آخرین اخبار

27. ارديبهشت 1403 - 21:58   |   کد مطلب: 47811
چرا نباید شنبه‌ها تعطیل باشد؟
چرا نباید شنبه‌ها تعطیل باشد؟
یک کارشناس مسایل سیاسی تعطیلی آخر هفته در ایران را برگرفته از فرهنگ دینی و متکی بر قرآن کریم و سنت رسول الله و روایات اهل بیت دانست و گفت: هزار و چهارصد سال است جوامع اسلامی با این فرهنگ خو گرفته و سبک زندگی خود را مطابق با آن تنظیم کرده‌اند، تغییر این امر تنها به مبحث تبادلات تجاری جامعه ما ختم نشده و به سایر شئونات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران تسری پیدا خواهد کرد.

هوشنگ نادری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»،

در خصوص موضوع تعطیلی شنبه‌ها که روز گذشته به تصویب مجلس رسید، در گفتگو با خبرنگار سیاسی با بیان اینکه مولفه‌های اقتصادی مانند مولفه‌های فرهنگی منبعث از جهان‌بینی مسلط بر تار و پود اجتماعی یک جامعه است و نمی‌شود این مقوله‌ها را جدای از هم ترسیم کرد، گفت: تعطیلی آخر هفته ما برگرفته از فرهنگ دینی و متکی بر قرآن کریم و سنت رسول الله و روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) است، بنابراین هزار و چهارصد سال است جوامع اسلامی با این فرهنگ خو گرفته و سبک زندگی خود را مطابق با آن تنظیم کرده‌اند، تغییر این امر تنها به مبحث تبادلات تجاری جامعه ما ختم نشده و به سایر شئونات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران تسری پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مطابق با احکام قرآن، مسلمانان بایستی از مشابهت به کفار و مشرکان پرهیز کنند، افزود: برای تحقق این امر بوده که قبله مسلمانان مجزای از قبله یهود و نصاری معرفی شد و اذان به عنوان تعیین وقت نماز معین شد، برخلاف مسیحیان که نواختن ناقوس برابر با اعلام وقت شرعی آنان بود.

وی تشریح کرد: مباحث دیگری نیز در گذشته مانند زنار و چلیپا و غیره نیز بوده که مسلمانان از آن‌ها نهی می‌شده‌اند تا تشبه به کفار پیدا نکنند؛ درست است یهودیان پیرو دین حضرت موسی هستند اما این دین به شدت تحریف شده و برای مسلمانان قابل اتکال نیست، علاوه بر اینکه جواز تعطیلی شنبه برای قوم یهود مجوزی برای تعطیلی این روز برای مسلمانان نیست.
یک کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تعطیلی روزهای یکشنبه از سوی مسیحیان نیز گفت: آنان معتقدند بعد از به صلیب کشیده شدن مسیح، آن حضرت دوباره در روز یکشنبه زنده شد، پس روز مقدسی برای آنان شد و چون حضرت عیسی مسیح، آخرین پیامبر بنی‌اسرائیل است و برای اصلاح دین یهود مبعوث شده بود و با توجه به این امر که مسیحیان تورات را عهد عتیق در نظر می‌گیرند و انجیل را عهد جدید، و احکام هر دو کتاب برای مسیحیان قابل اعتناست، در نتیجه با وجود اینکه یهودیان در حداقل جمعیت هستند و جمعیت قابل اعتنایی برای اثرگذاری بر تحولات جهانی ندارند، اما به اعتبار هم ریشه بودن مسیحیت با یهودیت است که توافق کرده‌اند شنبه و یکشنبه را تعطیل کنند، ولیکن این ایام تعطیل برای یهود و نصاری، برای مسلمانان حجیت ندارد.

وی با بیان اینکه مبحث جهانی‌سازی فرهنگ آمریکایی باعث شده تا برای اینکه از خود بیگانه‌سازی کردن دیگران، تا جایی که می‌توانند از ابزارهای قدرت خود به ویژه مولفه‌های قدرت نرم به خصوص از ابزارهای قدرت اقتصادی استفاده کرده و یک جانبه‌گرایی را پیش ببرند، در گذشته که انگلستان بر کشورهای عرب اسلامی مسلط می‌شود، متاسفانه تاریخ هجری قمری کشورهای اسلامی را تبدیل به تاریخ میلادی می‌کنند، افزود؛ ما به عنوان بخشی از جهان اسلام که تاریخ هجری را حفظ کرده‌ایم با مشاهده تسلط تقویم میلادی بر کشورهای اسلامی ناراحت می‌شویم، حال به این فکر کنید نسل‌های آینده مطابق با نمادهای فرهنگی غرب مسیحی پرورش پیدا کنند، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نادری با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای اقتصادی ضرب سکه و چاپ اسکناس است، بعد از فروپاشی دولت ساسانی تا زمان امام سجاد(ع) همچنان سکه‌های یزدگرد سوم ضرب می‌شد با این تفاوت که در بالای یک روی سکه لا اله الا الله نوشته می‌شد و در بالای روی دیگر سکه کلمه محمد رسول‌الله، همین عمل باعث شده بود تا زردشتی‌ها مسلمانان را مسخره کنند، افزود: خلیفه اموی از امام سجاد(ع) راهکار خواست و آن‌ حضرت راهنمایی فرمود که سکه‌های اسلامی بدون نمادهای یزدگرد و فره ایزدی چاپ شود.
وی اضافه کرد: در جنگ‌های صلیبی که رسیدگی به امر مجروحان جنگی ضرورت پیدا می‌کند بر سر تاسیس یک واحد مستقل بین طرفین دعوا توافق حاصل می‌شود، مسیحیان نماد خود را که صلیب بود انتخاب می‌کنند و واحد آنان برای رسیدگی به مجروحان جنگی بدون مزاحمت طرف مقابل، می‌شود صلیب سرخ، و واحد مسلمانان می‌شود هلال احمر، چون نماد شناسایی برای مسلمانان در مقابل صلیب مسیحیان، هلال ماه بود یعنی آن زمان مسلمانان توجه داشتند تا به کفار تشبه پیدا نکنند.

یک کارشناس مسائل سیاسی با پرداختن به موضوع تعطیلی از دیدگاه اقتصادی و طرح چند سوال اساسی که چند درصد از اقتصاد ما متکی به مبادلات خارجی است، آیا حجم مبادلات خارجی به حدی است که ضرورت پیدا کند فرهنگ خود را در مورد تعطیلی روزهای پنج شنبه و جمعه تغییر دهیم؟ دیگر اینکه چقدر از حجم مبادلات تجاری ما در بیرون از مرزها با کشورهایی است که خارج از جهان اسلام است؟ سوم بر فرض اینکه تمام اقتصاد ما را مبادلات خارجی به چرخه می اندازد و باز بر فرض اینکه همه این مبادلات با کشورهای خارج از جهان اسلام است، سوال این است که آیا راهکار دیگری به جز تغییر روزهای تعطیل وجود ندارد؟ گفت:
مثلا از تعداد شعبه‌های بانک‌ها معلوم می‌شود، نسبت گردش ریالی به گردش ارزی بسیار بیشتر است اما باز این راه‌کار وجود دارد تا بانک‌های ایرانی شعبه‌های ارزی خود را در روزهای تعطیل با تعیین برخی راهکارها مانند پرداختن اضافه کار و یا شیفتی کردن، فعال نگهدارند و مانع از ضرر به تجار ایرانی بشوند.

وی ادامه داد: از رفتار جاری بازار ایران که مانند تمام جهان، مبتنی بر حداکثرسازی سود است مطلب دیگری پیداست، یعنی این امکان برای بازاری ایرانی وجود داشته است تا با فعال نگهداشتن صرافی‌هایی که با شعبات همطراز خارج از کشور در ارتباط هستند به ارتقا سطح درآمدی و بیشینه‌سازی تراز تجاری خود بپردازند، در صورتی که ما تا کنون شاهد آن بوده‌ایم، بازاری ایرانی از بعدازظهر روز چهارشنبه کاسبی خود را تعطیل کرده و روبه سوی شمال می‌نهد و از فرصت فعال بودن شعبات صرافی‌های خارجی کمترین استفاده را نمی‌کنند!
نادری تاکید کرد: همیشه کسانی که به دنبال تغییر ذائقه فرهنگی جامعه هستند موج سواری می‌کنند و بر اساس القائات خود، اهداف خود را دنبال می‌کنند؛ در نتیجه بهتر است بخش‌های اقتصاد و بازار ایران که با بیرون از مرزها فعالیت می‌کنند با تعیبن شعباتی به عنوان شیفت هماهنگ برای تعامل با بیرون از مرزها مشکل را برطرف کنند، و از تغییر سبک زندگی اسلامی جامعه پرهیز کنند.

وی در خصوص اینکه برخی عنوان می‌کنند روز شنبه در قرآن تعطیل اعلام شده، گفت: بله قرآن در ماجرای اصحاب سبت به جفایی که برخی یهودیان نسبت به حکم الهی، تعطیلی روز شنبه روا داشتند اشاره کرده اما بیان آن واقعه لزوماً به معنای تعطیل بودن روز شنبه برای امت اسلام نیست، ما در اسلام قاعده نسخ را داریم یعنی اینکه ادیان الهی به صورت سلسله‌وار تا اسلام، پشت سرهم قرار دارند و دین جدید احکام دین قبلی را نسخ می‌کند؛ بنابراین پیروان دین‌های قبلی موظف به تبعیت از دین نهایی یعنی اسلام هستند، نه اینکه مسلمانان دوباره مجاز به تبعیت از آن ادیان‌.

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حدیث نبوی(ص) 《 الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه》، گفت: این حدیث بیانگر قاعده‌ای عام و کلی است که بر اساس آن در هر حکمی باید برتری اسلام و احکام اسلامی لحاظ شود زیرا ولایت کافر بر مسلمان جایز نیست، قاعده دیگر آیه نفی سبیل است " و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا" . دیگر اینکه مطابق رای قرآن، مسلمانان باید در برابر پیشنهادات غیر منطقی کفار و مشرکین، صریح و قاطع پاسخ دهند و دشمنان را از خود مایوس کنند(لا اعبد ما تعبدون).

وی ادامه داد: دیگر اینکه به نام وحدت نباید از اصول و ارزش‌ها کوتاه آمد، در نتیجه بایستی دانست اینکه با وجود نسخ ادیان قبلی(ان الدین عند الله الاسلام)، مسلمانان موظف به رعایت احترام به کتب و مقدسات ادیان پیشین هستند، دلیل بر این نیست که آن احکام قبلی برای مسلمانان مانند قبل از احکام اسلامی، حجت دارد.
نادری با بیان اینکه طریقه نماز، روزه، کیفیت محارم، ذبح شرعی، اعیاد، و دیگر احکام آن ادیان، برای مسلمین حجیت ندارد، افزود: تعطیلی روز شنبه نیز یکی از احکامی است که توسط دین اسلام منسوخ شده، در عوض روز جمعه در کنار روزهای قربان و فطر جزو اعیاد اسلامی منظور شده است، همان‌گونه که روز شنبه عید یهودیان بود.

وی خاطرنشان کرد: بد نیست به یاد آوریم پیروان آن دو دین بیشتر اعمال عبادی خود را در این دو روز انجام می‌دهند، خاکسپاری اموات و رفتن بر سر مزار مردگان در این روزهاست، در عوض در دین اسلام در مورد ماهیت عصر پنجشنبه، شب جمعه، روز جمعه و فضیلت این ساعات روایات فراوانی داریم و دستوراتی برای درک این اوقات صادر شده که انجام این امور جدای از توفیقات الهی نیاز به فرصت و آسودگی خیال دارد و حاکم اسلامی موظف به آن است تا برای تنظیم سبک زندگی آحاد جامعه مطابق سفارشات دین برنامه ریزی کند نه اینکه برعکس این منطق حرکت کند.

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ثواب خاکسپاری در این ایام، رفتن بر سرمزار از دست‌شدگان، توفیق برگزاری دعاهای کمیل، ندبه، سمات، زیارت عاشورا، نماز جمعه(که بعضی فقها حتی در زمان غیبت امام معصوم(عج) حکم به وجوب آن داده اند) نماز جعفر طیار و... همه و همه در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه تا عصر جمعه از فضیلت قابل توجهی برخوردار است، افزود: با تغییر روز تعطیل این توفیقات از جامعه سلب می شود و تغییر اساسی در سبک زندگی مردم و همگونی با اهل کفر بوجود می‌آورد.
وی با بیان اینکه وقتی ما موظف به تبعیت از مکتب اهل بیت هستیم جایی برای صوفی مسلکی نمی‌ماند، افزود: اهل خانقاه برخی راه‌هایی را رفت‌اند که با مکتب اهل بیت همخوانی ندارد و برای ما پیروان اهل بیت(ع) ارحجیت ندارد و چون قرآن در مورد پیامبر عظیم(ص) فرموده: و ما ینطق عنی الهوی ان هو الا وحی یوحی، آموزه های مکتب اهل بیت سلام الله علیهم نیز همه منبعث از وحی الهی و رفتن به در خانه دیگران خطای محض است.
نادری یادآور شد: اگر در میان مشغله‌های کاری فرصت پیدا کردید به کتبی که در مورد تحولات اروپا در عصر رنسانس نوشته شده و نیز کتبی که کیفیت زندگانی مسیحیان در قرون وسطی را توضیح داده اند مراجعه بفرمایید آنجا خواهید دید که یهودیان چه بلاهایی را بر سر اعتقادات جامعه مسیحی آورده‌اند، وضعیت امروز مسیحیان نتیجه تغییر در سبک زندگی ایست که زرسالاران یهود در جامعه مسیحی بوجود آوردند، همه چیز از تغییر در نوع نگاه به هستی و آخرت شروع شد، یهودیان بودند که مسیحیان را به زراندوزی و دنیاطلبی تشویق و ترغیب کردند و به مرور تغییر در سبک زندگی به تغییر در باورهای دینی سرایت کرد، البته این به آن معنا که باورهای کلیسایی بی اشکال بود بلکه منظور چگونگی تغییر جامعه ایمانی به جامعه ای است که منکر خدا شد! و نهضت‌های پروتستانتیزم به اومانیسم و انسان محوری منتهی شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد و بازرگانی و به تعبیر بهتر، زراندوزی و دنیاگرایی هدف اولیه را در جامعه بگیرد، همانگونه که در دنیای مسیحیت گرفت و امروز هیچ اولویتی به جز انسان بماهو انسان و آبادکردن همین دنیا در دایره تنگ فردی (ایندویژوئالیسم-فردگرایی-فردمحوری) معیار زندگی انسان غربی نیست، جامعه ما نیز راهی را خواهد رفت که انسان جامعه غربی رفت و به تحیری می‌رسد که افراد آن جامعه رسیده است.
انتهای خبر/ن

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal