آخرین اخبار

31. فروردين 1395 - 14:54   |   کد مطلب: 30828
مشکل برجام خیلی زودتر از آن که پیش بینی می شد نمایان شده و دولت در برابر این مشکلی که با خوش‌بینی بی‌جهت به غرب ایجاد کرده، هیچ حرفی برای دفاع از خود ندارد.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از نافع، رئیس کل بانک مرکزی به تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریبا هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد؛ عاید ایران نشده است.

وی افزود: «یکی از نیازهایی که قطعا ما داریم؛ تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.»کاری که تا کنون رخ نداده است.

در حالیکه هنوز از اجرایی شدن برجام مدت زیادی نگذشته، برخی مقامات دولت با تلویح واکنون رئیس محترم  کل بانک مرکزی به صراحت می گوید که هیچ چیز از برجام عاید مملکت نشده است. (که البته سخن صحیحی است) و آمریکا به تعهدات خود مبنی بر آزاد کردن دارایی های ایران عمل نکرده است.

 در طول دوسال مذاکره دولت جدید با طرف غربی به صورت طبیعی گروهی منتقد بودند که همه سخنان منتقدان «برجام» در دو جمله کلی خلاصه می‌شد؛ نخست اینکه هرگونه بده بستان به غرب متوازن باشد.

دوم اینکه تعهدات دو طرف پا بپای همدیگر اجرا شود یعنی هرقدمی که غرب بر میدارد ایران نیز معادل آن قدم بر دارد و یک طرفه تعهدی را انجام ندهد، اما متاسفانه منتقدان دلسوز از طرف رئیس جمهور محترم، بی سواد، بی ریشه، تازه به دوران رسیده  و.. خوانده شدند.

 

بعد از اینکه برجام امضا شد نیز منتقدان گفتند که امتیازات حداقلی که برای ایران به ازای نابودی راکتور اراک و19 هزار سانتریفیوژ و از دست دادن 12تن اورانیوم به ایران داده شده، تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد. دولت محترم در اجرای تعدات خود نباید عجله کند، سخن اصلی این بود که چرا باید راکتور اراک بدون هیچ، ما به ازای عملی و فقط وعده نسیه روی کاغذ با «بتون»پرشود؟

برابر با چه قاعده ای باید به دشمن 40 ساله اعتماد بی جا داشت؟ بارها رهبر انقلاب با تلویح وتصریح گفتند که هرگونه بده بستان باید قدم به قدم باشد. هر امتیاز در مقابل یک امتیاز و همزمان داده شود، اما متاسفانه دولت نه تنها به نصایح رهبر انقلاب توجهی نکرد؛ بلکه منتقدان دلسوز را با جملات «غیرمعمول» از زبان رئیس جمهور مورد توهین قرار داد.                               

 برای منتقدان «برجام» روشن بود که اگر آمریکا اهرم باز دارنده را از دست ایران بگیرد؛ براساس منطق حاکم بر نظام سلطه طلب غرب، هیچ دلیلی وجود ندارد که بر تعهد خود پایبند بماند.

اکنون که چند ماه بیشتر از اجرایی شدن برجام نمی گذرد. آمریکا نه تنها تعهدات خود را براساس «برجام» نسبت به ایران انجام نداده بلکه تحریم های جدیدی را وضع کرده است.

اگر حتی مسئله به دادگاههای بین المللی ارجاع شود از لحاظ حقوقی نیز آمریکا حق به جانب خواهد بود زیرا از یکسو مدعی است تحریم های هسته ای را (در روی کاغذ) رفع کرده و اینکه بانک های اروپایی اقدام عملی دررفع تحریم نمی کنند؛ مسئولیتی متوجه او نیست.!! و به این صورت از یک طرف از بعد حقوقی درست گفته، اما از جانب دیگر از لحاظ سیاسی نیز به مقصود خود که ادامه تحریم ها است؛ رسیده است!!

از سوی دیگر همانگونه که پیش بینی می شد؛ تحریم هایِ به ظاهر لغو شده(اما اجرا نشده) نیز به بهانه های مختلف ، باز خواهد گشت.

اگر ایران، اعتراض کند، پاسخ می شنود که این تحریم ها تحریم هسته ای نیست! همچنین اگر ایران در اعتراض به تحریم های جدید، قصد بازگشت از برجام را داشته باشد؛ متهم به نقض برجام خواهد شد و متاسفانه از لحاظ حقوقی نیز محکوم است زیرا ایران  در برجام شرط نکرده که هر نوع تحریمی نقض برجام است و ایران حق واکنش متقابل را دارد.

بنابراین متاسفانه خیلی زودتر از آن که پیش بینی می شد؛ مشکل برجام نمایان شده و دولت محترم در برابر این مشکلی که با خوش بینی بی جهت به غرب ایجاد کرده، دفاع منطقی ندارد.

امید این است که دولت در ماه های آتی در این زمینه، صادقانه با مردم برخورد کند و برای توجیه این مشکل ایجاد شده؛ دست به فرافکنی های جدید نزند.

حسن رحیمی‌روشن

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا

پایان پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal