آخرین اخبار

23. شهريور 1398 - 12:41   |   کد مطلب: 33516
مدیر جهادکشاورزی اسدآباد:
کشت کلزا در اسداباد تا مهرماه ادامه دارد
مدیر جهادکشاورزی اسدآباد با بیان اینکه 90 درصد نیاز دانه های روغنی از کشورهای خارجی وارد می شود، افزود: در همین راستا ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت کلزا برای بی نیاز شدن از وابستگی به وارادات، همچنین مقرون به صرفه و کم آب بر بودن محصول از نقش موثری برخوردار خواهد بود.

سقراط بیرنگ در گفت‌وگو با آوای سیدجمال، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشت دانه های روغنی یکی از طرح ها و پروژه های سند راهبردی 3 ساله استان بوده، از طریق سازمان 3 هزار و 400 هکتار برای شهرستان اسدآباد تعهد کشت تکلیف شده که این تعهد نسبت به سال گذشته از افزایش 2 برابری برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه 90 درصد نیاز دانه های روغنی از کشورهای خارجی وارد می شود، افزود: در همین راستا ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت کلزا برای بی نیاز شدن از وابستگی به وارادات، همچنین  مقرون به صرفه و کم آب بر بودن محصول از نقش موثری برخوردار خواهد بود.

 

بیرنگ در ادامه تصریح کرد: از اوایل سال با توجه به ضرورت تولید کلزا، از طریق مروجین جهاد و کارشناسان پهنه در حوزه فعالیتی خود کشاورزان و تولیدکنندگان کشاورزی به کشت این محصول تأکید و ترغیب شده اند.

 

وی با بیان اینکه 1700 هکتار از اراضی برای کشت کلزا شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: به کشاورزان تأکید شده که بیشتر از این سطح را کشت کرده و بذر و نهاده های کودی مورد نیاز را با مراجعه به مراکز تابعه و جهاد دریافت کنند.

 

بیرنگ با اشاره به اینکه از 15 شهریور کشت کلزا در شهرستان اسدآباد آغاز شده و تا بازه زمانی پایان شهریور و نهایت تا 10 مهر ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از کشاورزان درخواست داریم با توجه به فرصت کوتاه باقیمانده سریعا نهادها های بذر و کود مورد نیاز خود را دریافت و نسبت به کشت محصول کلزای خود اقدام کنند چرا که به تعویق انداختن کشت کلزا در خارج از بازه زمانی ذکر شده  احتمال سرمازدگی محصول را به همراه خواهد داشت.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به اندازه کافی بذر و کود برای میزان تعهد شده کشت  کلزا شهرستان در نظر گرفته شده و هماهنگی های لازم در رابطه با  تسهیلات و بذر و کود لازم انجام گرفته است، اضافه کرد: در حال حاضر به ازای هر هکتار کشت کلزا مبلغ 5 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش پراخت می شود.

 

بیرنگ همچنین از افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا خبر داد و گفت: امسال هر کیلو کلزا تولیدی از کشاورزان به قیمت 3400 تومان خریداری شد که قرار است قیمت کلزا تولیدی سال آینده، با خرید تضمینی دولت به مبلغ هر کیلو 5 هزار تومان  افزایش یابد.

وی با اشاره به برداشت 3 تن محصول کلزا از هر هکتار سطح زیر کشت عنوان کرد: در صورت تحقق تعهد 3400 هکتاری کشت کلزا امسال ،پیش بینی می شود سال آینده 10 هزار تن کلزا از سطح زیرکشت تعهد شده برداشت شود.
انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal