوی آن اهالی روستا را اذیت می‌کند.

 IMG_0806 [640x480]

دیگری نیز گفت: شیرابه‌ای که از این زباله‌ها تولید می‌شود به چشمه آب روستا وارد شده است و جان مردم روستا را تهدید می‌کند.

 IMG_0822 [640x480]

دفن غیربهداشتی زباله‌ها تهدیدی بزرگ برای محیط‌زیست است

شیراوند با بیان اینکه زباله‌های عفونی و بیمارستانی با زباله‌های شهری بدون تفکیک این منطقه رها می‌شوند، گفت: متأسفانه عدم تفکیک این زباله‌ها موجب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند و این بیماری‌ها از طریق انسان، حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود.IMG_0544 [640x480]

وی تصریح کرد: در منطقه‌های که این زباله‌ها دفن می‌شوند، شیرابه‌هایی ایجاد می‌شود که همین شیرابه‌ها به آب‌های زیر مینی پایین‌دست سرریز می‌شود و موجب آلودگی آب‌های شرب در منازل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات منطقه محیط‌زیست و بهداشت عمومی جامعه دفن غیربهداشتی زباله‌های شهری است، افزود:  بیش از 20 هکتار از اراضی مناطق حفاظت‌شده آلمو ‌بلاغ به عنوان دفن زباله‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد که متأسفانه این مناطق در معرض تهدید دفن غیربهداشتی زباله‌های شهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گونه‌های مختلفی از حیوانات حیات وحش و احشام از این مناطق استفاده می‌کنند و همچنین چندین روستا در اطراف این منطقه وجود دارد، دفن غیربهداشتی زباله‌ها موجب تهدیدی برای آنها است.

کار پیگیری و دفن زباله‌ها از سال 82 آغاز شده است.

مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای شهرستان در گفتگو با اوای سید جمال گفت: از سال 82 شهرداری، منابع طبیعی، محیط‌زیست و سایر ارگان های ذی‌ربط پیگیری های خود را آغاز کرده‌اند.

ضرغام شهبازی ادامه داد: با توجه به مشکلات شهرستان از جمله نزدیکی به مناطق مسکونی تا کنون نتوانسته‌ایم محیطی را که مورد تأیید همه ارگان های مربوطه باشد پیدا کنیم.

وی ادامه داد: محل کنونی دفن زباله‌های شهرستان، مکان خوبی برای دفن زباله‌ها نیست و در مکان دفن زباله‌ها مشکلاتی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مکان دفن زباله‌ها باید توسط حصارکشی شود تا از ورود افراد دوره‌گرد به این منطقه جلوگیری شود.

 مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای شهرستان ادامه داد: آلودگی های حاصل از زباله‌ها باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین آن منطقه شده است.

شهبازی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم آن منطقه آلوده شدن آب‌های زیرزمینی توسط شیرابه‌های حاصل از زباله‌ها است.

وی درباره وجود زباله‌های عفونی در بین زباله‌های شهری گفت: دو دستگاه بی‌خطر ساز زباله توسط بیمارستان های شهرستان خریداری شده است که ابتدا زباله‌های عفونی باید بی‌خطر سازی شوند و برای به زباله‌های شهری منتقل شوند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های خریداری‌شده با توجه به حجم زباله‌ها کارآمدی لازم را ندارند و قرار بر این شده است که این دستگاه‌ها برای تعویض پس فرستاده شوند.

مسئول واحد بهداشت محیط حرفه‌ای شهرستان دستگاه‌های زباله‌سوز را نیز تهدیدی جدی برای شهرستان دانست و افزود: دستگاه‌های بی‌خطر ساز از طریق بخار آب در دمای بالا انجام می‌شود.

شهبازی در پایان گفت: دو بیمارستان فعال شهرستان روزانه بیش از 100 کیلوگرم زباله عفونی تولید می‌کنند که در صورت تخصیص 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی دستگاه بی‌خطر ساز زباله خریداری و در اختیار بیمارستان ها قرار می‌گیرد.

هزینه 12 میلیارد ریالی جمع‌آوری زباله‌ها در اسدآباد

شهردار اسدآباد گفت: برای جمع‌آوری و تفکیک از مبدأ زباله‌ها با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته شده است.

نوروز سرابی با بیان اینکه روزانه 60 تن زباله در اسدآباد تولید می‌شود که با 13 کامیون و تلاش 30 نفر به مکان موقت دفن زباله‌ها منتقل می‌شود.

نوروز سرابی شهردار اسداباد

وی ادامه داد: محل کنونی دفن زباله‌ها محل ایده آل ما نیست و به دنبال تغییراتی در آن بودیم که با توجه به شرایط آب و هوایی این تغییرات به سال 93 موکول شد.

وی ادامه داد: به صحبت‌هایی که با سایر شهرداری ها و بخشداری های شهرهای هم‌جوار شهرستان شده است به دنبال طرحی جامع برای دفن بهداشتی زباله‌ها هستیم که پس از تکمیل مطالعات به مرحله اجرا در می‌آید.

وی در مورد هزینه جمع‌آوری زباله‌ها گفت: سالیانه بیش از 12 میلیارد ریال صرف جمع‌آوری زباله‌های شهری می‌شود.

شهردار اسدآباد ادامه داد: یکی از مشکلات دفن زباله‌های عفونی با سایر زباله‌ها است که پس از صحبت‌هایی که با مرکز بهداشت شهرستان شد تصمیم بر این گرفته شد که تا زمان خرید دستگاه بی‌خطر ساز زباله‌های بیمارستانی این زباله‌ها سوزانده شوند و بعد به همراه زباله‌های شهری دفن شوند.

سرابی با بیان اینکه شهرداری نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی است گفت: با کمک سایر دستگاه‌ها شهرداری می‌تواند جمع‌آوری زباله‌ها را استاندارد کند.

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal