آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1395 - 8:53   |   کد مطلب: 31224
شاید دلتان می خواهد در خانه جشنی به پا کنید اما فکر می کنید توانایی برگزاری آن را ندارید، نیمه پر لیوان را ببینید و برای یکبار هم که شده خواسته تان را عملی کنید. همین جشن ها و اعیاد پیش رو می تواند یک بهانه خوب و تراشیده برای دعوت از دوستان و فامیل باشد، هم دورهمی است و هم صله رحم...

به گزارش آوای سیدجمال ببه نقل از تبیان؛ شادی معنوی یكی از بهترین راه حل ها و برنامه هاست كه با گره خوردن به باورهای دینی، علاوه بر نشاط، به آرامش روح و انس با خدا هم كمك می كند. مناسبت های معنوی مثل اعیاد ماه رجب فرصت خوبی است تا با یك برنامه ریزی آسان و كم هزینه خانه تان را میزبان یك جشن مذهبی كنید. میزبان های هیئت ها علاوه بر ثواب معنوی و نشر عقایدشان، به خودشان و دیگران هم فرصت رشد و شادی می دهند. اصلا می دانید برگزاری جشن های مذهبی در خانه چه آثاری دارد و به چه نحوی می تواند به شما و خانواده تان كمك كند؟

نیت رضای خداست

وقتی در یك جشن مذهبی شركت می كنید به بخشی از ثواب، شادی و رشد معنوی در این جشن ها می رسید اما وقتی به خاطر رضایت خدا میزبان برگزاری اینگونه مراسم می شوید منتظر تغییرات و اثراتی مثل این موارد در خودتان باشید:
برای افرادی كه اغلب از یكنواختی روزهایشان گله دارند این كار یك فعالیت مفید است كه اگر به محتوای این جشن بیش از حاشیه ها توجه شود، چند روز قبل و بعد از برگزاری مراسم هم اینگونه افراد روحیه ای شاد و فعال را تجربه می كنند.
نیت رضای خدا و انجام وظیفه برای نشر اعتقادات، اصل ماجرای این میزبانی است. با این حساب همه روزهای قبل از مراسم تان و تا مدتی بعد از مراسم، پیوند معنوی تان با خدا شدت می گیرد و انگار در افكارتان جایی برای منفی بافی باقی نمی ماند. این تغییر برای گروهی از افراد كه وسواس های فكری، افسردگی یا بهانه تراشی و منفی بافی ها آزارشان می دهد خیلی راهگشاست. گره گشایی خدا از دل نگرانی های میزبان و شركت كننده ها را هم نمی توان فراموش كرد.

خانه تان بیمه می شود

اجسام هم روح دارند و وقتی خانه شما رنگ و بوی فعالیت مذهبی و شادی معنوی می گیرد حتی دیوارهای خانه تان حرمت می گیرد. خانه ها هم به این تغذیه معنوی نیاز دارند تا انرژی زندگی روزمره تان را بالا ببرند. این كار حیای اعضای خانواده را درباره رفتارها و حرف های شان بیشتر می كند و حتی در غیبت بزرگان خانواه، سلامت اخلاقی خانواده تان را هم بیمه می كند.

ریزه كاری های برگزاری یک جشن ساده

*برنامه ریزی کنید

قدرت برنامه ریزی تان را تقویت كنید و سعی كنید در دقیقه90 تصمیم به برگزاری جشن نگیرید. بعد از تعیین زمان برگزاری كه اغلب بعدازظهر ها مورد استقبال قرار می گیرد، نوبت دعوت از یك سخنران یا مداح است.

*از دوستان کمک بگیرید

مراقب تجمل باشید كه بزرگ ترین دام زمین خوردن نیت رضای خداست. چشم و همچشمی كه بیاید، بركت از هیئت خانگی تان رخت برمی بندد

برای دعوت سخنران یا مداح می توانید از مسجد محل، حوزه های علمیه محل زندگی یا دوستان تان كمك بگیرید. هرچه مسافت زندگی و كار این فرد به خانه شما نزدیك تر باشد، رفت وآمد در روز جشن بی دغدغه و كم هزینه تر خواهد بود.

*موضوع سخنرانی را هماهنگ کنید

از قبل موضوع برنامه را با مهمان سخنرانتان هماهنگ كنید. می توانید دقیق تر باشید و آسیب رفتاری شایع در محیط زندگی، دوستان و اقوامی كه می خواهید به جشن دعوت كنید را به سخنران اطلاع دهید تا در آن موضوع صحبت و مشاوره دهد؛ مثلا چند نفر با هم قهر هستند و شما همه آنها را به جشن مبعث در خانه تان دعوت كرده اید، موضوع صحبت سخنران می تواند قهر و دلخوری باشد.

مشارکت یادتان نرود

مراسم مذهبی فرصت خوبی برای تمرین كارگروهی است. روز قبل از مراسم، برای پذیرایی برنامه ریزی كنید و با خانواده یا دوستان تان تدارك تزئین خانه را ببینید. همه چیز شاید ساده باشد اما حال و هوای معنوی بانشاطی دل و خانه شما را پر می كند.

چند روز قبل به تزئین خانه برسید

می توانید برای اینكه كارهایتان تلنبار نشود از چند روز قبل به تزئین خانه برسید تا بیشتر، از خانه متفاوت تان لذت ببرید. ابزارهای تزئین شما می تواند امانی باشد تا بعد از جشن آنها را پس بدهید یا از پارچه های رنگی در خانه، بادكنك و... استفاده كنید.

یک حدیث در بسته های شکلات

بهتر است شكلات مراسم مولودی كه می خواهید پخش كنید را در بسته های كوچك بسته بندی كنید تا حین مراسم، بچه ها به كشمكش با هم نیفتند. یك حدیث یا نكته ای كوتاه و كوچك از سبك زندگی كه با خط خوش نوشته شده هم می تواند كنار شكلات ها به كار فرهنگی شما كمك كند.
اسیر تجملات و اسراف نشوید
هزینه برگزاری مراسم واقعا به نوع میزبانی و طرز فكر شما بستگی دارد. از حدود 50 هزار تومان تا خیلی بیشتر از این مبلغ می تواند خرج این جشن ها باشد. مراقب باشید برای برگزاری این جشن ها اسیر تجملات و اسراف نشوید. واقعا با یك استكان چای و شكلات و چندكیلو كیك یزدی هم می توان جشنی برپا كرد.

خرج هایتان را با چند نفر تقسیم كنید

یك فكر خوب می تواند ایده خلاقانه میزبانی اشتراكی باشد تا خرج هایتان را با یك یا چند نفر تقسیم كنید. اگر خانه تان كوچك است كمتر مهمان دعوت كنید یا كمی به وسایل خانه سروسامان بدهید. مسجد محل هم می تواند میزبان جشن مذهبی شما باشد. برگزاری یك جشن مذهبی نیاز به تمرین، برنامه ریزی و تلاش دسته جمعی دارد. دیگران را با خودتان شریك كنید.

جشن مذهبی، اعیاد، مهمانی

تجملات ممنوع

مراقب تجمل باشید كه بزرگ ترین دام زمین خوردن نیت رضای خداست. چشم و همچشمی كه بیاید، بركت از هیئت خانگی تان رخت برمی بندد.

چه جوری مهمان هایمان را دعوت کنیم؟

نه خیلی زود كه مهمان ها روز و ساعت مراسم را فراموش كنند و نه خیلی دیر كه مهمان ها نتوانند برنامه ریزی كنند، برنامه تان را به مهمان ها اطلاع دهید. می توانید به چند نفر زنگ بزنید و از آنها بخواهید به دیگران اطلاع دهند. در محل زندگی، مسجد و... هم می توانید اطلاعیه نصب كنید، از فضای مجازی دوستانه تان هم می توانید كمك بگیرید.

*کاشکی بیای آشتی کنون!

اگر واقعا پایه ی یک مهمانی خاص و خاطره انگیز هستید، باید از همین قدم اول که دعوت کردن مهمان هاست، خاص بودن محفل تان را به آن ها ثابت کنید! پس به فکر یک برنامه منحصر به فرد برای دعوت کردن باشید.

*دعوت اینترنتی

می توانید یک عکس خاطره انگیز از جمع دوستی تان را بردارید و مثلا یک دایره دور سر هر نفر بکشید، بعد همان عکس را برای همه آن هایی که توی عکس هستند، ایمیل کنید. ازشان بخواهید که اگر دلشان برای این جمع تنگ شده فلان روز و فلان ساعت به این جشن بیایند!

*کارت دعوت طراحی کنید

مراقب اثرگذاری رفتارخود روی مهمان ها باشید. ممكن است خرج زیاد شما برای جشن خانگی تان، این فكر را در كسی به وجود بیاورد كه هرگز از عهده این مخارج برنمی آید و حسرت برپایی یك جشن خانگی را روی دل او ماندگار كند

خودتان با فتوشاپ یک کارت دعوت طراحی کنید. طرح تان یک لوگو یا کلمه یا آرم مشترک هم داشته باشد. مثلا اسم کلاس دبیرستان تان را آن بالا چاپ کنید یا مثلا یک لوگو برای بچه های تیم فوتبال فلان محله و... درست کنید. این جوری حس نوستالژیک مهمان هایتان را بیشتر بر می انگیزید و جشن تان پر شور می شود!

* متن دعوت تان را بخوانید

حالا که توی اینترنت دست تان باز است، مولتی مدیا باشید! متن دعوت تان را خودتان بخوانید و با آهنگ، صدا و افکت های طنز و جفنگ تزئین اش کنید. فایل صوتی تان را یک جا توی اینترنت که همه جمع اند، آپلود کنید !

*دعوت پیامکی

همین جوری یک متن کلیشه ای تکراری برای ملت نفرستید! روی متن دعوت تان فکر کنید، نوستالژیک باشد، خنده دار باشد، حس خوب به آدم بدهد و... یک جوری از آب درش بیاورید که همه را خواسته و ناخواسته به مهمانی و جشن بکشاند!

*دعوت حضوری

اگر می خواهید حتما پای کارت در میان باشد، با شرایط بالا، خودتان طراحی اش کنید و بسازید. نه این که از کارت های تکراری بازار استفاده کنید.

*مهمان به روی باز می آید

مراقب اثرگذاری رفتارخود روی مهمان ها باشید. ممكن است خرج زیاد شما برای جشن خانگی تان، این فكر را در كسی به وجود بیاورد كه هرگز از عهده این مخارج برنمی آید و حسرت برپایی یك جشن خانگی را روی دل او ماندگار كند.
نکته آخر اینکه برگزاری جشن های مذهبی و روضه خوانی ها به مناسبت های مختلف می تواند تعداد دوستان شما را بیشتر كند، فرصت دید و بازدید با اقوامتان را آسان و در دسترس سازد و سبب حل مشكلات مختلف زندگی افراد باشد.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal