آخرین اخبار

24. بهمن 1394 - 12:34   |   کد مطلب: 30203
روستای ملحمدره با داشتن بیش از چندین نوع گیاهان دارویی بهشتی پنهان در قلب کوه‌های شهرستان اسدآباد است.

به گزارش آوای سیدجمال؛ این روزها جوامع بشری با بیماری‌های بسیاری درگیر شده‌اند که تلاش برای یافتن راه درمان آنها به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است.

 

در دهه‌های اخیر استفاده از داروهای شیمیایی به شدت در جهان افزایش یافت اما رفته رفته با مشخص شدن عوارض بسیار این نوع داروها، در سال‌های اخیر شاهد گرایش به سمت استفاده از گیاهان دارویی هستیم.

 

از آنجا که انسان جزئی از طبیعت است، مسلماً این نعمت خدادادی، برای هر بیماری گیاه مداوای آن را عرضه کرده است، پس انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود، سالم‌تر است و بیشتر عمر می‌کند.

 

البته استفاده از داروهای گیاهی نیز باید منطقی بوده و خودسرانه انجام نشود زیرا تجویز آن نیز باید علمی باشد.

 

گرایش مردم به سمت استفاده از گیاهان دارویی، نگاه‌ها را به سوی مناطق برخوردار از این طلای سبز، معطوف کرده است.

 

در این میان، کوه‌های شهرستان اسدآباد یکی از بسترهای رویش گیاهان دارویی است، نمونه‌ای از این کوه‌ها در روستای ملحمدره  قد علم کرده به طوری که این منطقه با داشتن چندین نوع گیاه دارویی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

 

روستای ملحمدره در بین چندین کوه‌ بزرگ و استوار در پنج کیلومتری شهرستان اسدآباد قرار گرفته که در چند سال اخیر به عنوان روستای هدف گردشگری مطرح شده است.

 

البته ناگفته نماند روستای ملحمدره نامش نیز از کلمه «ملحم» به معنای «درمان» گرفته شده که گویا این نام به دلیل رویش گیاهان دارویی در آن است.

 

این روستا به سبب دارا بودن آب و هوای کوهپایه‌ای، محیط مناسبی را برای رشد گیاهان دارویی فراهم کرده است.

 

رشد و نمو گیاهان مختلفی در دامنه کوه‌های این روستاها به دلیل دارا بودن آب و هوای مناسب موجب ورود بیش از هزاران گردشگر و مسافر به این روستا شده تا از این گیاهان استفاده کنند.

 

نمونه‌هایی از گیاهانی که به عنوان گیاهان دارویی در دامنه کوه‌های روستای ملحمدره رشد می‌کنند، گون، بارهنگ، گزنه، ختمی، بولاق اتی، شیرین‌بیان، خاکشیر، موسیر، پونه، آذربه، تره‌کوهی، بومادران، بادام وحشی، آلبالوی وحشی کوهی و انگوروله است.

 

در ادامه برای معرفی و خاصیت چندین گیاه دارویی با یکی از بانوان فعال شهرستان اسدآباد که ساکن اسدآباد و عضو فعال جمعیت هلال احمر اسدآباد است، گفت‌وگویی داشتیم.

 

اقدس عطائیان که 57 سال سن دارد و به قول خودش طبیعت او را زنده نگه داشته، گفت: روستای ملحمدره یکی از روستاهای خوش آب و هوا است که بنده این روستا را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کرده‌ام.

وی با اشاره به گیاه دارویی بومادران، یکی از زادگاه‌های آن را روستای ملحمدره عنوان کرد و گفت: این گیاه معطر دارای اسانسی که به عنوان دارو برای قطع تب استفاده می‌شود و طریقه مصرف آن به صورت خوراکی و جوشانده است.

 

عضو فعال جمعیت هلال احمر اسدآباد گزنه را از دیگر گیاهان دارویی ملحمدره دانست و افزود: گزنه گیاهی است که برای تغذیه استفاده می‌شد و طریقه مصرف آن به صورت خوردنی و در مواردی به صورت مالیدنی است.

 

وی ادامه داد: از جمله گیاهان دارویی می‌توان «گل گاوزبان» و «گل پونه» را نام برد که به ترتیب برای اعصاب و روان و شادابی و نیز برای درد شکم و معده استفاده می‌شود.

 

عطائیان با بیان اینکه «روغن خاویار گیاهی» یکی دیگر از گیاهان خودرو در روستای ملحمدره است، گفت: این گیاه برای امراض روده، باسیل و پادرد استفادده می‌شود.

 

وی به نوعی گیاه به نام «شپله» در اسدآباد اشاره کرد و گفت: از این نوع گیاه که به حالت خیار است، از زمانی که به صورت گل رشد کرده تا زمانی که شبیه خیار شده، می‌توان استفاده دارویی و تغذیه داشت.

 

عضو فعال جمعیت هلال احمر اسدآباد افزود: باید وجود گیاهان دارویی در طبیعت را به عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ الهی قدردان بود و با ایجاد صنایع تبدیلی از این گیاهان خودرو استفاده بهینه داشت.

 

این بانوی خیرخواه همچنین با استفاده از این گیاهان آش هایی به نیت افراد بیمار پخت میکند و در مراسماتی به فروش می گذارد که هزینه آن برای بیماران صعب العلاج استفاده میشود.

انتهای پیام/ن

دیدگاه‌ها

بسیارعالی بود ان شا اللهبتونم بیام واین روستای زیبارو ازنزدیک ببینم وگیاهان دارویی شو حتما استفاده کنمم چون من رشتم فیتوشیمی هستش وخیلی دوست دارم درمورد گیاهان دارویی اونجا اطلاعاتی بدست بیارم

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal