آخرین اخبار

9. آذر 1398 - 22:59   |   کد مطلب: 34175
بدون شک نوشیدن میزان زیادی شیر و به طور کلی مایعات زیاد، آب لیموترش و غیره برای دفع این سموم کارساز است. اما محققان معتقدند که مصرف بروکلی و امگا 3 ها نیز قدرت بدن را در برابر آلودگی هوا بالا می برند. در این مطلب به بررسی اثرات این مواد غذایی می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

به گزارش آوای سیدجمال، اینکه هوا آلوده است و نفس ها به تنگ آمده حرف تازه ای نیست. مضرات این آلودگی بر سلامتی نیز حرف تازه ای نیست. اینکه محیط زیست دلسوزان اندکی دارد اما خیل عظیمی از مردم کمر به نابودی طبیعت و کره زمین بسته اند نیز تازگی ندارد و اینکه هیچ کس حاضر نیست دل از اتومبیل شخصی اش بکند و ماشین کمتری به جان خیابان های این شهر بیندازد هم حرف تازه ای نیست. اکنون که سر به آسمان بلند کرده ایم و چشم به خوش قولی ابرها دوخته ایم تا کمی هوا را قابل تحمل کنند بد نیست در این اثنا با برخی مواد غذایی نیز کمی به فکر بیرون راندن این حجم از ترکیبات سمی از بدنتان باشید. بدون شک نوشیدن میزان زیادی شیر (البته اگر پالم نداشته باشد) و به طور کلی مایعات زیاد، آب لیموترش و غیره برای دفع این سموم کارساز است. اما محققان معتقدند که مصرف بروکلی و امگا 3 ها نیز قدرت بدن را در برابر آلودگی هوا بالا می برند. در این مطلب به بررسی اثرات این مواد غذایی می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

بروکلی ترکیبات مضر را از بدن دفع می کند

علاوه بر مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات از هر نوع و مصرف مایعات فراوان و شیر و غیره سعی کنید مصرف بروکلی و ماهی را نیز در برنامه روزانه تان افزایش دهید. در روزهای بسیار آلوده از انجام فعالیت و تحرکی بدنی شدید بپرهیزید. حتماً از ماسک استفاده کنید و اگر لازم نیست از منزل خارج نشوید

 

حتماً می دانید که چین یکی از آلوده ترین کشورها است. محققان آمریکایی یک گروه تحقیقاتی را برای بررسی تأثیر یک ماده غذایی برای کاهش اثرات آلودگی در این ناحیه آماده کردند. این ماده غذایی بروکلی و در واقع آب بروکلی بود. این ماده غذایی می تواند ترکیبات سرطان زا و تحریک کننده ای که در بدن تجمع کرده است را دفع کند. محققان دانشکده بهداشت بلومبرگ جان هاپکینز در ایالات متحده آمریکا، به این نتیجه رسیدند که مصرف آب بروکلی باعث دفع سریع ترکیبات سرطان زایی تجمع یافته در بدن می شود. نتایج این پژوهش که در مجله Cancer Prevention Research به چاپ رسیده است تشویقی است برای مصرف بیشتر بروکلی تا هرچه بیشتر از خواص بی نظیر این سبزی مفید بهره مند شوید.

 

با بروکلی 61 درصد دفع بیشتر سموم ناشی از آلودگی هوا اتفاق می افتد

متأسفانه هم اکنون هوای اکثر کشورها و شهرها آلوده است و این مسئله مشکلی برای سلامت عمومی است. به همین دلیل محققان و دانشمندان به دنبال روش هایی کم هزینه برای کاهش اثرات منفی آن و مراقبت از سلامتی افراد هستند. در این راستا محققان آمریکایی به استراتژی تغذیه به عنوان بخشی از برنامه مراقبتی کلی از افراد توجه ویژه ای نشان داده اند. آن ها 291 داوطلب چینی را به مدت 12 هفته تحت نظر گرفته و به آن ها نوشیدنی بروکلی دادند. این داوطلب ها همگی کشاورزان و ساکن 50 کیلومتری شانگهای بودند که یکی از صنعتی ترین و آلوده ترین مناطق چین محسوب می شود. گروه کنترل آب تصفیه شده و همچنین آب آناناس و آب لیموترش مصرف کردند. دیگر داوطلب ها نیز علاوه بر موارد اشاره شده پودری حل شده در آب که از جوانه بروکلی گرفته شده بود نیز مصرف کردند.

 

 

بروکلی سرشار از گلوکورافانین و سولفورافان است. محققان مشاهده کردند مصرف نصف لیوان آب بروکلی باعث شد که این داوطلب ها به میزان بیشتری بنزن و آکرولئین دفع کنند. باید بدانید که بنزن سرطان زاست و آکرولئین نیز باعث تحریک ریه ها می شود. بررسی ها نشان داد که داوطلب هایی که نوشیدنی بروکلی دریافت کردند 61 درصد بیشتر از گروه کنترل، بنزن دفع کردند و میزان آکرولئین دفع شده نیز 23 درصد تخمی زده شد. محققان اعلام کردند که تأثیر آب بروکلی از همان روز اول شروع مصرف دیده می شود.

 

تأثیر بروکلی در طولانی مدت

بروکلی یکی از اعضای سودمند خانواده کلم ها است که شامل انواع کلم های دیگر مانند گل کلم، کلم برگ و غیره نیز می شوند. این کلم ها خطر بروز بیماری هایی مانند سرطان را کاهش می دهند.

 

بررسی ها نشان داد که داوطلب هایی که نوشیدنی بروکلی دریافت کردند 61 درصد بیشتر از گروه کنترل، بنزن دفع کردند و میزان آکرولئین دفع شده نیز 23 درصد تخمی زده شد

 

بروکلی یکی از منابع گلوکورافانین است. این ترکیب زمانی که بروکلی جویده می شود و یا به صورت آب آن مصرف می شود سولفورافان تولید می کند. سولفورافان ها نیز باعث تحریک تولید آنزیم هایی می شوند که برخی ترکیبات سمی و سرطان زا را از بدن دفع می کنند. این بررسی نشان داد که مصرف بروکلی یک روش کم هزینه؛ ساده و سالم برای کاهش خطر بروز بیماری های جدی ناشی از آلودگی هوا در طولانی مدت می شود. حال اگر نمی توانید تلاشی برای کاهش آلودگی هوا و حمایت از محیط زیست بکنید حداقل مصرف بروکلی تان را بالا ببرید تا بدنتان تا حدودی کمتر از آسیب های جدی ترکیبات شیمیایی ناشی از آلودگی هوا رنج ببرد.

 

امگا 3 ها: سلاحی دیگر در برابر آلودگی هوا

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای مقابله با اثرات منفی آلودگی هوا در بدن موثر است. نتایج یک بررسی آمریکایی که در مجله Environmental health perspectives به چاپ رسیده است نشان می دهد که امگا 3 های موجود در برخی ماهی ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد ناشی از ذرات معلق در هوای آلوده محافظت می کنند. این ذرات بخصوص به قلب و رگ های خونی آسیب زیادی وارد می کنند.

محققان روی 52 داوطلب ساکن خانه سالمندان نیز بررسی هایی آغاز کردند. این افراد به این دلیل انتخاب شدند که در منطقه ای با میزان آلودگی زیاد ساکن بودند.

 

 

در ماه های اول دانشمندان میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی شرکت کننده ها را بررسی کردند. وظیفه این آنزیم ها مقابله با ذرات ریز موجود در هوا است. سپس داوطلب ها به دو گروه تقسیم شدند. به رژیم غذایی روزمره گروهی از شرکت کننده ها روغن سویا و به گروهی دیگر روغن ماهی اضافه شد. روغن ماهی حاوی امگا 3 است. بعد از 4 ماه بررسی مشخص شد که فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی گروهی که مکمل روغن ماهی دریافت کرده بودند به میزان 49 درصد افزایش یافته است.

فعالیت آنزیمی گروهی که روغن سویا دریافت کرده بودند نیز 23 درصد افزایش داشت. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی خال مخالی وجود دارد.

 

حرف آخر

توصیه آخر اینکه علاوه بر مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات از هر نوع و مصرف مایعات فراوان و شیر و غیره سعی کنید مصرف بروکلی و ماهی را نیز در برنامه روزانه تان افزایش دهید. در روزهای بسیار آلوده از انجام فعالیت و تحرکی بدنی شدید بپرهیزید. حتماً از ماسک استفاده کنید و اگر لازم نیست از منزل خارج نشوید.

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal