آخرین اخبار

24. آبان 1394 - 12:45   |   کد مطلب: 29350
از منا تا فرانسه
چاقو دسته خود را برید!
از حوادث تروریستی فرانسه تا روشن کردن شمع و ادای احترام به جان باختگان در مقابل سفارت این کشور در تهران

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از تبیان؛  نفجارهای فرانسه و قضیه گروگانگیری درحالی این کشور را در بهت فروبرد که بشار اسد می گفت"فرانسه روز جمعه از وحشی گری تروریست هایی رنج برد که سوریه بیش از پنج سال است با آنها درگیر است و از آن رنج می برد."



حوادث تروریستی این کشور در حالی رخ داد که اروپا و امریکا و متحدان منطقه ای آنها در غرب آسیا هیچگاه عزمی جدی در مقابله با داعش و از بین بردن این گروهک تروریستی نداشته و در عوض، خود عامل تحرکات و قدرت گیری آنان هستند.



طبق آمار حدود 5000 تبعه کشورهای مختلف این قاره در عضویت گروهک های تروریستی در عراق و سوریه می باشند.  حتی در خبری  نخست وزیر فرانسه چندی پیش اعلام کرد که 10 هزار اروپایی در راه پیوستن به داعش هستند. تبعه هایی که به عنوان یک تهدید و بمب محرک برای این کشورها به حساب می آیند. این موضوع با شدت گرفتن و شکل گیری بحران مهاجرت حالت ویژه تری به خود گرفته است گمانه ها با این مسئله، از ورود تروریست ها درغالب مهاجران به کشورهای اروپایی حکایت داشتند حتی برخی از گمانه ها از  تشکیل هسته ی اروپایی گروهک داعش خبر می دادند که شاید حوادث تروریستی فرانسه مهر تاییدی بر آن باشد البته شروع این اتفاق از فرانسه هم دور از انتظار نبود چرا که روند پیوست شهروندان فرانسوی به داعش در یکسال اخیر افزایش حداقل دو برابری داشته است و حال تعدادی از این تروریست ها در غالب مهاجران و اشکال دیگر به کشورخودشان بازگشته اند. البته تحرکات صهیونیست ها که در کمک به داعش همیشه جایگاه ویژه ای داشته اند نیز در فرانسه قابل تامل است از جمله خبری که تامیز اسرائیل منتشر کرد که:"بدنبال وقوع چند حمله کوچک در فرانسه در ماه جاری، جامعه یهودیان این کشور، پیشاپیش اطلاعاتی را درمورد یک حمله بزرگ تروریستی دریافت کرده بود "! موضوعی که باید بیشتر مورد بررسی دولت فرانسه قرار گیرد.

 

 حادثه منا که نه در قاره ای دیگر و نه در  کشورهای همسایه که برای هموطنانی افتاد که در بین ما زندگی می کردند نتوانست برای برخی به اندازه فرانسه بهت آور و واکنش زا باشد در واقع  هیچگاه باعث نشد بسیاری از افرادی که الان با واکنش های عجیب به همدردی با مردم فرانسه می پردازند جلوی سفارت عربستان رفته و در تجمع اعتراض آمیز شرکت کنند و یا شمع و گلی هم برای شهدا روشن نکردند!
 

اما حوادث پاریس کافی بود تا موجی از واکنش ها به آن شکل گیرد از واکنش بشار اسد تا کسانی که خود دایه این گروه ها بوده و حال خطر آنها  را در بیخ گوش خود احساس کرده اند. مسلما دولتمردان اروپایی بیش از محکوم کردن این اتفاق ترس از قربانی شدن دارند.



سیاستمداران ایرانی که همیشه داعیه دار مقابله با تروریسم و خشونت بوده اند در واکنش به این مسئله این حادثه و اقدامات را محکوم کردند. حسن روحانی رییس جمهور ایران اسلامی نیز پیام تسلیتی به اولاند رئیس جمهور فرانسه ارسال نمود اما این واکنش ها محصور به مسئولین نشده ودر بین مردم و چهره های گوناگون نیز با اشکال مخصوص به خود مطرح شد. واکنش هایی از جنس های مختلف از همدردی و عرض تسلیت به مردم فرانسه تا گریز به اتفاقات منطقه، مردم مسلمان و همسایه ما؛

 

در این واکنش ها برخی از کاربران شبکه های اجتماعی عکس های پورفایل خود را تغییر داده و تصاویر همدردی با این اتفاق را قرار دادند حتی برخی از این جلوتر رفته و  با روشن کردن شمع در مقابل سفارت فرانسه در تهران، به قربانیان این حملات تروریستی ادای احترام و با خانواده آنان ابراز هم دردی کردند. در کنار شمع، پلاکاردهایی با عناوین "ما در کنارتان ایستاده ایم" به زبان های فارسی، انگلیسی و فرانسه و هم چنین قراردادن شاخه های گل در مقابل سفارت از دیگر اقدامات این افراد بود.

 

ابراز همدردی و حس هم نوع دوستی همیشه از خصوصیات منحصر به فرد ایرانیان بوده است. ملت ایران نشان داده اند که همواره در کنار ملت های دیگر به ویژه در رخدادهای خاص و غمناک هستند. اقدامات تروریستی و جان باختن حدود دویست تن  اتفاقی نیست که بتوان از کنارش به سادگی گذشت و از آن متاثر نشد اما متاسفانه برخی از آسیب های رفتاری ما در این اتفاق نیز خود را نشان می دهد همان قاعده ای که می گوید مرغ هممسایه غاز است! در کنار همدردی به جا باید به نکاتی در قبال واکنش های خاص به این حوادث اشاره کرد:

 

1-  باید توجه داشت مردم فرانسه قربانی سیاست های سردمداران کشور خود و متحدان غربی،عربی و عبری آنان شده اند که نباید از کنار این مسئله به سادگی گذشت. ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی، باید افکار عمومی جهان و البته کشورهای اروپایی و آمریکا، نسبت به چرایی این حوادث مطلع شوند و به جای قرار گرفتن در ادامه موج اسلام هراسی به بهانه این اتفاقات مطلع شوند که باید غرب هراسی داشته باشند. آنها نقش دولت های خود را در به وجود آمدن این اتفاقات که بدون شک در آینده باز شاهد آن خواهیم بود بدانند و متوجه شوند که بنیادگرایانی که به اسم اسلام، امروز در کشورهای آنها وارد شده و به دنبال اقدامات تروریستی هستند و در عکس و فیلم های هایی که منتشر می کنند از شعارهای اسلامی و قرآن نام می برند نه تنها بویی از اسلام نبرده که اتفاقا دست پروده شبکه صهیونیسم جهانی می باشند.

ادای احترام به جان باختگان

 

2- "الجار ثم الدار" این یک توصیه دینی است که به دنبال توصیه های فراوانی قرار دارد که نسبت به همسایه و برادران مسلمان بیان شده اند. همانطور که بشار اسد اشاره کرد اتفاقی که فرانسه برای آن سه روز عزای عمومی اعلام کرده است از جمله حوادثی است که پنج سال مردم عراق، سوریه و کشورهای دیگر درمنطقه با آن زندگی می کنند. واکنش های خاص به این حادثه پاریس در حالی است هر روز چنین حادثه هایی در چند کیلومتر آنورتر اتفاق می افتد و خون های بسیاری ریخته می شود اما هیچ گاه بسیاری از ما به اندازه فرانسه برای آنها واکنشی از خود نشان نداده ایم! نه شمعی روشن کرده و ادای احترام به شهدا و کشته شدگان داشته ایم، نه گلی هدیه کرده و نه اشکی ریخته ایم و نه سفارت های سوریه و عراق اثری از همدردی و ادای احترام ما دیده اند اما واکنش متفاوت آنجلیا جولی بازیگر  غرب خیلی برادرانه تر و آگاهانه تر از ما پیرامون این حادثه بود، او با انتشار عکسی از انفجار روز پنجشنبه بیروت در شبکه اجتماعی خود نوشت: "در حالی که همه از پاریس می گویند، هیچ کس به حمله دیروز داعش به لبنان اشاره نمی کند. من برای هر دو کشور دعا می کنم."

باید توجه داشت مردم فرانسه قربانی سیاست های سردمداران کشور خود و متحدان غربی،عربی و عبری آنان شده اند که نباید از کنار این مسئله به سادگی گذشت. ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی، باید افکار عمومی جهان و البته کشورهای اروپایی و آمریکا، نسبت به چرایی این حوادث مطلع شوند و به جای قرار گرفتن در ادامه موج اسلام هراسی به بهانه این اتفاقات مطلع شوند که باید غرب هراسی داشته باشند
 

3- آمارها از حدود 4هزار جان باخته در حادثه منا حکایت دارند که قریب 500 نقر از آنان ایرانی  بودند. فاجعه ای که زمان زیادی از آن نمی گذرد و عیدهای بزرگی را در کام ما تلخ کرد. اتفاق تلخی که در عرض چند ساعت این تعداد از هموطنان ما طعمه سیاست ها و سو مدیریت رژیمی مردم کش شدند و کل ایران را در عزا و بهت فرو برد اما حادثه منا که نه در قاره ای دیگر و نه در  کشورهای همسایه که برای هموطنانی افتاد که در بین ما زندگی می کردند نتوانست برای برخی به اندازه فرانسه بهت آور و واکنش زا باشد در واقع  هیچگاه باعث نشد بسیاری از افرادی که الان با واکنش های عجیب به همدردی با مردم فرانسه می پردازند جلوی سفارت عربستان رفته و در تجمع اعتراض آمیز شرکت کنند و یا شمع و گلی هم برای شهدا روشن نکردند!  البته مردم ایران نشان دادند که در تشیع پیکرهای این مردم برای آنها سنگ تمام گذاشتند اما عده ای خاص بیش از مردم مسلمان منطقه و ایران الان نگران اروپا هستند!



کلام آخر

هیچ کس از جان باخت و هراس انسان ها خوشحال نمی شود انسانیت و اخلاق اقتضا می کند که هر کس که ذره ای از این ودیعه های الهی در وجود اوست با شنیدن این خبرها متاثر شود اما نباید فراموش کنیم چنین اتفاقی هر روز در بغل گوش ما رخ می دهد باید بیشتر حواسمان به کسانی که سال هاست با چنین حوادثی روز و شب می گذرانند باشد و فراموش نکنیم همدردی  نباید یک پز روشنفکری و ابزارگونه باشد بلکه اگر برخواسته از انسانیت و اخلاق و فارغ از سلایق و جهت گیری ها باشد، نه فقط برای اروپایی ها که بیش از آنها برای برادران مسلمان کنار ما شکل خواهد گرفت. در نهایت امیدواریم که با تغییر روش  و مشی دولت های غربی و متحدانشان در منطقه در مبارزه با داعش به زودی دیگر شاهد چنین اتفاق تلخی در هیچ نقطه از جهان نباشیم.

 


انتهای پیام/ن

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal