آخرین اخبار

4. خرداد 1395 - 8:37   |   کد مطلب: 31276
برگزاری جشن‌های مردمی و خودجوش اعیاد شعبانیه و به خصوص نیمه شعبان در نقاط مختلف استان موجب بروز شادی و نشاط جمعی در بین شهروندان شد

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، در ایام اعیاد شعبانیه و به خصوص جشن نیمه شعبان، جشن‌های مردمی و خودجوش بسیاری در نقاط مختلف استان برگزار شد که در برخی از مناطق استان، شاهد فضایی بسیار پرشور و شکوهمند بودیم، جشن‎هایی که موجب بروز شور و نشاط قابل توجهی شد.

 

برگزاری جشن در شب نیمه شعبان در برخی از مساجد استان به قدری قابل توجه بود که به گواه شهروندان آن منطقه تاکنون برگزاری این گونه جشنی سابقه نداشته است.

 

در شب نیمه شعبان در شهرستان اسدآباد، مراسم جشنی در خیابان و میدان منتهی به مسجد صاحب الزمان(عج) برگزار شد، بر اساس گفته‌ شهروندان حاضر در مراسم حدود 5 هزار نفر برای شرکت در قرعه‎کشی این جشن ثبت نام کرده بودند، حضور 5 هزار نفر در یک جشن مردمی و کاملاً خودجوش اتفاق بسیار قابل توجهی است که می‎تواند به مدیران و مسؤولان، این مهم را یادآوری کند که سرمایه اجتماعی قابل توجهی در جامعه وجود دارد که باید به طور دقیق و با برنامه‎ریزی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

 

در ایام نیمه شعبان در نقاط مختلف شهر همدان از بالای شهر گرفته تا شهرک‌های اقماری، جشن‎های بزرگ و کوچکی از سوی مردم برگزار شد و فضای دلنشینی را رقم زد.

 

به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی برگزاری این جشن‎ها که از سوی شهروندان مدیریت می‎شود، کاری بسیار نیک در حوزه مشارکت‏‎های اجتماعی است؛ شهروندان با فراغ بال و برخاسته از خواسته درونی و ایمان قلبی در این مراسم شرکت می‎کنند و برای برگزاری آن تلاش می‎کنند که این مهم جای توجه دارد.

 

به همین دلیل می‌توان انتظار داشت متولیان امور فرهنگی و اجتماعی، بسیاری از امور را به مردم واگذار کنند که البته نباید نقش هماهنگی و برنامه‌ریزی را فراموش کرد.

 

در ایام جشن نیمه‌شعبان عموم مردم با رضایت خاطر و لبانی خندان ترافیک‌های چنددقیقه‌ای در خیابان‌ها که برای برداشتن شیرینی و شربت ایجاد شده بود، را تحمل می‎کردند و هیچ کس نه تنها از این ترافیک ناراحت نمی‎شد که با روی خوش، آن را رد می‎کرد.

 

در این روز شهروندان به یکدیگر لبخند می‎زدند و با تعارف شیرینی و شربت، فضای همدلی و همزبانی را رقم می‎زدند؛ چقدر خوب که این رفتار شهروندان در تمام روزهای سال به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد.

 

برگزاری جشن‌های شعبانیه و به خصوص نیمه شعبان با همه خوبی‌ها و اتفاقات قابل توجه و حضور گسترده مردم اما نیاز به برخی از توجهات و برنامه‌ریزی‌ها دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حضور شهروندان و اعضای هیأت‎های مساجد در ایام پیش رو با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر در برگزاری مراسم پررنگ خواهد بود، به همین دلیل با در نظر گرفتن سابقه برگزاری جشن‎های نیمه‌شعبان در همدان و دیگر شهرستان‌های استان انتظار می‌رود که سازمان تبلیغات اسلامی جلسات هم‌اندیشی را برای انجام برخی از هماهنگی‌ها با هیأت مذهبی برگزار کند و البته که در این جلسه می‌توان از متولیان امور در بحث راهنمایی و رانندگی و انتظامی نیز استفاده کرد.

 

نکته قابل توجه دیگر اینکه در ایام نیمه شعبان برخی از جوانان در نقاط مختلف شهر همدان اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی و پخش شیرینی و شربت کردند و در این ایستگاه‌های صلواتی بعضاً از موسیقی‌هایی استفاده شد که در شأن روز نیمه‌شعبان نبود.

 

نکته مهم دیگر اینکه برخی از جوانان هنگام رانندگی در معابر مختلف شهر صدای موسیقی را بلند کرده بودند و مردم نیز به دلیل شور و نشاط ناشی از میلاد امام زمان (عج) به این موضوع توجه زیادی نداشتند؛ که باید تدبیری برای این امر اندیشیده شود.

 

در شب‌های ماه مبارک رمضان نیز به طور حتم بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها در همدان برنامه دارند و از هم اکنون سازمان تبلیغات اسلامی با برگزاری جلسات هم‌اندیشی می‌تواند زمینه را برای برگزاری مناسب برنامه‌ها فراهم کند.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal