به گزارش آوای سیدجمال، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالشهای اجرای قانون عدم تنوع مدارس»، اظهار کرد: هر فردی که به مسائل اجتماعی توجه دارد روی اصل موضوع که برقراری عدالت آموزشی است، بحثی ندارد و آن را میپسندد، از این جهت لازم است از دغدغه و نگاه نمایندگان مجلس قدردانی کنم.
وی افزود: مباحث بنده با رویکرد کارشناسی است و نه سمت اداری؛ نمایندگان مجلس 18 تا 22 نوع مدرسه را احصا کرده و تلاششان کاهش تنوع مدرسه و تقلیل آنها به دو نوع دولتی و غیردولتی است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق مرکز پژوهش های مجلس در سال 95 پیرامون تنوع مدارس و تقسیم بندی مدارس به چهار دسته از حیث توزیع آموزشی مطلوب، پوشش حداکثری، مخاطبین خاص و مشارکت مردم و میزان آمادگی آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس تا سال آینده گفت: روی این مصوبه، مباحث بسیاری مطرح است.
عابدینی ادامه داد: مجلس به مسائل تخصصی آموزش و پرورش همانند استخدام، نوع مدارس، محتوای آموزشی و... ورود میکند اما آیا به همان اندازه مسؤولیت آن را میپذیرد؟ مجلس به شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت قانونی داده است، با این حال چه طور بدون طرح این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش که نهادی تخصصی است چنین مصوبه ای را تصویب کرده است؟
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چرایی عدم حضور رئیس جمهور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: قول هایی برای حضور ایشان در جلسات آتی داده شده است، با اینحال همه مصوبات شورا با امضای رئیس جمهور ابلاغ میشود.
وی با طرح این سؤال که «آیا این مصوبه دارای پشتوانه پژوهشی بوده است؟»، اظهار کرد: آیا حذف تنوع مراکز در نهادهای دیگر چون آموزش عالی نیز اتفاق میافتد؟ برداشت غلطی از موضوع تنوع مدارس صورت پذیرفته است.
عابدینی با تأکید بر اینکه خاستگاه مدارس متفاوت است، گفت: به عنوان مثال آموزش از راه دور، نوع مدرسه نیست، بلکه یک روش اداره مدرسه است؛ با حذف این مدرسه، چه خدمتی داریم به عدالت میکنیم؟ جز اینکه حق تحصیل افراد داوطلب تحصیل در این مدارس را داریم سلب میکنیم. هیأت امنایی هم شیوه اداره است و نوع مدرسه نیست؛ مخاطب برخی مدارس چون استثنایی، مخاطب خاص است و همان استدلال برای مستثنی شدن مدارس استثنایی در این قانون اخیر، چرا برای تیزهوشان مصداق پیدا نمی کند؟
وی ادامه داد: مدارس هیأت امنایی و نمونه دولتی بر مبنای مشارکت مردم شکل گرفتهاند؛ نوع تقسیم بندی این مدارس صحیح نیست. با توجه به شرایط فعلی، ادغام مدارس امکان پذیر نیست.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ریشه این تنوع، گفت: هر کشوری امکانات خوب داشته، مدارس استاندارد دایر کرده است؛ اگر مدارس ما از حداقلها برخوردار شوند دیگر مشکل تنوع حل خواهد شد. ما هم با اصل جداسازی و آزمون ورودی مدارس موافق نیستیم. اما آیا اگر دانشآموز نمونه دولتی به غیردولتی برود عین عدالت است؟
به گزارش فارس، در تاریخ 21 مهر 98، مجلس مصوب کرد که وزارت آموزش و پرورش مدارس را منحصراً به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند و بهجز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد، ملاک ثبتنام در مدارس دولتی تناسب فاصله محل سکونت با مدرسه باشد و تأسیس هر نوع مدارس خاص، صرفاً با مجوز انجام شود.
بهموجب اجرای این مصوبه تمامی مدارس هیأتامنایی، شاهد، ایثارگران، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، آموزش از راه دور، اقلیتهای مذهبی، شبانهروزی، عشایری و تطبیقی باید حذف شوند.
انتهای پیام/
دیدگاه شما