
انتقاداتی که این روزها از گردنه حادثهخیز یا به قول نماینده مردم این شهرستان که از این محل به قتلگاه تعبیر کرده شده است، خبرسازترین شهرستان استان را در تیررس اخبار شهرستانها قرار داده است.
به گزارش آواسیدجمال به نقل از همدان پیام،سال گذشته با وعدهای که از سوی مسئولان شهرستان داده شد قرار بر این شد که با ایجاد استخر شن این گردنه از انگ حادثه خیز بودن نجات یابد و حتی پیشنهاد احداث تونل نیز مطرح شد. اما گویا با اختلاف نظری که بین فرمانداری و شهرداری در غیرکارشناسی و توجیهناپذیر بودن این طرح وجود داشت عملا این پیشنهاد منحل شد. پس از آن نیز به ویژه در سفر ریاست جمهوری به استان همدان وعدههای زیادی مبنی بر رفع حادثهخیزی این گردنه داده شدکه تاکنون هیچکدام عملی نشده است.
هنوز حوادث این گردنه که اغلب در فصل سرد سال به وقوع پیوسته است را اسدآبادیها فراموش نکردهاند، حوادثی چون مرگ عابران، میهمانان عبوری و شهروندان اسدآبادی و نیز حوادثی که در زمان خود باعث شد که دیاری فرماندار سابق این شهرستان برکنار شود؛ چرا که در آن زمان گفته شد که در مدت یک هفتهای که گردنه اسدآباد بسته شد و نیز تصادفی که در داخل شهر منجر به فوت گردید، فرماندار برای مدیریت امور در شهرستان حضور نداشت.
البته این بار نیز با شروع فصل سرما حذف گردنه اسدآباد در قالب ایجاد آزادراه همدان- کرمانشاه در دستور کار قرارگرفته است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی همدان با اشاره به حادثهخیز بودن گردنه اسدآباد گفت: در تمام مسیر برای دید بهتر روشنایی ایجاد شده و تابلو و علائم نیز به اندازه کافی نصب شده است.
یوسفرضا نوروزی افزود: با توجه به طبیعت محیط و وضعیت گردنه برای آینده برنامهریزیهایی صورت گرفته که در ادامه آزادراه ساوه به همدان و در قالب آزادراه همدان به کرمانشاه به نوعی گردنه اسدآباد با احداث تونل یا مسیر جایگزین حذف شود.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی همدان با اشاره به مصوبه هیأت دولت در این مورد تصریح کرد: به دلیل اینکه انجام این مهم در قالب آزادراه عملی است و باید سرمایهگذار داشته باشد مستلزم مشارکت بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: پیگیری و اجرای این امر در گرو انجام کارهای مطالعاتی است تا با آنالیز اقتصادی، سرمایهگذار وارد کار شود و بستگی دارد بخش خصوصی تا چه میزان مایل به سرمایهگذاری در این بخش باشد.
نوروزی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: اخیراً در شورای برنامهریزی توسعه استان اعتباری در خصوص مطالعه این پروژه در نظر گرفته شده که در صورت اختصاص بخشی از کارهای مطالعاتی آن انجام میشود.
وی با اشاره به وضعیت اعتبارات اضافه کرد: امسال وضعیت اعتبارات به نحوی پیش رفت که بهرهبرداری از بیشتر پروژههایی که برای امسال برنامهریزی شده بودند صورت نگرفت.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی همدان با اشاره به افتتاح قطعه نخست کبودراهنگ به شیرینسو به طول 10 کیلومتر در سال جاری عنوان کرد: از جمله پروژههایی که میتوانستیم امسال به بهرهبرداری برسانیم میتوان به قطعه نخست محور رزن به دمق به طول 10 کیلومتر اشاره کرد.
وی بیان داشت: قطعه نخست محور رزن به دمق هماکنون از روند کندی برخوردار است که در صورت وجود اعتبار میتوانستیم این قطعه را آماده کرده و به بهرهبرداری برسانیم.
نوروزی با اشاره به وضعیت جوی استان که عملیاتهای اجرایی را با رکود مواجه کرده است، ادامه داد: محور رزن به قروه درجزین و محور جوکار به تویسرکان که 7 کیلومتر از آن به صورت نیمهکاره مانده است نیز جزو پروژههایی هستند که به علت عدم اختصاص به موقع اعتبارات تکمیل نشدهاند. وی افزود: در مسیر رزن به آوج نیز با توجه به اینکه هنوز مطالبات زیرسازی و بیس پرداخت نشده عملیات آسفالت شروع نشده است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه مشکل اساسی ما در حوزه راهها عدم اختصاص به موقع اعتبارات است، عنوان کرد: در بخش آسفالتریزی مقداری قیرهای اعتباری برای کمک در این زمینه دریافت کردهایم که از آن استفاده میکنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش سهام به پیمانکاران بابت مطالباتشان از جمله راهکارهایی است که برای کمک به پروژهها در نظر گرفته شده و در حال پیگیری بوده اما هنوز اجرایی نشده است.
|
دیدگاه شما