آخرین اخبار

17. خرداد 1403 - 11:39   |   کد مطلب: 47912
رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: محیط زیست استان همدان برای احیا زیستگاه گونه «میش مرغ» در دشت اسدآباد و «آهوی گواتردار ایرانی» در منطقه جیحون‌آباد قهاوند برنامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، به نقل از ایسنا علیرضا محمدی با اشاره به انقراض محلی این دو گونه جانوری در استان همدان، اظهارکرد: میش مرغ یکی از گونه‌هایی است که در استان همدان وجود داشته و حدود هشت یا ۹ سال پیش افرادی این پرنده را رویت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دو عامل بسیار بزرگ موجب انقراض محلی این پرنده شده است، تصریح کرد: تخریب زیستگاه در درجه اول مهمترین علت انقراض محلی این پرنده زیبا بوده است.

محمدی ادامه داد: زیستگاه این پرنده در استان همدان در دشت اسدآباد و نزدیک شهر پالیز بوده اما متأسفانه دست‌اندازی به اراضی ملی در این رابطه بسیار بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراتعی که میش مرغ در آن وجود داشته جز اراضی ملی بوده‌اند، یادآور شد: تغییر کاربری، شخم غیرمجاز و کشت محصولات کشاورزی در این مراتع، دشت اسدآباد را برای این پرنده ناامن کرده و موجب شده پرنده این زیستگاه را برای محل گذران دوران زندگی و زادآوری انتخاب نکند.

محمدی ادامه داد: در کل ایران پرنده میش مرغ با خطر انقراض جدی مواجه است به طوری‌ که تنها ۲۷ تا ۲۸ قطعه از این گونه پرنده در منطقه بوکان و آذربایجان غربی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه گونه میش مرغ در کشور ایران در خطر انقراض است، افزود: سه روز پیش در استان کردستان منطقه سقز دو بال از این پرنده مشاهده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  محیط زیست استان همدان به دنبال این است که جمعیت‌ این پرنده را در منطقه احیا کند، خاطرنشان کرد: از سال گذشته پایش‌های ماهیانه در رابطه با این پرنده را شروع کرده‌ایم  و همکاران شهرستان اسدآباد و اداره کل محیط زیست استان ماهیانه چند نوبت در فصول مختلف پایش‌های لازم را از زیستگاه این پرنده  انجام می‌دهند.

محمدی یادآور شد: برای احیا دوباره میش مرغ در دشت اسدآباد، می‌توان جمعیت‌ این گونه را از خارج از کشور آورده  و  در این زیستگاه احیا کرد.

وی با بیان اینکه در اروپای شرقی، گونه پرنده میش مرغ در اسپانیا وجود دارد، افزود: ابتدا باید شرایط زیستگاهی مورد نیاز این گونه را فراهم کنیم تا بتوانیم جمعیت این گونه از پرنده را احیا کنیم.

محمدی اظهار کرد: برای احیای زیستگاه میش مرغ  در دشت اسدآباد و آهوی گواتردار ایرانی در منطقه جیحون آباد قهاوند همدان برنامه داریم.

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal