آخرین اخبار

1. خرداد 1395 - 8:59   |   کد مطلب: 31233
همیشه از سیگاری‌ها می‌شنوید که می‌کوشند عادت بدشان را کنار بگذارند، و در تلاش و تقلا هستند که سیگار را به خاطر سلامتی‌شان ترک کنند. اما آیا واقعا راهی برای ترک کردن سیگار وجود دارد؟

به گزارش آوای سیدجمال به نقل از بازده، در نتیجه، سال‌ها است که بسیاری از کشورها در حال آزمایش و امتحان کردن راهکارهای و قوانینی برای مبارزه با دخانیات بوده‌اند. به نظر می‌رسد تنها چند کشور از طریق ممنوع کردن سیگار در اماکن عمومی تا افزایش جریمه و ماشین‌هایی که سیگار کشیدن در آن‌ها ممنوع است، به نتایجی رسیده‌اند.

 

تصویب قوانین علیه دخانیات

 

راهکارها و قوانینی که برخی کشورها علیه استعامل دخانیات تصویب کرده‌اند، چه هستند؟

 

بوتان اولین کشوری است که از سال ۲۰۰۴ فروش تنباکو را ممنوع کرد، تهیه سیگار در اماکن عممی و ادارات خصوصی نیز غیرقانونی است. اما آیا این‌ها توانسته‌است استعمال دخانیات را پایان دهد؟

 

داده‌های ارائه شده توسط کنوانسیون چهارچوب سازمان جهانی بهداشت در زمینه‌ی کنترل تنباکو، این آمار بحث‌برانگیز را ارائه داده‌است. برخی کارشناسان باور داشتند که نرخ استعمال دخانیات در بوتان بسیار بالاتر است و از زمان ممنوعیت تغییری نکرده‌است. شرایط سخت حبس برای جرائم جزئی داشتن دخانیات، لزوما نرخ سیگار کشیدن را کاهش نداد. این قانون در بوتان، یعنی منع تولید و فروش تنباکو، فقط قاچاق و فروش پنهانی را تشدید کرده‌است.

 

در اسکاتلند خرده‌فروشان بزرگ نمی‌توانند دخانیات را در معرض نمایش بگذارند زیرا این کار مصرف‌کنندگان جوان‌تر را مورد هدف قرار می‌دهد. در حالی که در نیویورک سیتی، مالیات تنباکو افزایش یافته است. مالیات بالاتر و افزایش قیمت تنباکو تا ۵۰% منجر به سقوط ۲۰ درصدی مصرف سیگار شده‌است.

 

اما موثرترین کمپین علیه استعمال دخانیات چه بود؟

 

بسیار عجیب است که در استرالیا یک تغییر ساده در بسته‌بندی تنباکو یک تفاوت عظیم ایجاد کرد. تصاویر گرافیکی قسمت‌های مختلف بدن که تحت حمله‌ی سرطان قرار گرفته‌اند و برچسب‌های هشداردهنده، تاثیر خوبی در کاهش نرخ مصرف تنباکو داشته‌اند.

 

استرالیا در سال ۲۰۰۴ با ۱۸% و در سال ۲۰۱۳ با حداقل ۱۳% کمترین میزان استعمال دخانیات را ثبت کرد.

 

بنابراین یک چیز ساده مثل تغییر بسته‌بندی تنباکو، می‌تواند چنین تاثیر بزرگی بر جای بگذارد.

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal