آخرین اخبار

7. آذر 1397 - 11:58   |   کد مطلب: 31629
مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: احیای زیستگاه میش‌مرغ این شهرستان در انتظار جواب آزمایشات و بررسی‌های DNA بوده که در صورت مثبت بودن نسبت به احیای دائمی زیستگاه حفاظت‌شده میش‌مرغ در اسدآباد اقدام خواهد شد.

به گزارش آوای سیدجمال، روح‌اله زال‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس یک دستورالعمل سازمانی شهرستان اسدآباد نیز جزء مناطقی معرفی شده که در صورت وجود هر گونه آثار قطعی در رابطه با میش‌مرغ برای احیای زیستگاه این پرنده نادر باید برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وی افزود: در همین راستا در حال بررسی زیستگاه میش‌مرغ در این شهرستان هستیم و با مشاهده هر گونه آثار، گزارشات از طریق استان به سازمان ارسال خواهد شد تا تصمیم‌گیری نهایی در مورد احیای زیستگاه میش‌مرغ دشت اسدآباد توسط سازمان گرفته شود.

زال‌پور در رابطه با نتیجه آزمایشات و بررسی‌های DNA مبنی بر تأیید و یا عدم تأیید کوچ و بازگشت میش‌مرغ به دشت اسدآباد خاطرنشان کرد: اوایل زمستان سال 95 چندین مورد گزارش مردمی مبنی بر مشاهده میش‌مرغ در دشت اسدآباد اعلام شد و این درحالیست که بیش از ٨ سال بود هیچ موردی از میش‌مرغ در دشت اسدآباد گزارش نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور شواهد و مدارک لازم چون آثاری از پر و مدفوع این پرنده کمیاب در محل زیستگاه و محل خواب این پرنده نمونه‌برداری شد تا با این آزمایشات و بررسی‌ها زمان حضور این پرنده نادر در دشت اسدآباد مشخص شود.

زال‌پور افزود: آزمایشات داخل کشور کوچ و بازگشت دوباره میش‌مرغ به اسدآباد را تأیید کرد اما برای قطعیت این امر مجددا نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات بیشتر به مراکز دیگر در خارج از کشور ارسال شده که  در صورت تأیید آزمایشات و بررسی‌ها دال بر حضور میش‌مرغ در دشت اسدآباد، نسبت به احیای زیستگاه این پرنده نادر با برنامه‌های حفاظتی لازم توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش از این در دشت اسدآباد بین روستاهای مزرعه‌بید و سیف‌آباد و زمین‌های شهرک صنعتی بیشترین نقطه‌ای بود که میش‌مرغ مشاهده می‌شد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست میش‌مرغ به علت عدم امنیت از دشت اسدآباد کوچ کرده بود، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر استفاده از سموم، وجود شهرک صنعتی در نزدیکی دشت اسدآباد، توسعه کشاورزی و صنعتی، ورود عشایر به دشت و زیستگاه میش‌مرغ، تردد مختلف افراد در دشت، خشکسالی و کمبود بارندگی و شکار غیرمجاز از مهمترین دلایل کوچ و انقراض این پرنده کمیاب در دشت اسدآباد بوده است.

وی با اشاره به اینکه میش‌مرغ در هر منطقه‌ای وجود ندارد، یادآور شد: این پرنده زیبا تنها در سه منطقه دشت اسدآباد و بوکان و دشت کردستان دیده شده که از ٨ سال پیش تا کنون نیز منطقه اسدآباد را ترک کرده و بازنگشته است.

گفتنی است؛ میش مرغ (Otis tarda) بزرگترین پرنده با قابلیت پرواز است که طبق رده‌بندی حفاظتی IUCN در رده حفاظتی آسیب‌پذیر (vulnerable) قرار دارد. جمعیت پرنده طی سال‌های گذشته به علت کاهش شدید فراوانی جمعیت، افزایش فعالیت انسان در زیستگاه‌های پراکنش گونه، جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها، تخریب تخم‌ها و از بین رفتن جوجه‌ها در عملیات کشاورزی، از بین رفتن و کاهش ساختار پوشش گیاهی، عدم مدیریت صحیح پسماندها که منجر به جلب بسیاری از طعمه‌خواران اهلی و وحشی می‌شود و برخورد با خطوط انتقال نیرو کاهش یافته است.

میش‌مرغ در دشت‌های وسیع بی‌درخت، زمین‌های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند و گونه‌ای همه‌چیزخوار است که در فصل تابستان گوشتخواری بیشتر و در بقیه فصول رژیم گیاهخواری غالب است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، میش‌مرغ در سال‌های گذشته در استان‌های همدان، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان و بخش‌هایی از خراسان‌شمالی و رضوی پراکندگی داشته اما در حال حاضر متأسفانه به احتمال زیاد جمعیت این گونه فقط محدود به بخش‌هایی از استان آذربایجان‌غربی و کردستان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal