آخرین اخبار

25. مرداد 1401 - 11:39   |   کد مطلب: 43026
وقتی مهرورزی‌ را از شهید و سرباز خاکی ولایت الگو گرفتند؛
خدمات اجتماعی سرازیر در 4 روستای محروم اسدآباد با همت دانشجویان جهادگر
در روزگاری که خیلی از مسئولان هنوز دغدغه شان حل مشکلات مردم روستاها نشده و حتی برخی از مردم تنها به فکر حل مشکلات خود هستند، یک عده دانشجو با الگوگیری از سرباز خاکی ولایت، در راستای ارائه خدمات اجتماعی لباس جهادگری بر تن کرده و در گرمای سوزان تابستان امسال راهی روستاهای محروم شدند و در کنار خدمات موجی از امید را بین اهالی روستاهای محروم آفریدند.

به گزارش آوای سیدجمال، انسانیت و رسم مردانگی دو واژه پرکاربرد کلامی است که این روزها در عمل خیلی جدیتی در آن نیست؛ اما اگر سری به خاطرات شهدا بزنیم این واژه‌ها در عمل قد کشیده و بیشتر کاربردی بوده‌اند؛

 

"سعید قهاری سعید" یکی از سرداران به نام استان همدان و شهرستان اسدآباد است که کمتر حرف زده و بیشتر مرد عمل بوده است؛ مردی که با عنوان سرباز خاکی ولایت علاوه بر ویژگی های اخلاق مداری و مردم داری و احترام به خانواده شهدا و عمل به وظیفه زندگانی‌اش پر از بندهای زرین جهاد و جهادگری است؛

 

حال در روزگاری که خیلی از مسئولان هنوز دغدغه شان حل مشکلات مردم روستاها نشده و حتی برخی از مردم تنها به فکر حل مشکلات خود هستند، یک عده دانشجو با الگوگیری از سرباز خاکی ولایت در اسدآباد لباس جهادگری بر تن کرده و در گرمای سوزان تابستان امسال راهی تعدادی روستای محروم برای محرومیت زدایی و امیدآفرینی رفتند.

 

این دانشجویان جهادگر اسدآبادی که نه تنها الگوی‌شان در مسیر جهاد و امیدآفرینی شهید سعید قهاری سعید است بلکه نام گروه جهادی‌شان را هم نام پرآوازه همان سردار شهید گذارنده‌اند که راه و مسیرشان گم نشود.

 

آنان به نیابت از سردار شهید با حضور در تعدادی از روستاهای محروم اقداماتی را خودجوش در عرصه های فرهنگی، آموزشی، پزشکی، هنری، مشاوره و روانشناسی انجام داده و بسته‌هایی را توزیع کردند.

 

در این راستا فاطمه رنجبر، مسئول گروه جهادی شهید قهاری سعید دانشگاه اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اقدامات جهادی در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، پزشکی، هنری، مشاوره و روانشناسی در روستاهای چنار، یوسف آباد، دهنوش، سیراوند اسدآباد انجام شد که می توان به توزیع بسته های فرهنگی و بازی فکری برای کودکان، برگزاری کلاست تقویتی درسی برای دانش آموزان، پخش غذای نذری سوم عاشورا در بین خانوارهای روستا، برگزاری کارگاه خیاطی با حضور بیش از ۵۰ مخاطب، برگزاری برنامه شبی با شهدا با روایتگری آقای فرجام از رزمندگان دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهید سیروس مرسلی روستای چنار، برگزاری کلاس روانشناسی و مشکلات خانواده در روستای چنار، برپایی ایستگاه صلواتی و برگزاری کارگاه های مهارتی مختلف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در این اردوی جهادی مشکلات اساسی روستا را شناسایی و پیگیر حل مشکلات با کمک مسئولان هستیم، گفت: تاسیس مرکز ترک اعتیاد بانوان، تاسیس کارگاه صنایع تبدیلی و ایجاد شغل برای بانوان، درخواست ورود نیروی انتظامی به روستا برای برخورد و جلوگیری با توزیع کنندگان مواد مخدر، تعدیل مسئولین روستا و رسیدگی به نحوه کارکرد دهیاری و شورا آنها ،تاسیس کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان در روستای چنار نمونه ای از مشکلاتی این روستاهاست که پیگیر آن هستیم.

 

مسئول گروه جهادی شهید قهاری سعید دانشگاه اسدآباد با بیان اینکه جهادگران هر روز گروه گروه به نقاط مختلف روستا در پایگاه‌ها و مساجد و مدارس اعزام می‌شدند و پای صحبت بانوان، کودکان و نوجوانان، جوانان و پدران این روستا می‌نشستند، گفت:  مساجد کانون اصلی برای ارائه خدمات بود و در این ایام تمام مساجد روستا فعال بود.

وی با اشاره به اینکه در این اردوی جهادی چند گروه دانشجویان فرهنگیان، دانشجویان علوم پزشکی، دانشجویان روانشناسی و مشاوره، دانشجویان فنی و حرفه ای، گروه دانشجویان علوم تربیتی (کارگاه کار با کودک  و گروه خدمات فعالیت داشتند، گفت: در گروه دانشجویان فرهنگی تعداد ۹ نفر از دانشجو معلمان هر روز صبح به حسینیه صاحب الزمان (عج) روستا و مدرسه شهدای فرهنگی اعزام و کلاس های رفع اشکال و آموزشی برای دانش آموزان پایه ابتدایی و راهنمایی برگزار می‌کردند.

 

رنجبر گفت: در روزهای ابتدایی اردو استقبال کمرنگ بود اما در روزهای بعدی شاهد حضور پرشور دانش آموزان مقاطع مختلف بودیم .اهدای هدایا و پک های فرهنگی برای دانش آموزان و مسابقه های علمی از دیگر برنامه های گروه آموزش بود .

 


وی ادامه داد: ‌گروه دانشجویان علوم پزشکی که ۸ نفر از دانشجویان خواهر و برادر و کادر فوریت های پزشکی مرکز مثبت زندگی را شامل می شد برای ارائه خدمات از برگزاری کلاس های آموزشی بهداشت و سلامت ویژه کودک و بزرگ سال ، خدمات وارنیش فلوراید ، آموزش پیشگیری و درمان بیماری‌هایی چون شپش ، هاری، ایدز و کرونا ، توزیع ۱۵۰ عدد پک سلامت شامل بروشور پزشکی و مسواک و خمیر دندان بین کودک و نوجوانان در مسجد علی ابن ابی طالب (ع) برگزار شد که استقبال مادران و کودکان روستا از همان روزهای ابتدایی خوب بود .

 

مسئول گروه جهادی شهید قهاری سعید دانشگاه اسدآباد در خصوص فعالیت گروه دانشجویان روانشناسی و مشاوره هم گفت: این گروه ۵ نفر از دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره از دانشگاه شهرستان های مختلف استان بود که با توجه به آمار بالای افسردگی و مشکلات روانی در این روستا نیاز مبرم به انجام خدمات مشاوره ای برای تمام مقاطع سنی مشاهده می‌شد که در برخی موارد افراد به مراکز تخصصی معرفی شدند. خدمات در مرکز بهداری روستا انجام و مشکلاتی مانند اعتیاد بانوان، بیش فعالی کودکان و پرخاشگری، طلاق ، خودکشی ، استرس، اسکیزوفرنی ، اختلالات رفتاری نوجوانان و افت تحصیلی از نمونه بیشترین مراجعات بود.

 


وی ادامه داد: استقبال در ابتدا کم بود اما جهادگران بیرون از بهداری خود به دیدار چهره به چهره با مردم می‌رفتند و افراد مستعد را به مراکز برای مشاوره دعوت میکردند که در روزهای پایانی روزانه ۱۵_۲۰ نفر به بهداری مراجعه می‌کردند .

 

رنجبر تصریح کرد: گروه دانشجویان فنی و حرفه ای کارگاه آموزش برش و دوخت چادر ، شلوار و پیراهن بدون الگو را در پایگاه بسیج خواهران روستا برگزار نمودند . همکاری بانوان روستا جهت تهیه وسایل مانند چرخ خیاطی پارچه و وسایل مورد نیاز و علاقه آنان به یادگرفتن مهارت های بسیار بالا بود . کسب درامد و رونق مشاغل خانگی برای بانوان از اهداف ارائه  خدمات فنی و حرفه ای بود .

 


وی در زمینه فعالیت گروه دانشجویان رشته علوم تربیتی که با تعداد ۵ نفر به صورت تخصصی انجام می شد، گفت: این گروه با ایجاد کارگاههای کار با کودک و بازی های فکری و پیدا کردن استعداد های کودکان و ایجاد شور و نشاط در فضای مساجد ، آموزش حفظ سوره های کوچک قرآن ، آموزش نقاشی و کار دستی ، ورزش ،قصه گویی، تئاتر عاشورایی ، برگزاری سرود سلام فرمانده ، توزیع ۴۰۰ پک محرمی ، ۵۰ عدد هدیه کتاب داستان ،دفترچه ، جانماز و پرچم  و .... در مسجد حضرت ابالفضل (ع) برگزار کردند که با استقبال بسیار خوب مواجه کودکان مواجه بود.

 

مسئول گروه جهادی شهید قهاری سعید دانشگاه اسدآباد خاطرنشان کرد: گروه خدمات یک نفر از هر دانشگاه امور روزمره جهادگران تدارکات غذای جهادگران، چیدمان سفره ، نظافت خوابگاه ، بسته بندی پک ها و هدایا را انجام می دادند و البته گروه مستند سازی هم که دو نفر از خواهران شکل دادند با گروه های مختلف برای تهیه مستند از اردو راهی می‌شدند.

 


وی برگزاری کارگاه تبیین مبارزه غریبانه برای مسئولین برگزاری اردو ، گده های نقد و بررسی پیشروی اردو جهادی،  جلسات انتقال تجربه ادوار بسیج دانشجویی، اکران فیلم موقعیت مهدی در محل اسکان ، کارگاه مهارت های پیش از ازدواج، برگزاری نماز جماعت و پخش زیارت عاشورا و دعای عهد ، شبی با شهدا با حضور اقای فرجام روایت گر دفاع مقدس و مسئول جهاد و سازندگی ناحیه برادر عابدی مهر ، دیدار با خانواده شهید سیروس مرسلی شهید دفاع مقدس و برگزاری مراسم اختتامیه اردو و توزیع ۴۰ پک فرهنگی ویژه دانشجویان جهادگران بی مزد بود.

انتهای پیام/ن

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal