آخرین اخبار

6. آبان 1394 - 18:49   |   کد مطلب: 29160
بر اساس آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﺨﺴﺖ ﻃﻲ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﻪ امسال شاهد واردات اتومبیل سواری به تعداد۲۰ هزار و ۸۸۶ دستگاه و با ارزش ۴۹۷ میلیون دلار بوده بوده ایم که در این میان همچنان کشور چین نیز در میان کشورهای وارد کنندگان کالا در صدر جدول ایستاده است.

به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،  با توجه به نقدهای مختلف کارشناسان، نخبگان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و غیره به روند نا مناسب اقتصادی کشور و البته انتشار نامه ۴ وزیر دولت یازدهم به سکاندار دولت در مورد اقتصاد کشورمان، شاید بد نباشد نگاهی به موضوع واردات و صادرات کالا بیاندازیم تا مشخص شود روند ورود و خروج کالا به کشور در چه وضعیتی است لذا این امر در چند بخش توصیفی منتشر خواهد شد.

 

بر اساس آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﺨﺴﺖ ﻃﻲ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﻪ امسال که توسط گمرک کشورمان منتشر شده، اقلام وارداتی طی ۶ ماه نخست سال جاری شامل ذرت دامی به ارزش ۶۶۰ میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید تراکتور کشاورزی به استثنای لاستیک به ارزش ۶۰۳ میلیون دلار، داروها متشکل از مواد مخدر مخلوط شده یا نشده برای مصارف درمان یا پیشگیری به ارزش ۵۳۲ میلیون دلار و اتوموبیل سواری به تعداد۲۰ هزار و ۸۸۶ دستگاه و با ارزش ۴۹۷ میلیون دلار بوده است.

 

با توجه به آمار ارائه شده در مورد اقلام عمده وارداتی مشخص می شود چقدر این واردات بر مبنای نیاز و خدمات استراتژیک است!.

 

اما در این میان آمار مربوط به کشورهای عمده که سهم ارزشی در واردات دارند زیر جای تامل دارد؛ بر مبنای آﻣﺎر ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﺨﺴﺖ ﻃﻲ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﻪ امسال که توسط گمرک کشورمان منتشر شده، کشور چین سهم ارزشی ۲۴/۲۵ درصد، امارات متحده عربی ۹۸/۱۹ درصد،جمهوری کره ۹۳/۸ درصد، ترکیه ۷۲/۷ درصد، هند۱۱/۶ درصد و البته سایر کشورها ۰۲/۳۲ درصد در واردات کالا به کشورمان سهیم هستند.

جدول واردکنندگان کالا

 

باید تاکید شود که در این رابطه متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱٫۲۱۲ دلار بوده که نسبت به مشابه سال قبل با کاهش ۵٫۲۴ درصدی درارزش دلاری مواجه شده است.

 

حال باید دید که در دوران پسا برجام و با اجرایی شدن بسته حمایتی- اقتصادی دولت در ۶ ماهه پایانی سال باز روند واردات به کشور چقدر تغییر خواهد کرد و آیا شاهد کاهش واردات و افزایش صادرات تولید داخلی خواهیم بود یا خیر؟.

 

انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal