آخرین اخبار

10. خرداد 1391 - 15:16   |   کد مطلب: 512

در شرایطی که در سال حمایت از کار و تولید ملی مدیران بخش های گوناگون کشور از برنامه های گسترده برای حمایت از کار ، تولید و سرمایه ایرانی خبر می دهند، این روزها بازار ایران توسط لوازم التحریرهای ساخت چشم بادامی ها تسخیرشده و بازار لوازم التحریر ایران به فرصت مناسبی برای بره کشان چینی ها تبدیل شده است. این درحالی است که به باوربسیاری از کارشناسان اولین گام برای تحقق حمایت از تولید ملی در کشور حمایت از تولید کنندگان داخلی در بخش لوازم التحریر است ، چرا که از یک سو در حال حاضر بازار لوازم التحریر ایران از اجناس چینی اشباع شده است و از طرف دیگر فانتزی شدن نوشت افزار و کیف و کفش آن هم با لوازم التحریر چینی به تدریج فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی را تحت تاثیر قرار می دهد.

يادش بخير، سال‌ها پيش دوران مدرسه زمانی كه با دوستان همسن و سال خود برسر دفترچه‌هاي ۱۰۰ برگ كاهي، مداد‌هاي سياه سوسمار نشان و سر مدادي‌هاي كلاه قرمزي و پسرخاله سرو كله مي‌زديم و براي داشتن آنها كوتاه نمي‌آمديم.  اما آن دوران گذشت و ما بزرگ و بزرگ‌تر شديم و فرزندان ما اين روزها در مدارس همان شور و اشتياق گذشته را دارند.

بچه‌هاي امروز روي ميز مدرسه خود، در دستان همكلاسي و حتي روي تخته سياه مدرسه وسايلي را مي‌بينند كه نه تنها با فرهنگ گذشته وطني ما سنخيتي ندارد، بلكه برنامه‌ريزي و هوشمندي دنياي پيچيده اقتصاد را نشان مي‌دهد كه حتي به بچه‌هاي مدرسه‌اي هم رحم نكرده است.  بازار لوازم‌التحريرهم هدف تجارت پرسود چيني‌ها قرارگرفته و انواع و اقسام لوازم و نوشت‌افزارهاي چيني در بازار يافت مي‌شود. انواع مدادها، پاك‌‌كن‌ها، دفترهاي چيني، آب‌رنگ‌هاي رنگارنگ، كيف‌هاي پر زرق و برق و حتي روپوش‌هاي مدارس چيني در بازار خريد و فروش مي‌شود.

اما ماجراي لوازم‌التحريرهاي چيني به همين‌جا ختم نمي‌شود و انگارچيني‌ها برنامه‌ريزي دقيق و منسجم‌تري داشته و دارند. اين روزها تنها كافي است زماني كه با فرزندان خود براي خريد لوازم‌التحرير به بازار مراجعه مي‌كنيد، به آرم، نشان و حتي نقش‌‌هايي كه روي وسايل حك شده اندك توجهي داشته باشيد. الهام‌گيري و كپي برداري از الگوهاي چيني و حتي اسطوره‌هاي كارتوني كشور چين در لوازم‌التحريرها موج مي‌زند!

واقعاً به كجا مي‌رويم، چند سالي است كه درباره هجمه گسترده و لجام‌گسيخته وسايل و ابزارهاي چيني به حوزه آموزشي، مقاله مي‌نويسيم و هشدار مي‌دهيم، اما كو گوش شنوا! آنقدرجدي نگرفتيم و نخواهيم گرفت كه فرزندانمان هم ساخته دست چشم بادامي‌ها را به دليل جذابيت، تنوع، كيفيت و قيمتش در مقايسه با لوازم التحرير وطني بيشتر مي‌پسندند و دوست دارند.

اين روزها لينچان از گروه ليان شانپو، جومونگ و سوسانو از امپراتوري بادها و سوباسا از سريال كارتوني فوتباليست‌ها همراهان فكري و اسطوره‌هاي فرزندانمان در كلاس‌هاي درس شده‌اند. اين اسطوره‌هاي چيني جاي رستم و سهراب ايراني را گرفته‌اند.

شايد بازهم متوليان فرهنگي اين مطلب را بخوانند و گله كنند كه چرا محصولات فرهنگي و لوازم التحريرهاي ساخت داخل را معرفي نمي‌كنيد تا فرهنگ‌سازي شود و تنها كمان انتقاد را به سمت ما نشانه رفته‌ايد؟ در پاسخ به اين دوستان فرهنگي‌كار بايد گفت كه سرعت حركت قطار چيني‌ها بيشتر از آن است كه مجال تبليغ به ما بدهد. سرعت حركت و فعاليت چيني‌ها به حدي است كه هر روز يك محصول جديد روانه بازار مي‌كنند، نقطه هدف خود را شناخته‌اند و هدف‌گيري كرده‌اند.

بايد سرعت حركت و فعاليت خود را به سرعت قطارچيني‌ها برسانيم، به راستي تا به حال به غير ازمعرفي عروسك‌هاي دارا و سارا و شخصيت‌هاي ايراني چند شخصيت، اسطوره يا محصول وطني را به فرزندانمان معرفي كرده‌ايم؟ فراموش نكنيم، قطارچيني‌ها ترمز ندارد و نكند خداي ناكرده روزي متوليان فرهنگي را هم با خود ببرد!

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal