آخرین اخبار

10. مرداد 1394 - 22:01   |   کد مطلب: 27980
نیکبخت استاندار همدان، در دوجلسه اشتغال و رفع موانع تولید آمار‌ها را راضی کننده ندانست.

به گزارش آوای سیدجمال،  به نقل از همدان پیام، پنجشنبه هفته گذشته آمار و ارقام مديران رضايتبخش نبود و 2 جلسه كارگروه رفع موانع توليد و اشتغال در ظهر و بعدازظهر پنجشنبه با نارضايتي استاندار همراه بود.

جلسه كارگروه رفع موانع توليد جايي بود كه پيش از اين هم استاندار از فشار ماليات به واحدهاي توليدي انتقاد كرده و گفته بود براي ماليات نبايد به مردم فشار آورد. در اين جلسه كه غيبت خليفه، مديركل ماليات نيز مورد اعلام نارضايتي استاندار بود باعث شد تا خط و نشان خود را مبني بر اينكه اگر واحد توليدي تعطيل شود، با آن برخورد خواهد كرد مواجه شد؛ كما اينكه استاندار از حكم تعطيلي واحدهاي توليدي به بهانه نپرداختن ماليات خبر داد. اين پايان ماجرا نبود، نحوه پيگيري اتاق اصناف و كلي‌گويي‌هاي نماينده اتاق در جلسه نيز باعث شد تا از نحوه گزارش اتاق و اعلام خبر‌هاي منفي از وضعيت اصناف همدان استاندار به شدت انتقاد كند. اما پس از اعلام نارضايتي استاندار از عملكرد و گزارش پارك علم و فناوري نخستين‌بار بود كه پس از سال‌ها نيكبخت از مدير اشتغال كه سرسختانه از او دفاع مي‌كرد ابراز گله‌مندي كند و از آمار و ارقام راضي‌نكننده‌اش زبان گلايه بگشايد. اقلامي كه بيش از يك دهه است رئيس اشتغال استان است و بارها آمار و ارقام او مورد تأييد و حمايت نيكبخت بوده است اين بار اما نتوانست مقام ارشد استان را راضي كند. البته استاندار در این جلسه از تغییر برخی مدیران از جمله بانک کشاورزی نیز ابراز گلایه کرد و باب میل ندانست و بانک‌ها را از عوامل رکود واحد‌های تولیدی و طولانی کننده روند کسب و کار و حمایت از واحدهای صنعتی اعلام کرد.

 نارضایتی از بانک‌ها
در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، هنگام ارائه آمار از طرح‌هاي تولیدي ارائه شده براي دريافت تسهيلات از بانك‌ها، توسط مسعود اقلامي، مديركل اداره كار، تعاون و رفاه اجتماعي، استاندار همدان از آمارهای اعلام شده توسط وی ناراضی بود و از ادامه آن جلوگيري كرد و  گفت که «اصلاً راضي نيستم، اينهمه تلاش مي‌كنيم ولي طرح‌ها در نهايت در بانك‌ها مي‌مانند.»
وقتي اقلامي عملكرد چند بانك در اين زمينه را اعلام كرد مشخص شد كه به عنوان مثال از 16 طرح ارائه شده به يكي از بانك ها، هيچ طرحي به صدونق توسعه ملي براي دريافت تسهيلات معرفي نشده.
محمدناصر نيكبخت از برخي بانك‌ها توضيحاتي به خاطر ارائه نشدن طرح‌ها به «صندوق توسعه ملي» خواست ولي در نهايت بهانه‌هاي آنها را به خاطر وجود ده‌ها طرح در هر بانكي و به نتيجه رساندن آنها توسط رؤساي بانك‌ها مورد مؤاخذه قرار داد و گفت: اين وسط صندوق توسعه ملي تقصيري ندارد؛ چون مديرعامل آن مي‌گويد هر چقدر طرح خوب به صندوق بفرستيد به آن تسهيلات مي‌دهيم، ولي مي‌بينيم كه اين طرح‌ها بين خودمان مي‌مانند.
وي منتقدانه به مديران بانك‌ها گفت كه بايد طرح‌هايي كه پس از بررسي به تهران ارسال مي‌كنيد را دنبال كنيد و اگر مي‌بينيد كه طرح‌ها دچار مشكلي هستند با من درميان بگذاريد تا در جريان باشم؛ يرا هر وقت به تهران مي‌روم با بانك‌ها جلسه دارم. همين اواخر بود كه مشكل 5 طرح بزرگ استن را با بانك صنعت و معدن حل كرديم.
وي در نهايتِ نارضايتي اعلام كرد كه هفته بعد با مديران بانك‌ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي جلسه‌اي براي بررسي اين مشكل برگزار خواهيم كرد.
در این جلسه رئيس پارك علم و فناوري هم گزارش عملكردي ارائه كرد كه نيكبخت از عملكرد آن ابراز نارضايتي كرد و گفت كه اين پارك، پاركي نيست كه مورد رضايتم باشد؛ زيرا همدان مهد علم و دانش و فكرهاي خوب است كه بايد آنها را هدايت و حمايت كرد و خطاب به رئیس این مرکز گفت که سري به پارك علم و فناوري اصفهان بزنيد و سعي كنيد يك پارك موفق را از نزديك ببينيد و پس از آن هر امكاناتي براي شهرستان‌ها خواستيد كوتاهي نخواهيم كرد.
وي سپس با رضايت نرخ بيكاري همدان در فصل بهار 94 را اعلام كرد و گفت: از پاييز گذشت همچنان رتبه دوم خود را در كشور حفظ كرده‌ايم. به گفته نيكبخت نرخ بيكاري استان همدان در بهار امسال توسط مركز آمار كشور 7/6 درصد اعلام شده است. اين نرخ نسبت به بهار سال 93 كه 7/8 اعلام شده بود با رشد 2 درصدي مواجه بوده كه توفيق خوبي است كه به دست آورده‌ايم و اين توفقي بيشتر خودش را در آمار كشوري نشان مي‌دهد كه در فصل بهار امسال، كشور با افت 1/0 درصدي در نرخ بيكاري از 7/10 در بهار 93 به 8/10 در بهار 94 رسيده و اين نشان‌دهنده اين است كه كل كشور سير نزولي داشته ولي استان همدان با رشد 2 درصدي مواجه بوده است.
وي در ادامه سخنانش گفت: در پاييز 92 رتبه اول از آنِ استاني چون مركزي و در بهار 94 اين رتبه نصيب استان صنعتي كرمان شده است ولي اميدواريم با تلاش مديران و مردم در تابستان نرخ بيكاري استان كماهش يابد و رتبه اول نصيب اين استان شود.
مديركل اداره كار، تعاون و رفاه اجتماعي هم از 85 واحد توليدي غيرفعال از بين هزار و 385 واحد خبر داد و در ادامه سخنانش گفت: از بين اين تعداد 901 واحد هم وجود دارد كه بالاي ظرفيت 70 درصد مشغول به كار هستند و 128 واحد نيز درخواست افزايش شيفت داده‌اند كه اگر افزايش شيفت آنها محقق شود براي 5 هزار و 281 نفر ايجاد شغل مي‌شود. اما اين موضوع نياز به 185 ميليارد تومان تسهيلات دارد كه در نهايت استاندار همدان گفت افزايش شيفت براي يك واحد توليدي و ايجاد شغل در آن به مراتب راحت‌تر از راه‌اندازي يك واحد توليدي جديد و ايجاد اشتغال در آن است.

 دریافت مالیات به قیمت اجحاف در حق تولیدکننده
استاندار همدان همچنین در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: دریافت مالیات نباید به قیمت اجحاف در حق تولیدکننده و اصناف باشد.
به گزارش مهر، محمدناصر نیکبخت از عدم حضور مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در جلسه انتقاد کرد و اظهار داشت: ظاهراً مدیرکل امور مالیاتی استان از روبه‌رو شدن با تولیدکنندگان پرهیز می‌کند و اگر اینگونه باشد از وی حمایتی نمی‌کنم.
استاندار همدان با بیان اینکه شنیده شده امور مالیاتی استان برای چند واحد تولیدی حکم گرفته و آنها را تعطیل کرده است، ادامه داد: چه کسی اجازه تعطیل کردن واحد‌های تولیدی استان را داده و مگر قرار نیست هیچ واحد تولیدی بدون اجازه و هماهنگی استانداری تعطیل نشود و اجازه نمی‌دهم یک واحد تولیدی که با هزار جان کندن سر پا ایستاده تعطیل شود.
نیکبخت همچنین از رویه برخورد اتاق اصناف استان همدان ابراز ناراحتی کرد و با بیان اینکه رئیس اتاق اصناف صحبت‌ها را به خود من منتقل نمی‌کند و این رویه کار درستی نیست، ادامه داد: اجازه نمی‌دهم برای پرداخت مالیات به هر قیمت واحد تولیدی تعطیل شود و یا اصناف تحت فشار قرار گیرند.
وی با بیان اینکه باید برای درآمد مالیاتی منابع جدید تعریف و فرار مالیاتی را دنبال کنید، ابراز داشت: اجازه نمی‌دهم هر مسأله‌ای که تکلیف شد به هر زوری اجرا شود.
استاندار همدان با بیان اینکه 8 سال کشور قفل بود، بیان کرد: با این شرایط اقتصادی اضافه کردن ۵۰ درصد مالیات باعث نارضایتی می‌شود و می‌تواند اشتغال را از بین ببرد که با این شرایط لزومی ‌ندارد دست سرمایه‌گذار را ببوسیم و به استان بیاوریم.
محمدناصر نیکبخت خواستار برخورد عادلانه با واحد‌های تولیدی در خصوص مالیات شد و با بیان اینکه مانند آژان بالای سر واحد تولیدی ایستاده‌اید و اگر مالیات خود را پرداخت نکنند آنها را تعطیل می‌کنید، ادامه داد: اتاق اصناف به دیگران گزارش می‌دهد که استان همدان غارت می‌شود اما این موضوع ضعف من است که اتاق اصناف به همه گزارش دهد که استان را قفل کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کلی‌گویی از ناراحتی‌های اصناف به درد نمی‌خورد بلکه باید به صورت مصداقی نارضایتی‌ها اعلام شود، بیان کرد: در نخستین فرصت برای اصناف و تولیدکنندگان جلسه‌ای خواهم گذاشت و اجازه نمی‌دهم اجحافی به تولید کننده و صنوف شود.
استاندار همدان با بیان اینکه مالیات را باید پرداخت کرد و وضعیت نفت و فروش و سایر موارد در کشور مشخص است اما نباید دریافت مالیات به قیمت اجحاف باشد، افزود: صنعت، معدن و تجارت تاکنون در مورد اجحاف مالیاتی به اصناف گزارش ارائه نداده است در صورتی که باید اطلاع دهید که بازار از این قضیه ناراحت است و اجحاف می‌شود.
نیک بخت با بیان اینکه در خصوص مالیات اگر مشکلی وجود دارد باید گفته شود تا آن مشکل را حل کنیم و اگر مشکلی نیست چرا باید فریاد کنیم که امور مالیاتی استان با زندان و سر نیزه مالیات جمع می‌کند، عنوان کرد: باید به موضوع مالیات به‌گونه‌ای رسیدگی شود که کسی نتواند علیه دولت و سازمان مالیاتی شانتاژ کند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون همه می‌گویند که مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با سرنیزه مالیات می‌گیرد و از طرفی هم استاندار حامی‌ وی است و نمی‌گذارد تکان بخورد، عنوان کرد: استان اجازه نمی‌دهد کسی برای مرکز خود شیرینی کند.
استاندار همدان خواستار ارائه مستندات از سوی اصناف در خصوص نارضایتی مالیاتی صنوف در جلسه آینده شد و بیان کرد: مواردی از مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گزارش شد که اگر صحت داشته باشد دیگر نمی‌توانم از وی دفاعی کنم.
محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه در کار اقتصادی و تولید صنعت کسی رؤیاپردازی نمی‌کند و باید واقعیت‌ها را دید و انجام داد، عنوان کرد: باید واحد‌های مشکل دار با بانک‌ها تعیین‌تکلیف کنند.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal