آخرین اخبار

17. آبان 1399 - 13:50   |   کد مطلب: 37301
مدیر جهادکشاورزی شهرستان خبر داد
کاهش ۵۰ درصدی کشت کلزا در اسدآباد
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از کاهش ۵۰ درصدی کشت کلزا این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

به گزارش آوای سیدجمال، سقراط بیرنگ در گفت‌وگو با ما، اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی اسدآباد توسط کلزاکاران این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته که نسبت به مشابه سال گذشته از کاهش ۵۰ درصدی برخوردار است.

 

وی با اشاره به پیش بینی برداشت ۶۶۰ تن کلزا از این میزان کشت انجام شده در سال آینده تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت کلزا اختصاص پیدا کرد که به علت سرمازدگی، بارش تگرگ و آفت پرندگان تنها ۳۰۰ تن محصول از این اراضی برداشت شد.

 

بیرنگ افزایش هزینه های کشت، اعلام شدن دیر قیمت خرید تضمینی کلزا و خرید محصول به قیمت پایین را از دلایل عدم رغبت کشاورزان به کشت کلزا در سال جاری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر افزون بر ۸۵ درصد نیاز مصرف روغن کشور وارداتی بوده و طی برنامه ۱۰ ساله ضریب اتکای تولید روغن به تولیدات داخلی باید به ۷۰ درصد برسد که در این راستا رفع موانع تولید این محصول استراتژیک اقتصادی راه را برای خودکفایی کشور در بحث تولید روغن‌های خوراکی از منابع داخلی هموار خواهد کرد.

 

وی به ضرورت راه‌اندازی اتحادیه کشاورزان کلزاکار در شهرستان اسدآباد تأکید کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی این اتحادیه می‌توان در حفظ و تقویت این محصول و ترغیب کشاورزان به کشت این دانه روغنی استراتژیک کم آب بر اقدامات بیشتری انجام داد.

 

بیرنگ با بیان اینکه شهرستان اسدآباد فاقد کارخانه روغن کشی و صنایع تبدیلی در این راستا بوده و کلزای تولید شده کشاورزان اسدآبادی به کارخانه روغن‌کشی نهاوند ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: یک مورد متقاضی راه‌اندازی کارخانه روغن‌کشی در شهرستان پیگیر تغییر کاربری کارخانه لبنی خود به کارخانه روغن‌کشی بود که این طرح فعلاً ابتر باقی مانده است.

 

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد همچنین با اشاره به دیگر کشت های پاییزه این شهرستان اظهار کرد: میزان سطح زیرکشت غلات پاییزه در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ براساس پیش بینی ها، ۱۹ هزار هکتار به کشت گندم آبی و دیم و ۱۴ هزار هکتار به کشت جو آبی و دیم اختصاص خواهد داشت که به تناسب این میزان کشت پاییزه پیش بینی شده ۴۴۳۱ تن سهمیه کود شیمیایی به اسدآباد اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal