آخرین اخبار

22. اسفند 1394 - 15:23   |   کد مطلب: 30515
گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به ‌ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، بر هیچ کس قابل انکار نیست.

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از نافع; گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به ‌ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور، ما را بر این داشت که برای بررسی فرصت ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی  به سراغ روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی و معاون سابق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور رفتیم که در ذیل ماحصل این گفت و گو را می خوانید نافع: به نظر شما آیا شورای عالی فضای مجازی توانسته به وظایف خود عمل کند؟ همانطور که می دانید، فضای مجازی در نگاه مقام معظم رهبری به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و ایشان معتقد به یک انقلاب در فضای مجازی می باشند و همچنین در جای دیگر هم می فرمایند: فضای مجازی همچون رودخانه خروشانی می‌ماند که اگر ما زهکشی‌های لازم را داشته باشیم و بندهای لازم را ایجاد کنیم، می‌توانیم از این رودخانه خروشان به نحو شایسته استفاده کنیم در غیر این صورت تبدیل به سیل مخرب می‌شود و همه چیز را تخریب خواهد کرد.

در این راستا بنا به دستور مقام معظم رهبری بر مبنای اصل ۱۱۰ قانون اساسی قرار شد شورایی بنا شود که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای‌مجازی کشور باشد و به این مناسبت شورای‌عالی فضای‌مجازی کشور با اختیارات کافی تشکیل شده و مقرر شد به کلیه مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود و این شورا از ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۹۰ مأمور شد ۴۰ مأموریت بسیار مهم داخلی و جهانی را انجام داده و برای «مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای‌مجازی» تدبیر کند.

مقام معظم رهبری، همیشه به موضوع نفوذ تاکید دارند و می فرمایند: نفوذ خطرناک است و مهم ترین نفوذ،  نفوذ جریانی و شبکه ای است، نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی در میان ملت پس جریان نفوذ در کشور ما  متاسفانه در حوزه فضای مجازی بسیار پیشرفت کرده است و متاسفانه با وجود کارشکنی‌های افراد و باند مافیایی در بدنه وزارت ارتباطات که ارتباطشان با بیگانگان مسجل شده و بعضی ها از آنها هم بازداشت شدند، سبب گردیده اند این شورا در بیش از سه سال فعالیت، هیچ‌یک از این مصوباتش اجرا نشود و متاسفانه فرامین رهبری به فراموشی سپرده شده و متاسفانه این شورا  از بدو تأسیس نتوانسته است نقش خود را به خوبی ایفا کند.

 

 

نافع: چرا با وجود توسعه بی‌حساب استفاده از اینترنت در ایران، همچنان از رتبه پایینی در جهان برخورداریم؟

روح الله مومن نسب، ببینید ایران دومین کشور آسیای غربی بود که به اینترنت متصل شد و توسعه بی‌وقفه اینترنت را نیز در کشور تجربه کرده‌ایم و بیشترین سرمایه‌گذاری را هم در این رابطه داشته‌ایم و تنها فناوری‌ای که شوراهای عالی و وزارت خانه اختصاصی دارد «فناوری اطلاعات» است، ولی اینجا باید پرسید که چرا جایگاه ایران در این زمینه بسیار پایین می باشد؟!  و جواب همه این سؤالات را می‌توان در یک جمله داد: پیشرفت در مصرف و وابستگی نیست!

متاسفانه، نرم افزارهای موجود برای حضور در شبکه های اجتماعی، محصول فناوری هستند و هر محصول تولید شده، منافع خاص تولیدکنندگان خود را دنبال می کند و ما هی مصرف می کنیم و پسرفت می کنیم.

فناوری بد نیست/ فناوری با محصول متفاوت است

من معتقدم هیچ تکنولوژی بدی در دنیا نداریم و همه تکنولوژی ها خوب هستند ما این فن را میخواهیم وارد کشور کنیم پس چیز خوبی هست پس فناوری نه ‌تنها چیز بدی نیست بلکه همگان باید عزم خود را برای دستیابی به فناوری‌های نوین جزم کنند و به فرموده امام، این تلاش یک جهاد است.

از تکنولوژی محصول تولید می شود که محصول می تواند خوب یا بد باشد؛ متاسفانه  برخی مسئولین به ‌اشتباه تفاوت فناوری و محصول را با یکدیگر تمیز نمی‌دهند به عنوان مثال فناوری هسته‌ای محصولی به نام انرژی هسته‌ای دارد که کشورهایی مانند آمریکا از آن برای تولید بمب هسته‌ای و کشورهایی مثل ایران از آن برای تولید برق استفاده می‌کنند.

پس در نهایت، در واقع مشکل و چالش ما با محصولات فناوری و تکنولوژی است و من معتقدم از محصول بد نباید استفاده کرد حتی اگر بشود از آن استفاده خوب کرد چون اساسا محصول بد است شما استفاده خوب بکنید تازه آن فضا را مجاز می کنید که بقیه بروند استفاده بد بکنند و هدف هیچ وقت وسیله را توجیه نمی کند. به عنوان مثال مشروب در قران ضررهایش و منافعش آورده شده است و در یک قاعده کلی ما نباید از هر جیزی که ضررش از نفع آن بیشتر باشد استفاده کنیم.

 

 

نافع: پس به نظر شما نرم افزار تلگرام که هم اکنون مورد استفاده اکثر ایرانی ها هست جز محصول بد است؟

در اینجا لازم است بدانید که، تلگرام را صهیونیست‌های روس تبار پناهنده آلمان طراحی کرده‌اند، سرور آن در انگلستان و دفتر اصلی فردی که بر روی این شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری و آن را طراحی کرده است در رژیم صهیونیستی است و همه کسانی که این نرم فزار را طراحی کردند همان کسانی هستند که تا چند روز پبش ویروس طراحی می کردند و امروز تلگرام همان ویژگی هایی دارد که ویروس های آنان داشت.

تلگرام متعلق است به کسی که نتانیاهو وی را برادر خود می داند و به صراحت می گوید: شما برادر من هستید و توانسته اید به امنیت رژیم صهیونیستی کمک ویژه ای بکنید.

82/1 درصد کاربران تلگرام ، ایرانی هستند / محصولات بد ابزار نفوذ دشمن هستند

متاسفانه الآن  82/1 درصد کاربران تلگرام ، ایرانی هستند  و با آنکه دفتر طراح آن در رژیم صهیونیستی است اما جمع کاربران انگلستانی، آلمانی و اسرائیلی تلگرام به صفر درصد می‌رسد

اگر دیروز یک ویروس بر روی هسته گوشی موبایل می نشست و اطلاعات گوشی و کامپیوتر را سرقت میکرد حالا همین کار را تلگرام دارد انجام میدهد تلگرام به دوربین گوشی دسترسی پیدا می کند و فیلم و عکس می گیرد؛ به میکروفون گوشی دسترسی پیدا می کند و مکالمات را شنود می کند؛  تمام اطلاعات روی کارت حافظه موبایل می تواند بردارد و از طریق gps و آنتن های مخابراتی و wifi می تواند در هر لحظه مکان صاحب گوشی را شناسایی کند و حتی می تواند تمام اطلاعات گوشی را حذف کند .

به نظر بنده این محصولات بد،  ابزار نفوذ  دشمن هستند و شبکه سازی و جریان سازی را انجام میدهند مثلا الان دشمن از طریق تلگرام  می داند چند نفر از ایرانیان موافق و مخالف نظام هستند چند نفر  قشر خاکستری هستند و در شرایط خاص می تواند انها را به هر طرف که می خواهد سوق دهد به همین جهت  محصولات بد تکلیف  دولت و کشوراست که جلوی انها گرفته شود  و باید سواد فضای مجازی مردم را افزایش دهیم  تا از محصولات خوب هم خوب استفاده بکنند.

نظر شما راجع به فیلتر سایت های غیر اخلاقی چه است؟

روح الله مومن نسب: ببینید آنطور که آمارها نشان می دهد، در ایران ۷۰٪ کاربران اینترنت را افراد زیر ۲۹ سال تشکیل می دهند و در خصوص سازگار نبودن محصولات فناوری با هنجارهای اسلامی، ایرانی باید هشدار داد و مسئولین به دلیل گسترش مشکلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، برنامه های فیلترگذاری را باید با دقت بیشتری دنبال کنند تا بتوانند امنیت و آرامش جامعه را حفظ کنند.

در کشورهای غربی برنامه فیلترگذاری به طور جدی پیگیری می شود، به عنوان مثال به ترتیب  در اسرائیل ، انگلیس، فرانسه و  آمریکا 36بیشترین فیلتر گذاری اعمال می شود.

در اینجا لازم است بدانید که، متاسفانه بسیاری از کاربران به صورت ناخواسته در جستجو‌های خود به صفحات غیراخلاقی برخورد می‌کنند و 90 درصد کودکان 8 تا 16 سال در نبود والدین خود به دلیل فراهم بودن بستر‌های غیراخلاقی در اینترنت به سمت فضا‌های غیر اخلاقی در اینترنت می‌روند و یک سایت آماری که میزان جستجو‌های و نتایج غیر اخلاقی از ابتدای سال 2015 را به صورت آنلاین و لحظه‌ای رصد می‌کند، اعلام کرد، دو میلیارد و 541 میلیون جستجوی غیر اخلاقی در فضای اینترنت انجام شده است که این عدد به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

پس با توجه به جوان بودن جامعه ایران لزوم سالم سازی بستر اینترنت برای این قشر از جامعه جدی به نظر می‌رسد و نیاز به حمایت جدی دارد.

نافع: اثرات روحی، روانی و جسمی که فضای مجازی بر روی افراد  میگذارد شرح دهید؟

روح الله مومن نسب: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، جنگ نرم ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های مردم است و اگر زمانی زن و مرد اطلاعات یا نحوه تعامل‌شان با موبایل را از یکدیگر مخفی کردند، تردید و بدگمانی در آن خانواده به وجود می‌آید.

در جنگ سخت دو طرف نزاع، توپ و تانک دارند اما در جنگ نرم یک طرف ارتش است و طرف دیگر یک خانم یا یک بچه جنگ نرم  به خانواده‌ها نفوذ می‌کنند و اعضای آن را از دسترس هم خارج می‌کنند و اگر بچه خانواده‌ای را دیدید که برای استفاده یک ساعت بیشتر از تبلت اصرار می‌کند قطعا یک عملیات جنگ نرم پیچیده در آن خانواده اتفاق افتاده است.

 

 

طلاق عاطفی، عوارض فعالیت در فضای مجازی

از مشکلات دیگ فضای مجازی میتوان به مسائل اخلاقی، استرس در خانواده‌ها، تنوع طلبی عاطفی و جنسی، طلاق عاطفی اشاره کرد و من معتقدم طلاق‌های ثبت شده بهتر از طلاق‌های عاطفی هستند زیرا حضانت بچه‌ها بعد از جدایی حداقل با پدر یا مادر می‌شود اما در طلاق عاطفی نه پدری وجود دارد نه مادری؛ به عبارتی جزایری در خانواده‌ها شکل می‌گیرد که آسیب‌های جدی روانی را به دنبال دارد. و تردید در خانواده بخشی از این مشکلات هستند و یا تنوع طلبی عاطفی اکنون بین جوانان رایج شده و می‌گویند با فلانی رابطه داشته‌ام اما کات کردم؛ آسیب‌‌های روانی و اجتماعی چنین کارهایی بسیار زیاد است.

همچنین، سودگرایی، لذت گرایی، فرد محوری و سکولاریزه کردن زندگی هم در شبکه اجتماعی اتفاق می افتد که اگر این خصوصیات را داشته باشیم در مواقع نیاز به سمت سپاه یزید می رویم پس مراقب باشیم دشمن آرام  آرام ما را به سمتی که می خواهد نبرد.

در خانه هایی که مودم وای فای هست امکان بروز اختلال  در فرزندآوری افراد وجود دارد

در بیان تاثیرات زیان بار فضای مجازی بر سلامت افراد هم لازم است بدانید که در کشورهای خارجی اپراتورهای موبایل و فروشندگان اینترنت موظف هستند تا کسانی را که بیش از ۸ ساعت از گوشی موبایل استفاده می کنند به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند و این درحالی است که در کشور ما روزانه افرادی هستند که روزانه بیش از هشت ساعت از گوشی موبایل استفاده کنند.

همچنین در خانه‌هایی که مودم وای‌فای در آنها روشن است، تضمین می‌دهم در آینده بچه‌هایشان در فرزندآوری دچار مشکل ‌شوند یا زنان باردار آنها لطمه بخورند.

 

 

نافع :شبکه ملی اطلاعات چیست و قرار است چه کار کند؟

روح الله مومن نسب: همانطور که می دانید یکی از دستورات مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی تشکیل شبکه ملی لاطلاعات بود که تاکنون تحقق نیافته، اگر ما در یک جمله بخواهیم بگوییم می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات یعنی اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان. یعنی شما اگر بخواهید سرعت، امنیت و کیفیت اینترنت را بالا را ببرید و قیمت آن را کاهش بدهید، چاره‌ای ندارید جز این که شبکه ملی اطلاعات را راه بیندازید.

به نظر من شبکه ملی اطلاعات را باید بسپرند به دست بخش مردمی یا خصوصی و زیر نظر نهادهای رسمی فعالیت بکنند و دولت در واقع  تسهیل گری بکند و تصدی گری نکند و  چون دولت نشان داده این کار را  نمی کند سالی کلی بودجه گرفته است ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است

پس داشتن اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان را برای ایران ضروری است و مواجه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی طبق فرموده رهبری ضروری است و باید رفتارها مبتنی بر این تفکر قرار گیرد.

پایان پیام/مبه گزارش آوای سیدجمال، 

 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal