آخرین اخبار

17. فروردين 1393 - 9:57   |   کد مطلب: 23491

گرانی بیش از حد سیب‌زمینی در بازار همدان به یک معضل تبدیل شده که علت اصلی آن در قطب سیب‌زمینی کشور، هنوز نامعلوم است.

به گزارش  آوای سید جمال و به نقل از فارس، توجه به اقلام ضروری و اساسی خوراک مردمی، امری شایان توجه در تمام عرصه‌ها بوده که در این سیر سهولت دسترسی و نیز قیمت مناسب اقلام برای عامه مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در این بین سیب زمینی از جمله اقلامی است که به صورت کالای اساسی در سبد روزانه خرید خانوار گنجانده می‌شود اما با این وجود شاهد آن هستیم در استانی که به عنوان پایلوت تولید و کشت این محصول در کشور عنوان می‌شود، روند افزایش قیمت سیب‌زمینی روز به روز فزونی دارد به گونه‌ای که در حال حاضر سیب‌زمینی در بازار همدان به نرخ 3 هزار 800 تا 4 هزار تومان نیز رسیده است.

با این وصف بر آن شدیم تا علت گرانی بیش از حد این محصول را در استان همدان به بررسی بنشینیم که در این راستا به معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

سال گذشته یک میلیون و 50 هزار تن سیب‌زمینی در همدان تولید شد

محمدرضا ابراهیمی در این زمینه ضمن تأیید گرانی قیمت سیب‌زمینی با بیان اینکه کشت این محصول در استان در حال انجام است و هنوز به بازار همدان نرسیده، به فارس گفت: سال گذشته یک میلیون و 50 هزار تن در سطح استان همدان سیب‌زمینی تولید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به لحاظ تعرفه بالای سیب‌زمینی در سال گذشته صادراتی صورت نگرفت و در حد بسیار اندک بود، افزود: بر این اساس سیب‌زمینی تولید شده فقط به مصرف داخل استان همدان رسید.

علت تعرفه بالای سیب‌زمینی، بحث تنظیم قیمت بود

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه بیشترین علت تعرفه بالای سیب‌زمینی، بحث تنظیم قیمت بود، اظهار داشت: بر این اساس وقتی قیمت در حال بالا رفتن باشد با بستن تعرفه سعی می‌کنند از صادرات آن جلوگیری کنند تا سیب‌زمینی داخل بازار عرضه شود و این اتفاق در همدان افتاد و سیب‌زمینی در بازار داخلی عرضه شد.

وی با بیان اینکه تولید یک میلیون و 50 یا یک میلیون و 60 تن سیب‌زمینی، تولید بسیار خوبی است، افزود: در سطح کشور نیز چیزی که معمولاً برای استان همدان در نظر می‌گیرند همین مقدار تولید است که در همدان نیز محقق می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در بالا رفتن نرخ سیب‌زمینی گاهاً عوامل خاصی پیش می‌آید که خیلی از این عوامل دست مدیریت تولید نیست، گفت: بحث‌هایی وجود دارد که گاها سبب می‌شود سطح‌های زیر کشت مقداری پایین بیاید.

وی با بیان اینکه سال گذشته سطح زیر کشت سیب‌ زمینی در استان همدان مقداری آسیب دید و تولید این محصول کاهش پیدا کرد، ادامه داد: در نقاط دیگر کشور نیز این گونه بود و تولید کشور بر اثر آسیب‌ها حدود 600 تا 700 هزار تن کاهش داشت.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: در قالب برنامه پنجم پیش بینی کرده‌ایم که امسال نیز حدود یک میلیون تن سیب‌زمینی در استان همدان تولید شود.

وی ابراز داشت: ترس از آن است که اگر مقداری بیش از یک تن سیب‌زمینی در استان همدان تولید شود، با تراکم کشت و تولید روبرو شویم که اثر سوء بر بازار می‌گذارد و شاید انگیزه تولیدکننده را به لحاظ عدم صرفه اقتصادی از بین ببرد.

ابراهیمی با بیان اینکه امیدواریم امسال تولید سیب‌زمینی به حدی باشد که هم بتواند نیاز داخل را تأمین کند و اگر لازم شد بحث‌های صادرات نیز داشته باشیم، افزود: بر این اساس در صدد هستیم به لحاظ ارزآوری که برای استان و کشور دارد نیز از آن موقعیت نیز استفاده شود.

علت اصلی گرانی سیب‌زمینی کمبود آن است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اصل گرانی سیب‌زمینی به علت کمبود این محصول بوده است.

ابوالقاسم سوزنچی خاطرنشان کرد: سال گذشته جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد 5 میلیون و 500 هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید شده در حالی که اخیر که آمار فائو آمده مشخص کرده‌اند که این رقم 4 میلیون تن بیشتر نبوده است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی در استان همدان نیز اعلام می‌کرد که 900 هزار تن سیب زمینی در سال گذشته تولید شده اما این آمار واقعی نبود و شاید 750 هزار تن بوده است.

رئیس خانه کشاورز همدان با بیان اینکه زمانی که کمبود کالا وجود داشته باشد،گرانی آن پیش می‌آید، گفت: در گذشته کمبود سیب‌زمینی با وارد کردن از ترکیه و پاکستان جبران می‌شد اما ترکیه نیز وضعیتی مشابه ایران داشته و سیب‌زمینی در آن گران است و پاکستان نیز به همین شکل؛ ضمن اینکه سیب‌زمینی پاکستان اصلاً کیفیت ندارد.

وی با بیان اینکه کشت سیب‌زمینی در جیرفت نیز با سرمازدگی مواجه شد و یک فصل کشت به بازار نرسید، اظهار داشت: فصل دوم نیز مواجه با اشکال بود و قسمتی از کشت این محصول در گرگان را نیز سرما زد؛ پس علت گرانی سیب‌زمینی کمبود این محصول است.

وضعیت بذر سیب‌زمینی مناسب نیست

سوزنچی همچنین با بیان اینکه وضعیت بذر سیب‌زمینی نیز متأسفانه مناسب نیست، گفت: طی چند سال اخیر در ورود بذر خارجی کوتاهی شد و اجازه ورود داده نمی‌شد و از طرفی نیز با کمبود بذر این محصول مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: زمانی که کمبود بذر وجود داشته باشد خود به خود تولید نیز با اشکال مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان تصریح کرد: در حال حاضر نیز بزرگترین مشکل، گران بودن بذر در همدان است.

بزرگترین مشکل گرانی سیب‌زمینی گران بودن بذر است

وی با بیان اینکه وقتی بذر گران است کشاورز توان خرید ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشاورزان زیادی داریم که توان خرید بذر ندارند و کسی نیز به آنها کمک نمی‌کند.

سوزنچی با بیان اینکه به هیچ عنوان کسی را نداریم که سیب‌زمینی را قیمت‌گذاری کند، افزود: لبنیاتی چون شیر و ماست و ... کارخانه داشته و تحت کنترل قیمت‌گذاری می‌شوند اما مزرعه‌ها را کسی نمی‌تواند تعیین نرخ کند.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی خوراکی در حال حاضر در انبارها 2 هزار 200 تا 2 هزار 300 تومان و سیب‌زمینی بذری نیز بالای 2 هزار و 500 تومان است، اظهار داشت: مشکل بازار است که بالای 3 هزار تومان سیب‌زمینی به فروش می‌رسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: اگر کشاورز سیب‌زمینی را 2 هزار و 200 به فروش می‌رساند شکی نیست که 500 تا 800 تومان سود برده اما مغازه‌دار یک روزه چنین سودی را می‌برد که این مشکل بازار در تمام سیستم وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار ارائه شده جهاد کشاورزی در بسیاری از موارد واقعی نبوده و نییست، گفت: شاهد زنده آن نیز گندم است که در فروردین‌ ماه اعلام کردند 14 میلیون تن گندم داریم در حالی که مصرف کشور 11 میلیون تن است؛ اگر 14 میلیون تن گندم در سال گذشته داشته باید 3 میلیون تن نیز خارج می‌کردیم در حالی که 7 میلیون تن نیز وارد کردیم.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal