آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1395 - 13:03   |   کد مطلب: 30876
قبل از این که به پاسخ به این پرسش ذکر این نکته لازم است که هر گونه موضع گیری انسان ها در مورد مسائل سیاسی اجتماعی و یا هر پدیده ای دیگر مبتنی بر پیش فرضها و مفروضه هایی است که دانسته یا ندانسته بر ذهن فرد حاکم است «مفروض»در واقع چیزی است که گوینده اصالت و درستی آن را از پیش پذیرفته و موضع گیری خود را بر آن پایه قرار داده و به پیش می برد.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از نافع، در حالیکه فرضیه یا انگاره پاسخی است ابتدایی و موقتی به سوالی که در ذهن هست و درواقع برای پاسخ آن هنوز قطعیت وجود ندارد، اما مفروض چیزی است که قطعیت آن پذیرفته شده و چون چرا برای آن غیر ضروری دانسته میشود.

نکته ای که گفته شد در مورد سوال ابتدای این مطلب وپاسخی که برخی به آن داده اند صادق است.

بسیاری از خواص و مردم عادی البته هریک به دلایل خاص خود برتری و حقانیت غرب و در مقابل ضعف و مقصر بودن و غیر محق بودن خود و کشورشان را پذیرفته اند «مفروض گرفته اند» و بر آن اساس قبل از اینکه دشمن را مقصر جلوه دهند؛ اقدامات خودی را در مقابله با دشمن که امنیت خود آنان نیز به آن وابسته است محکوم می کنند.

البته دلایلی که خواص دارند با علت هایی که عوام را به این  مسیر می کشاند متفاوت است. خواص عمدتا برعمل و اندیشه خود آگاه هستند و تحت تاثیر جهان بینی خود اقدام به موضع گیری می نمایند که در این یادداشت کوتاه قصد ورود به این مقوله را نداریم بلکه روی سخن بیشتردرمورد ذهنیت بخشی از جامعه است که نا خواسته شکل گرفته ودر صورت آگاهی بخشی و پی بردن به واقعیتِ خُدعه و حیله دشمن تغییر موضع می دهند.

به عنوان مثال، به این پرسش که علت دشمنی آمریکا و به طورکلی غرب با ایران چیست؟

که در یک کلمه«استقلال خواهی» انقلاب اسلامی و ملت ایران دلیل اصلی آن است؛ این گونه پاسخ می دهند که ایران که برجام را امضا کرده چرا دست به آزمایش موشکی زده است؟

فارغ از اینکه این دو مسئله ارتباطی ندارند و ایران حتی بر اساس برجام نقص عهدی انجام نداده، اما تحت مفروضاتی که بر ذهن آنان حاکم شده کشور خود را نکوهش می کنند.

این مفروضات حاکم بر برخی اذهان از کجا آمده؟ بدون شک بخش مهمی از تاثیر رسانه ای فارسی زبان معاندِ شکل گرفته است؛ بدون اینکه شخص، از خود سوال کند، اصولا این شبکه ها چرا بوجود آمده اند؟

چرا ماهانه و سالانه میلیون ها و بلکه میلیاردها دلار هزینه می کنند که این شبکه ها سرپا بمانند و برنامه24 ساعته پخش کنند؟

بودجه آنها از کجا تامین می شود؟ و اصولا نظام های سرمایه داری غرب که در ذیل عقلانیت ابزاری حاکم بر ذهن آن ها پول و سرمایه هدف اصلی آنان است چرا حاضر شده اند در این زمینه این همه سرمایه خرج کنند؟

بسیاری از افراد بدون اینکه توان اندیشیدن و پاسخ به سوالات اساسی را داشته باشند؛ تحت تاثیر تبلیغات همان شبکه ها قرار می گیرند و در مرحله بعد مفروضات ذهنی آنها شکل می گیرد بدون اینکه اندیشه خودِ آنان در این میانه نقشی اساسی داشته باشند!

به عنوان مثال کسی که تحت تاثیر برنامه های این رسانه ها، اعتراض به توان دفاعی کشور دارد؛ دانسته یا ندانسته دچار خود کم بینی فردی و ملی است!

زیرا این مسئله را مفروض گرفته که مثلا آمریکا حق دارد چندین هزار بمب اتمی داشته باشد،  اما دیگران نداشته باشند چون اوست که از هر جهت برتر و شایسته تر است.

او «مفروض» گرفته است که آمریکا حق دارد موشک قاره پیما با کلاهک اتمی داشته باشد آزمایش کند و تهدید کند، اما دیگران در داخل خاک خود این حق را ندارند.

آمریکا اگر از بمب اتمی استفاده کند(که کرده است)، اما حق دارد دیگران را به خاطر چیزی که ندارند و نمی خواهند متهم کند و تحریم کند؛ مثلا اگر آمریکا از دارایی های به ناحق مسدود شده ایران 2ملیارد دلار برای حادثه ای که در کشور دیگر  وبه دست ملت دیگر در دفاع از خود در برابر آمریکا انجام داده است بر می دارد.

او می گوید خب اصلا ما چرا باید از گروههای دیگر حمایت کنیم که چنین بشود؟ مفروضات ذهنی پیش گفته به او اجازه نمی دهد از خود سوال کند که اگر ملاک عمل این اقدام آمریکا باشد؛ که خود باید به تمام جهان غرامت بپردازد.

اگر مردم لبنان در پاسخ به اشغال کشورشان علیه آمریکا اقدام کرده اند و چون لبنان مورد حمایت ایران بوده است؛ پس پس از 30 سال باید غرامت بپردازد.

دولت ملی ایران که در سال 32 با اقدام وسازماندهی و پول آمریکا سر نگون شد؛ مسئولیت آن همه خسارت وکشتار کیست؟ غرامت چند صد هزار شهید ایرانی که به دست دولت وابسته به غرب و وابستگان داخلی او شهید شده اند با کیست؟ 290 مسافر بی دفاع هواپیمای مسافربری که با اقدام مستقیم آمریکا کشته اند با کیست ؟

به نظر می رسد این گونه موضع گیری ها، نتیجه نفوذ رسانه های بیگانه است وظیفه نخبگان و رسانه ها در روشنگری اذهان بسی سنگین است.

حسن رحیمی‌روشن

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal