آخرین اخبار

22. فروردين 1401 - 11:41   |   کد مطلب: 41919
در این روزهای ماه مبارک رمضان که اسدآباد حال و روز خوشی ندارد و زمین تشنه و چشمه‌ها هم تشنه، می طلبد با اقامه نماز باران و دعا دست به دامان این سنت فراموش شده شد تا ببارد بر دلتنگ مردمان و دهقانان خسته این دیار؛ البته مسئولان هم زمینه برپایی این نماز را به صورت جماعت برای مردم فراهم کنند.

به گزارش آوای سیدجمال،  این روزها اراضی شهرستان اسدآباد که به واسطه دارا بودن خاک حاصلخیز، عمده درآمد، اشتغال و معیشت مردمانش بر پایه کشاورزی استوار است؛ حال و روز خوشی ندارد؛ رحمت الهی باران نسبت به سالهای قبل بر این زمین های حاصلخیز کم شده و همین کمبود آب و حال خراب زمین درآمد و اشتغال و معیشت 43 درصد شاغلین در این حوزه را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

 

حال که زمین هم حال و روز خوشی ندارد و به دلایل متعددی زمین این دیار تشنه است و چشمه‌ها هم تشنه، باید دست به دامان رحمت الهی شد و طلب باران کرد تا ببارد بر دلتنگ مردمان و دهقانان خسته این دیار؛ بر برکه‌هایی که با بی آبی خالی از چکاوک‌ و آواز قورباغه‌ها شده‌اند؛

 

طلب باران به واسطه دعا و نماز سنت دیرینه ای است که در این روزهای بی آبی از آن غفلت شده است و در این زمینه به آن پرداختیم و با حجت الاسلام روح الله رستمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم.

 

حجت الاسلام روح الله رستمی اقامه نماز استسقاء یا نماز باران را مورد تأکید بزرگان دین و علما دانست و اظهار کرد: به هنگام بروز مشکلات؛ دعا و نیایش به درگاه قادر متعال یکی از راه های نجات و چاره ساز اتصال به منبع قدرت و مبدا نعمت بیکران معرفی شده است.
 

 

وی با تعبیر زیبایی از مولانا در این زمینه گفت: بنا به قول مولانا حتی کودک شیر خواره هم می داند که برای رفع نیاز خود به حد توان باید اقدام به حرکت و تلاش کند.

تا نگرید ابر کی خندد چمن
تا نگرید طفل کی جوشد لبن

طفل یک روزه همی‌داند طریق
که بگریم تا رسد دایهٔ شفیق
 

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد تلاوت آیه 62 سوره «نمل» «أَمَّن يجُيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ» برای رفع مشکلات و از جمله طلب باران تاثیر گذار خواند و افزود: چه بهتر که این آیه دسته جمعی و توسط همه مردم جامعه انجام شود.

 

وی ادامه داد: در این آیه روی عنوان مضطر تکیه شده؛ چراکه یکی از شرائط اجابت دعا آن است که دعا صادقانه و خاضعانه باشد و انسان مضطری که دیگر به غیر خدا امیدی ندارد و کاملا درمانده شده، دعا و نمازش حقیقی‌تر است و در این حالت فرد به خدا نزدیکتر شده و فقط خدا را می‌خواند و به او پناه می‌برد و خدا هم اجابت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام رستمی تصریح کرد: بر اساس تأکید قران بر حالت اضطرار شاید یکی از دلایل عدم اجابت دعاهای جامعه ما برای طلب باران همین باشد که دعاها از سر اضطرار و نیاز واقعی و جدی نیست و شاهد مثال آن هم عدم توجه به همین منابع کم آبی موجود هست که با سوء مصرف آن ، کفران نعمت می‌کنیم در صورتی که می‌دانیم شکر نعمت باعث فزونی نعمت و رحمت الهی است؛ لذا نتیجه می‌گیریم که دعا باید همراه با اضطرار و خضوع و خشوع باشد.

 

وی خواندن نماز را بعد از دعا برای راز و نیاز و طلب حاجت توصیه کرد و گفت: در طلب باران به خواندن نماز باران توصیه شده است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه نماز باران، نمازی است که هنگام کاهش یا قطع باران، خشکی چشمه و قنات و کمبود آب برای نزول باران خوانده می‌شود، افزود: به این نماز، نماز استسقاء نیز گفته می‌شود وقتی در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچکس، کاری برنمی آید، تنها خداست که می تواند با فرستادن ابرهای رحمت و باران زا به آن شرایط خاتمه می دهد.

 

وی با یادآوری این موضوع که نماز باران مانند نماز اعیاد (فطر و قربان) به جماعت و فُرادی خوانده می شود، افزود: در این نماز بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبیر می گویند و بعد از هر تکبیر قنوت می گیرند. در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت انجام می دهند و در قنوت های نماز باران هر دعائی که بخواند کافی است ولی بهتر است که قنوت ها مرتبط با طلب باران باشد و از قادر متعال بخواهند که رحمتش را شامل حال مردم سازد و درهای آسمان را در رحمت و باران خود بگشاید و قبل از دعاء در هر قنوت اول بر محمد صلی الله علیه وآله و آل او صلوات بفرستند .

 

حجت الاسلام رستمی با اشاره به مستحبات و آداب نماز باران، گفت: بهتر است که نماز باران را در وقت نماز عید (یعنی از طلوع خورشید تا ظهر) انجام دهند. این نماز اذان و اقامه ندارد بلکه مؤذن به جای اذان و اقامه سه مرتبه (الصلوة) می‌گوید، حمد و سوره آن را با صدای بلند قرائت کرده و آن سوره‌هایی را که در نماز عید فطر و قربان مستحب بود، انتخاب کنند.
 

 

وی با تأکید بر این مسئله که مردم سه روز روزه بگیرند و روز سوم برای نماز بیرون روند، گفت: ماه مبارک رمضان و با توجه به کاهش باراندگی ها و روزه داری مردم فرصتی مناسب برای اقامه نماز باران و طلب این رحمت الهی است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد گفت: امام جماعت به اتفاق مردم به طرف صحرا و یا فضای روباز حرکت کند و حرکتشان با خشوع ، مثل پا برهنه بودن و امثال آن باشد.

 

وی در پایان سخنانش با تکرار این موضوع که این ایام ماه مبارک که دلهای مؤمنین بیش از پیش به نور معنویت روشن است و فصل بهار که طبیعت نیاز مبرم به نزول باران دارد، به این نکات توجه جدی شده و مردم روزه دار به اقامه نماز باران اهتمام داشته باشند، خاطرنشان کرد: امید است مردم با آگاهی از چگونگی اقامه نماز باران و انجام آن، در مصرف منابع موجود نیز مصرف بهینه و به اندازه داشته باشند که این نیز باعث فزونی برکت و نعمت خواهد بود.

 

حال که در ماه مبارک رمضان قرار گرفته ایم و بسیاری از مردم روزه دارند، و در راستای بارش این رحمت الهی مسئولان هم زمینه را برای برگزاری نماز جماعت در منطقه ای از شهر فراهم کنند تا بار دیگر این سنت فراموش شده و مورد غفلت همگان برپا شود و ثمره آن بارش رحمت الهی بر مردمان این دیار باشد.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal