1. ارديبهشت 1399 - 11:59   |   کد مطلب: 35473
صمد مرادی‌مهر با بیان اینکه چاپ و انتشار کتاب‌های اشعار با مضامین سبک و کم بار از آفت‌های شعر امروزی است، گفت: اشعار آئینی گاهی طوفانی برپا می‌کند که خلایق آن را تا ابد فراموش نمی‌کنند.

به گزارش آوای سیدجمال، امروز اول اردیبهشت سالروز بزرگداشت سعدی به عنوان روز شعر و ادب پارسی در تقویم جا خوش کرده است که به همین مناسبت گفتگویی را با یکی از شاعر پیشکسوت اسدآباد داشتیم و نظرش را در خصوص طبع شعر و شاعری و نقش شعر در رساندن موضوعات و مشکلات این حوزه جویا شدیم.

 

صمد مرادی‌مهر با بیان اینکه شعر یکی ازملزومات زندگیست، اظهار کرد: انسان از روزی که با کلمات آشنا شده، به نوعی با شعر هم آشنایی پیدا کرده، چراکه به مصداق ” آنچه که از دل برآید لاجرم دردل نشیند” هر بیانی که از لطافت و محتوای دوست داشتنی ای برخوردار بوده، طرفداران بیشتری داشته است و معمولا اشخاص خوش بیان و خوش الفاظ در جامعه جایگاه خاصی داشته و دارند.

 

وی گفت: بر این اساس اشعار که معمولا از ساختار و آهنگ خاصی برخوردارند، دارای قدرت تاثیرگذاری شگرفی هستند که هیچکس نمی تواند منکر این مهم باشد.

 

این شاعر اسدآبادی شعر را هنری دانست که از دل برمی خیزد و با روح وروان آدمها سروکار دارد، هم می‌تواند بخنداند هم بگریاند.

 

وی با بیان اینکه شعر پرورش دهنده، امیدبخش و همچنین دارای قدرت امر و نهی است، افزود: آنجا که قرار است انسان به وجود خود پی ببرد، امثال حضرت مولوی در وسط میدان معرفت “بشنو از نی چون حکایت می کند ، از جدائی‌ها شکایت می کند” سر می دهد.

 

مرادی‌مهر گفت: آنجایی که قرار است روح حماسه و غیرت ملتی به جوش آید ، مانند فردوسی ای پا به میدان گذاشته و ندای”چوایران نباشد تن من مباد، بدین مرزو بوم زنده یک تن مباد” سر می دهد که تا ابد سرلوحه فداکاری و ازخودگذشتگی گردد برای نسل اندر نسل هر انسان آزاده ای،

 

وی افزود: البته آنجایی که می بایست قدرت لایزال الهی از طریق آیات وحی به روح و روان انسانها رسوخ کند حافظ شیرازی می سراید”حافظ اسرار الهی کس نمی داند خموش،از که می پرسی که دور روزگاران را چه شد و آنجا که قرار است انسانیت به معنای واقعی کلمه معنا شود سعدی رحمه الله علیه می فرماید”بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفر ینش ز یک گوهرند” که این سخن مایه افتخار هر ایرانی و ایراندوست است ،چه بسا شعاریست لبریز از شعور که حتی دشمنان این مرزو بوم هم از آن بهره می برند.

 

این شاعر اسدآبادی با بیان اینکه اشعار آئینی گاهی طوفانی برپا می کند که خلایق آن را تا ابد فراموش نمی کنند، تصریح کرد: کدام کلام می تواند واقعه تلخ کربلا را همچون محتشم کاشانی بسراید”باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است، باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین، بی نفخ صور خاسته تاعرش اعظم است…”.

 

وی خاطرنشان کرد: اما نکته ای که امروزه حائز اهمیت است آن است که ازخود بپرسیم ، آیا محتوای شعر امروزی می تواند رسالت شعر و ادبیات فارسی را به سرمنزل مقصود برساند یا خیر؟ پاسخ این سؤال دغدغه تمامی دوستداران شعر و ادبیات فارسی است، بخصوص اینکه با وقوع انقلاب اسلامی در این پهنه تاریخی و متمدن و کهن می طلبد که توجه ویژه ای به این مقوله مبذول گردد، البته جای بسی خوشحالی است که رهبران نهضت اسلامی حرفها برای گفتن در این وادی داشته و دارند.

 

مرادی‌مهر بااشاره به اینکه امام خمینی(ره) دیوانی به یادگار گذاشته اند که اقیانوسی ازمعرفت است، افزود: غزل معروف آن عارف وارسته،خود دانشگاهی است که سالکان راه حق و حقیقت را به سرچشمه بقا رهنمون می سازد”من به خال لبت ای دوست گرفتارشدم ، چشم بیمار تورا دیدم و بیمارشدم ، فارغ از خودشدم و کوس اناالحق بزدم ، همچومنصورخریدار سر دارشدم…

 

وی ادامه داد: البته حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز هم حقیقتا در این موضوع سنگ تمام گذاشته وآنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.

 

این شاعر گفت: اما آنچه که می تواند رضایت و قضاوت نسل های آینده را بر وفق مرادسازد، تقویت جهان بینی اسلامی در چارچوب منابع غنی ادبیات و شعر فارسی است که باچاشنی انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی، می تواند بشریت را به سمت رستگاری سوق دهد، افزود: متأسفانه باید گفت ،امروزه علی رغم کثرت شعرای معاصر، مفاهیم تربیتی در اشعار بسیار اندک و گاهی برخی از اشعار ارزش خواندن ندارد.

 

وی ضعف جهان بینی، به حاشیه بردن اشعار قدما، ورود سبک های مدرن و پست مدرن به ادبیات فارسی بدون توجه به محتوای تربیتی، گرایشات سیاسی و متوقعانه بدون توجه به واقعیات زمانه و استفاده نادرست از فضای مجازی، چاپ و انتشار کتاب‌های اشعار با مضامین سبک و کم بار را از آفت‌های شعر امروزی برشمرد.

 

مرادی‌مهر تأکید کرد: بنده خودم را یکی از دوستداران و علاقمندان به ادبیات وفرهنگ ایرانی اسلامی می دانم که در حد وسع و توان اندکم توصیه می کنم که جوانان عزیز از مطالعه آثار بزرگان ادبیات فارسی غافل نباشند که آنچه که می تواند روح و جان انسان را مرتبه ببخشد، انرژی موجود درآثار ارزشمند شعرای بزرگ ایران است که سرشار از معانی و معرفت است.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal