آخرین اخبار

3. آبان 1399 - 11:16   |   کد مطلب: 37163
چغندرقند به‌عنوان یکی از محصولات پر آب بر و پرهزینه در شهرستان اسدآباد است که علی‌رغم ممنوعه و بحرانی بودن دشت اسدآباد در این منطقه کشت می‌شود، این در حالی است که بر اساس ادعای یک حامی کشاورز، آنچه دست چغندرکاران را در قبال زحمت این محصول پرهزینه عایدی‌اش می‌شود، با اجحاف و دست‌کاری عیارسنجی قند، قیمت واقعی آن به دستش نمی‌رسد.

به گزارش آوای سیدجمال، چغندرقند یکی  از محصولات پر آب بر  و پرهزینه است که شهرستان اسدآباد با کشت این محصول به‌عنوان دومین قطب تولید استان همدان مطرح است.

 

 

این در حالی است که در سالیان اخیر شهرستان اسدآباد و البته منطقه دشت این شهرستان با بحران کم‌آبی روبرو شده اما هرسال بدون برنامه و الگو کشت هزاران هکتار این دشت تشنه به زیر کشت چغندر  می‌رود و میلیون‌ها مترمکعب آب حیاتی از تنها منبع حیات دشت یعنی سفره‌های آب زیرزمینی دشت صرف آن می‌شود.

 

 

اما آنچه کشاورز در قبال زحمت این محصول پرهزینه عایدی‌اش می‌شود، مبلغ ناچیزی است که دست او را می‌گیرد و یکی از کارشناسان موضوع عیارسنجی پایین آن را از سوی کارخانه‌های قند مطرح می‌کند و البته اعتراضات مکرر هرسال کشاورزان به کارخانه‌های قند بجایی نرسیده است.

 

 

در این زمینه محمد احمدی، مدیرعامل خانه حامی کشاورز شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با طرح این موضوع می‌گوید: علی‌رغم اینکه چغندرقند با زحمت بسیار چغندرکار تولید می‌شود، اما با اجحاف و دست‌کاری عیارسنجی قند، قیمت واقعی آن به دستش نمی‌رسد.

 

 

جهاد کشاورزی استان همدان جهت دفاع از حقوق چغندرکاران قدمی برنداشته

وی بابیان اینکه جهاد کشاورزی استان و شهرستان هم برای دفاع از حقوق کشاورز که وظیفه‌اش تنها تولید است و نباید دغدغه دیگری داشته باشد، قدمی برنداشته‌ و راهکاری عملی انجام ندادند، افزود: از سوی دیگر کارخانه‌های قند اعلام می‌کنند ما طبق قانون  زیر نظر نماینده کشاورز و جهاد کشاورزی عیار می‌زنیم!

 

 

مدیرعامل خانه حامی کشاورز شهرستان اسدآباد با طرح چند سؤال ادامه می‌دهد: کدام دستگاه عیار سنجی؟ آیا این دستگاه عیار سنجی کالیبره و طبق  استاندارد ملی کشور عیار سنجی  را انجام می‌دهد؟  چه راهکاری برای جلوگیری از دست‌کاری و تقلب در مواد آزمایشگاهی و عیار سنجی دستگاه  وجود دارد؟ آیا منبع مستقل عیارسنجی دیگری هست که در صورت اعتراض کشاورز به آنجا مراجعه کند، اختلاف عیار محصولش با عیار کارخانه قند آشکار شود؟ نماینده کشاورز و جهاد چقدر به روش‌های عیارسنجی و تقلب در آن آشنا هستند و چقدر باوجدان و متعهد به جلوگیری از آن پای عیارسنجی می‌نشینند؟

 

 

وی تاکبد کرد: ضروری است جهاد کشاورزی استان برای حمایت از کشاورزان و جلوگیری از اجحاف و غارت دسترنج آن‌ها و به‌دور از شعار و در عمل راهکاری عملی و مشخص داشته باشد.

 

 

احمدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید بر کارخانه قند همدان و اصفهان که سال‌ها است چغندرقند اسدآباد را تحویل می‌گیرند، عیارسنجی و نظارت دقیقی‌تری صورت بگیرد.

 

 

وی تاکید کرد کرد: متأسفانه هیچ‌ منبع  عیار سنجی دیگر برای اعتراض کشاورز در نظر گرفته نشده و راهکاری از سوی مسئولین بی‌تفاوت جهاد استان و شهرستان ارائه نشده و تنها کفایت کردند به نماینده کشاورز که در کارخانه حضور دارد و سؤال اینجاست آیا او آشنا به روش‌های تقلب در عیارسنجی است؟ آیا او وجدان و تعهد دارد ؟

 

 

مدیرعامل خانه حامی کشاورز شهرستان اسدآباد یادآور شد: غصه اینجاست که چندین میلیون مترمکعب آب دشت صرف چغندر و استخراج  می‌شود اما قیمت واقعی  دسترنج کشاورز به دستش نمی‌رسد.

 

 

عیار پایین در خرید چغندرقند در کارخانه‌ها نداریم

در این زمینه  علی سرخوش، معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با بیان اینکه چغندرقند یکی از گیاهان صنعتی و استراتژیک است، اظهار کرد: هرساله 2 هزار هکتار از ارضی زارعی آبی شهرستان اسدآباد به کشت این محصول اختصاص می‌یابد.

 

 

وی گفت: در سال زارعی 98-99 بر اساس گزارش‌ها کارخانه‌های قند همدان، اصفهان، قزوین به‌عنوان طرف قرارداد با کشاورزان هستند که امسال 2 هزار و صد هکتار را سطح قرارداد منعقد شده است.

 

 

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه بر اساس برآورد وضعیت سبز مزارع چغندرقند سطح زیر کشت 2 هزار و دویست و نود هکتار  با 908 بهره‌بردار است، افزود: متوسط تولید هر هکتار چغندرقند در سال جاری حدود 60 تن است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 130 هزار تن چغندرقند از مزارع شهرستان برداشت شود.

 

 

وی تصریح کرد: از 20 شهریور کار تحویل چغندرقند به کارخانه‌های شروع و تا 30 آذرماه در بازه زمانی 90 الی 100 روزه ادامه خواهد داشت.

 

 

سرخوش یادآور شد: عیار تحویلی به تمام کارخانه‌ها بالاتر از 16.5 گزارش شده که تاکنون 45 درصد از محصول برداشت و به کارخانه‌ها تحویل‌شده است

 

وی بابیان اینکه عیار پایین در خرید چغندرقند در کارخانه‌ها نداریم، گفت: کارخانه‌های قند برای ترغیب چغندرکاران عیار را خوب گرفتند و مساعدت خوبی در این زمینه می‌شود.

 

 

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد بابیان اینکه عیار سنجی توسط کارخانه انجام می‌شود، افزود:البته نماینده‌ای از جهاد کشاورزی در کارخانه به‌عنوان حامی حقوق کشاورزان حضور دارد و به‌صورت شبانه‌روزی این امر را انجام می‌دهد.

 

 

وی گفت: البته کارخانه قند همدان هم پیشنهاد کرد که اگر نماینده از کشاورز هم بخواهد در کارخانه حضور داشته و بر عیارسنجی نظارت کند، مانعی ندارد و حتی حاضر است که بحث پذیرایی آن‌ها را متقبل شود.

 

 

سرخوش یادآور شد: 80 تن از محصول چغندرقند را به کارخانه قند همدان ارسال می‌شود و در صورت تمایل و توافق بین کشاورزان نماینده‌ای از آنان در کارخانه بر نظارت بر عیارسنجی می‌تواند حضورداشته باشد.

 

 

وی گفت: با توجه به تقاضای بالای بازار کارخانه‌های قند این عیار را بالا گرفتند و امسال عیار این محصول 16 تا 17 است.

 

 

در این خصوص علیرضا اسدیان، مدیر بخش کشاورز کارخانه قند همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال، با بیان اینکه عیار چغندرقند برای همه کارخانه ها یک رقم است و آن 16.5 است، گفت: این عیار برای همه کشاورزان و محصولشان یکنواخت است و مورد توافق طرفین است.

 

 

وی با بیان اینکه نمونه گیری در عیارسنجی با دستگاه انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر نماینده جهاد کشاورزی برای نظارت بر عیارسنجی در کارخانه حضور دارد و از حضور نمایندگان کشاورزان در کارخانه هم استقبال می‌کنیم و مشکلی برای حضورشان نداریم.

 

 

مدیر بخش کشاورز کارخانه قند همدان با بیان اینکه بارها کشاورزان از عیارسنجی در کارخانه بازدید داشتند، افزود: اگر در کار کارخانه قند همدان ایرادی وجود داشت امروز باید التماس چغندرکار می‌کردیم تمام سرمایه‌مان سلامت کارمان است که باعث شده کشاورزان چغندرشان ر به ما تحویل دهند.

 

 

وی با بیان اینکه هزار و پانصد هکتار از سطح زیر کش چغندرقند در اسدآباد طرف قرارداد ماست، گفت: از این میزان 40 هکتار از محصول از چغندرکاران تحویل گرفته شده است.

 

 

اسدیان در پایان یادآور شد: 80 درصد طلب چغندرکاران در هر هفته به حسابشان واریز می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal