آخرین اخبار

28. مهر 1394 - 10:46   |   کد مطلب: 29060
آوای سیدجمال از نماز در مدارس اسدآباد گزارش می دهد:
برگزاری نماز جماعت در بیش از 50 مدرسه
یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه آموزش و پرورش با بازگشایی مدارس، مباحث نماز است که امسال در بیش از 50 مدرسه شهرستان نماز جماعت برگزار می شود این در حالی است که سال گذشته تنها در 42 مدرسه نماز برگزار می شد.

به گزارش آوای سیدجمال، یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه آموزش و پرورش  با بازگشایی مدارس، مباحث دینی و مذهبی است که یکی از این مباحث دینی نیز پرداختن به نماز است.

 

می‌توان نماز را یکی از اساسی‌ترین ارکان حیات و محور تمام كارهای یک انسان مؤمن برشمرد که می‌تواند در زندگی اجتماعی و فردی او نقش اساسی و بی بدیل داشته باشد.

 

در واقع نماز را می‌توان زینت‌بخش شخصیت و منش فرد مؤمن و زمینه‌ساز تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوامع انسانی دانست که این مهم در مدارس نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد چرا که یک فرد در این دوران از زندگی بیشتر با معارف دینی آشنا می‌شود و یکی از معارف همان نماز است.

 

حال پرداختن به نماز با وجود مسائل تهاجم فرهنگی و جنگ نرمی که دشمن آن را دنبال می‌کند، می‌تواند یک اثر مثبت برای مقابله با این تهاجمات و جنگ باشد.

 

در این زمینه نقش مبلغین و روحانیون در مارس نقش پررنگ‌ تری است که می‌تواند نسبت به مسائل نماز برای دانش آموزان را کمک کند که در این خصوص با رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام حسین گروسی با اشاره به اهمیت نماز در دین اسلام، اظهار کرد: خداوند در آیه ای از قرآن می ‌فرماید «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ»، همان کسانی که هر گاه در زمین به آن‌ها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند چرا که پایان همه کارها از آن خداست.

 

وی با بیان اینکه خداوند در روایتی نماز را به مثابه سر برای انسان تشریح کرده، افزود: اگر سر انسان نباشد دیگر جوارح بدن نمی‌تواند باقی بمانند به همین خاطر پرداختن به نماز تأکیدات فراوانی شده است.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد گفت: از آنجا که خداوند دوست دارد نماز را بهترین و پاک‌ترین انسان‌ها بخوانند، لذا خواندن آن از سوی دانش‌آموزان به عنوان پاکترین افراد جامعه در مدارس ضروری است.

 

وی با اشاره به ضرورت و لزوم گسترش فرهنگ نماز در مدارس مقاطع راهنمایی و متوسطه، گفت: در حال حاضر در 50 مدرسه شهرستان نماز جماعت برپا می‌شود که این برنامه با همکاری آموزش و پرورش و 50 نفر از مبلغه و مبلغین حوزه عملیه خواهران و برادران در حال انجام است.

 

گروسی مدارس را مهمترین مراکز رشد دینی و بهترین مکان برای تبلیغ آموزه‌های اسلامی خواند و افزود: شکل گیری اخلاقیات، معنویات و ذهنیت‌های مذهبی کودکان و نوجوانان در مدارس رخ می‌دهد و نقش این مدارس در تربیت و رشد فکری آنان تأثیر بسزایی را خواهد داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: در هجمه های فرهنگی و فکری قشر دانش آموز بیشتر در معرض تهدید، خطر و آسیب پذیری هستند چرا که دانش آموزان تأثیر بیشتری را به علت شرایط خاص سنی از ترفندهای شوم دشمنان پذیرا هستند.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد نظارت بر مدارس برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن نماز جماعت در مدارس تأکید کرد و گفت: امروزه همه مسئولان، معلمان و اساتید دانشگاه‌ها باید به این آیه جامه عمل بپوشانند و نماز جماعت را که عطیه الهی به امت پیامبر است، قدر بدانند.

 

وی به نقش پدران و مادران در خواندن نماز فرزندانشان اشاره کرد و گفت: نقش آنان نقشی به مراتب نسبت به مربیان و معلمان پر رنگ تر است که باید این موضوع را آنان مدنظر قرار دهند.

 

گروسی خاطرنشان کرد: قطعا" در برنامه اولیا و مربیان که در مدارس انجام می‌شود، شرکت خواهم کرد و پیرامون این مسئله مهم توضیحات و تذکراتی را به والدین دانش‌آموزان خواهم داد و آنان را با برکات و ثمرات نماز آشنا خواهیم کرد.

 

همچنین در این زمینه با مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد نیز به گفت‌وگو نشستیم.

 

جعفر دهبانی بصیر نماز جماعت در مدارس را از اولویت برنامه های امور پرورشی دانست و گفت: ما امسال یک کارشناس ویژه مباحث دینی از جمله نماز و قرآن در آموزش و پرورش فعال کرده ایم که پیگیر این مهم باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و تقویت فرهنگ نماز امسال 52 مدرسه دارای امام جماعت هستند و این در حالی است که پارسال 42 مدرسه امام جماعت داشتند.

 

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد با تأکید بر تشویق و ترغیب دانش آموزانی که در نمازهای ماعت مدرسه شرکت دارند، افزود: مدارسی که وضعیت مالی مناسبی دارند برای دانش آموزانی که به طور مداوم در نماز جماعت شرکت می‌کنند، جوایز نفیسی را هرساله در پایان سال تدارک بینند.

 

افزود: همچنین برگزاری مسابقات نقاشی، عکس، مقاله و انشاء در خصوص نماز و اهمیت آن در سطح مدارس خواهیم داشت.

 

وی به اثر نماز در پیشرفت درسی و رشد فکری نوجوانان اشاره کرد و گفت: انجام اعمال و فرایض دینی از جمله نماز چماعت در بین دانش آموزان با تحریک احساسات معنوی در کاهش تنش‌های روزمره و تأمین سلامت و بهداشت روانی آنان مؤثر است.

 

دهبانی بصیر در ادامه نماز جماعت را جلوه وحدت و همدلی و هم فکری دانش آموزان خواند و خاطرنشان کرد: نماز جماعت شیوع تفرقه را از بین می برد و نماد بندگی دانشجوی الان و دانشمند فردا است

.

وی در خصوص شرکت دانش‌آموزان در نماز جمعه نیز گفت: همانند سنوات گذشته ما برای مدارس تقسیم بندی کرده ایم که هر هفته دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه در این نماز جمعه شرکت کنند.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امسال برنامه ای برای ساخت نمازخانه در هیچ مدرسه ای نداریم، گفت: البته در زمینه زیباسازی مدارس مدیران اقداماتی را دارند که در طول انجام میشود.

 

وی حضور معلمان و مربیان در نماز جماعت مدارس نقش سازنده و تأثیرگذاری را در ترویج این فرهنگ در بین دانش‌آموزان دارد، گفت: باید معلمان و مربیان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خود نیز در این نمازهای جمعه و جماعت ششرکت فعال داشته باشند و موجب تشویق دانش آموزان هم شوند.

 

دهبانی بصیر با اشاره به کمبو اعتبارات فرهنگی ، گفت: متأسانه در سنوات گذشته اعتبارات در زمینه نماز و قرآن تعریف شده بود و اما امسال در قالب سرانه دانش آموزی واریز میشود که مدیران درصدی را به امور فرهنگی و پرورشی هزینه میکنند.

 

وی از پرداخت 37 میلیون تومان اعتبار برای سرانه دانش آموزی به مدارس خبر داد و گفت: این میزان سرانه در مرحله اول واریز شده که کفاف همه برنامه‌های آموزشی و پرورشی را نمی‌دهد.

 

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal