آخرین اخبار

30. آبان 1402 - 7:30   |   کد مطلب: 46670
وقتی اقتصاد مقاومتی در منزل یک بسیجی جامه‌ عمل پوشید؛
هنرنمایی کارآفرین اسدآبادی با ویترای
بانوی کارآفرین بسیجی در اسدآباد با دستان هنرمندانه در منزل‌شان، با تولیداتی از جنس میناکاری ویترای توانسته است به اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند، البته او نیازمند حمایت برای توسعه کارگاهش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آوای سیدجمال»، امروزه نام «بسیج» که به میان می‎آید، ذهن‌ها به هر سویی می‌رود، چراکه این شجره طیبه‌ای که امام خمینی(ع) از آن نام برد، امروز در هر عرصه‌ای می‌درخشد.

یکی از عرصه‌هایی که نام «بسیج» درخشان و با وجود و فعالیت افراد بسیجی درخشنده‌تر است، موضوع اقتصاد، اشتغال و جامه عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی است.

در این زمینه با یکی از بانوان بسیجی که علی‌رغم چشیدن طعم بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها، به فکر ایجاد کارگاهی برای اقتصاد و درآمد خود و خانواده‌اش می‌افتد و امروز در پس منزل‌شان کارگاه را بنا و کارآفرینی می‌کند، به گفتگو نشستیم.
 

آوای سیدجمال: بفرمایید خودتان را معرفی کنید و مشغول چه فعالیتی هستید؟
زینب ضابطی‌انور هستم و در زمینه صنایع‌دستی ویترای و میناکاری مشغول به فعالیت هستم.

آوای سیدجمال: آیا بسیجی هستید؟ نقش بسیج را در زندگی خود چگونه می‌بیند؟
بله بنده بسیجی هستم و الان فرمانده پایگاه شهید بهشتی. بسیج در زندگی ما بیشترین تأثیر را داشته و دارد، در تمام زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصاد و غیره؛ اگر بخواهیم یک بسیجی واقعی باشیم، باید تفکر بسیجی را در زندگی‌مان پیاده کنیم.

 

آوای سیدجمال: دقیقا" چه شد به این هنر علاقه مند شدید؟
بنده از دوران کودکی به هنرعلاقه‌مند بودم و دوست دارم در رشته‌های مختلف فعالیت داشته باشم و هر روز چیزهای جدید یاد بگیرم؛ چون معتقدم هنر انتها ندارد و هر چیزی را یاد بگیری، باز احساس می‌کنی کم است و بیشتر به سمتش کشیده می‌شوی. آرامش خاصی با انجام کار هنری در وجودت ایجاد می‌شود که قابل مقایسه با چیزی نیست.

 

آوای سیدجمال: کارگاه شما کجاست و چه تولیداتی دارید؟
کارگاهم در منزل است که یک سوئیت را به این کار اختصاص دادم، و در این کارگاه کار میناکاری ویترای را انجام می‌دهم، البته کار ویترای گسترده است، شامل کار بر روی شیشه، چوب، سفال، سرامیک، پارچه، سنگ، پلاستیک و غیره می‌شود.

آوای سیدجمال: درآمد و بازار کار تولیدات شما چقدر و چگونه است؟
به خاطر گستردگی کار می‌شود از این کار درآمد و بازارکار خوبی ایجاد کرد البته نه در داخل شهرستان کوچکی مثل اسدآباد، باید دنبال بازار در شهرهای بزرگ و حتی صادرات بود؛ متأسفانه اوضاع اقتصادی کشور تأثیر خودش را بر کسب و کار ما هم گذاشته است، ولی ما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم و امیدمان به خداست چون همه کارها به دست خودش است.

 

آوای سیدجمال: آیا از ایجاد چنین کارگاه هنری رضایت دارید؟
بله خیلی راضی هستم و افسوس می‌خورم چرا این کار را چند سال زودتر شروع نکردم.

آوای سیدجمال: انتظارتان از مسئولان برای حمایت از کارگاه شما چیست؟
انتظاری که ما و همه کارآفرین‌ها از مسئولان داریم این است که حمایت بشویم، همانطور که مردم مسئولان را حمایت می‌کنند و همیشه در صحنه  حاضر هستند و پای انقلاب و آرمان‌های آن ایستاده‌اند، انتظار داریم مسئولان نیز خودشان را از مردم بدانند و در انجام وظایف‌شان کوتاهی نکنند. ما انتظار داریم تسهیلات و وام‌های مناسب در اختیار کارآفرین قرار گرفته بشود؛ طرح‌ها و مصوبات که اعلام می‌شود به درستی عمل شود نه اینکه در حد نوشته روی برگه باقی بماند. هر کسی در هر کجا و هر مسئولیتی که دارد به وظایف واقعی خودش عمل کند، خیلی از مشکلات حل می‌شود و خیلی از طرح‌ها و ایده‌های تولیدکنندگان به مرحله اجرا می‌رسد. من کارآفرین انتظار دارم شرایط مناسبی فراهم بشود تا بتوانم در نمایشگاه‌های بین‌المللی به راحتی شرکت کنم، و کار خود را گسترش بدهم.

 


 

آوای سیدجمال: آیا از بسیج سازندگی تسهیلاتی برای رونق دادن به کار خود دریافت کرده‌اید؟
متأسفانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به قدری سخت‌گیری می‌کنند که من کارآفرین منصرف می‌شوم از دریافت این تسهیلات چون مبلغی که داده می‌شود واقعاً جوابگو نیست. بنده تسهیلاتی که دریافت کردم زیر ۱۵ میلیون است که همین مبلغ دریافتی باعث شده بانک‌ها به بنده وام‌های اشتغالزایی را نمی‌دهند به بهانه اینکه یک بار وام دریافت کردم.

آوای سیدجمال: درباره اشتغال زنان و بانوان در منزل بفرمایید؟
 این کار بسیار خوب و مفید است چون در کنار اینکه می‌توانند به زندگی و کارهای خود در منزل برسند، یک منبع درآمد و کمکی برای مخارج زندگی خودشان است.

 

آوای سیدجمال: چه حسی دارید که به عنوان یک بانو کارآفرین هستید؟
خوشحالم چون می‌توانم طرح‌ها و ایده‌های خود را عملی کنم.

آوای سیدجمال: آیا برای اشتغال برای کسی  یا کسانی دیگر ایجاد کرده‌اید؟
بله ما ۵ نفر هستیم که در کنار هم مشغول به فعالیت هستیم، همچنین با برگزاری  کلاس‌های آموزشی که با همت و تلاش میراث فرهنگی شهرستان در داخل روستاها و خود شهر داشتیم، امسال تابستان حدود۵۰ نفر در زمینه میناکاری آموزش دادیم، آن‌ها خود می‌توانند اشتغالزایی داشته باشند. در اینجا لازم می‌دانم از  زحمات حمایت و پیگیری مسئول میراث فرهنگی شهرستان تشکر کنم.

آوای سیدجمال: در صورتی که بخواهید کارتان رونق  و برای دیگران هم اشتغال ایجاد کنید، نیاز به چه نوع حمایت و تسهیلاتی دارید؟
 برای گسترش کار به تسهیلات با سود کم احتیاج داریم و همچنین حمایت برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین از مسئولان شهرستان انتظار دارم محصولاتی که در داخل خود شهرستان تولید می‌شود را حمایت کنند نه اینکه همین تولیدات را از شهرهای دیگر تهیه کنند.

آوای سیدجمال: تبلیغات کار و هنر شما چگونه است و از چه ظرفیتی برای فروش محصولات خود بهره برده‌اید؟
تبلیغات فعلاً به صورت چهره به چهره بوده و در فضای مجازی نیز فعالیت داشتیم که برای جذب بازار کار در سطح کشو‌ می‌توانست کمک خوبی باشد ولی به خاطر مشکلات پیش آمده فعلاً راکد شده است.

آوای سیدجمال: ضمن آرزوی موفقیت از پاسخگویی شما تشکر می‌کنم.
بنده هم شما تشکر می‌کنم و از مسئولینی که از کارآفرین‌ها حمایت می‌کنند و برای پیشبرد اهداف و رونق کارشان تلاش می کنند، سپاسگزارم.

انتهای پیام/ن

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal