آخرین اخبار

21. فروردين 1401 - 12:16   |   کد مطلب: 41912
این روزها که نیمی از آغاز اولین ماه از فصل بهاری در حال گذر است، گیاهان دارویی منحصر به فرد و بومی گردنه و دشت شهرستان اسدآباد هم به عنوان طلای سبز در معرض نابودی است. مسئولان چاره اندیشی کنند.

به گزارش آوای سیدجمال، با آغاز فصل بهار، رویش گل و گیاه در مراتع و طبیعت هم شروع می شود؛ یکی از مناطقی که گیاهان منحصر به فرد و دارویی در آن رشد می‌کند، کوههای گردنه اسدآباد است.

 

اما این روزها که نیمی از اولین ماه فصل بهاری رفته است، کمتر شاهد رویش گیاه در این کوهها و طبیعت زیبای گردنه هستیم.

 

گیاهان دارویی منحصر و بومی شهرستان اسدآباد به عنوان طلای سبز و ذخایر ژنتیک شهرستان هستند که به علت چرای بی رویه دام و برداشت نادرست و ریشه کنی توسط افراد بومی و غیر بومی بسیاری از آنها در معرض انقراض قرار گرفته‌؛

 

این ذخایر ارزشمند بومی باید حفظ شوند با عطر و اسانس و ماده مؤثر و مخصوص که متأسفانه بدون هیچ کنترلی بر روی برداشت آنها رها شده‌اند و در معرض نابودی‌اند.

 

در این زمینه نیاز است که ادارات متولی اقدامی عملی و مؤثر برای حفظ این ذخایر ارزشمند بومی دشت انجام دهند.

 

 با توجه به وضعیت فوق بحرانی دشت اسدآباد  و از بین رفتن  منابع آب در آینده یکی از گزینه های بسیار مفید جایگزین،  کشت گیاهان دارویی بومی و غیر بومی با ارزش اقتصادی بالاست که می‌تواند هم اشتعال ایجاد کند هم مصرف آب بسیار کمی دارد؛

 

البته با کشت آن هم می توان به کشورهای همسایه و اروپا صادر شود هم در کارخانجات داخلی ماده مؤثری استخراج شود؛

 

 متأسفانه توسعه گیاهان دارویی بومی به  حال خود رها شده است و مراکز تحقیقاتی نیز در حد مزارع ۲۰۰ متری این گیاهان را  کشت و کار علمی و تحقیقاتی  انجام می دهند و نتایج تحقیقات  آن‌ها به  دست کشاورز  نمی رسد و در مزرعه به اجرا در نیامده است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal