آخرین اخبار

11. دى 1398 - 14:33   |   کد مطلب: 34493
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد گفت: اثر تاریخی مسجد میرزا آقاجانی شهرستان به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد.

به گزارش آوای سیدجمال، کامران اکبری‌شایگان، اظهار کرد: مسجد میرزا آقاجانی مربوط به دوره قاجاریه واقع در محله میدان شهر بوده که این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

وی یادآور شد: به علت مذهبی بودن اثر تاریخی مسجد آقاجانی، معمولا درب مسجد در زمان برپایی نماز و هنگام اذان باز است و این امر موجب شده تا علاقمندان به بازدید از این آثار در غیر از این زمان نتوانند از این اثر بازدید کنند و به همین علت آمار دقیقی از تعداد بازدیدکنندگان در رابطه با اثر فوق در دست نداریم.

 

اکبری شایگان با بیان اینکه در صورت وجود اعتبار مرمت پشت بام و دفع رطوبت بنا مد نظر اداره میراث شهرستان خواهد بود، تصریح کرد: در سال ۸۶ در راستای مرمت این اثر تاریخی لایه برداری سطوح داخلی و خالی کردن بندها و تعویض آجرهای فرسوده و ساب و بندکشی و نیز بام سازی بنا انجام گرفته است.

 

وی با اشاره به مرمت های انجام شده در سال های ۸۷ و ۸۹ بیان کرد: انجام عملیات فضای داخلی و خارجی مسجد، انجام عملیات خاکبرداری کف مسجد برای سنگ کاری، کف سازی و لایه برداری سطوح سیمانی فضای بیرونی مسجد از اقدامات انجام شده در راستای مرمت این اثر در سال ۸۷ می توان برشمرد.

 

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد اضافه کرد: در سال ۸۹ نیز عملیات فضای داخلی و خارجی آبدارخانه مسجد و احداث کانال دفع رطوبت آبدارخانه مسجد به منظور مرمت اثر  انجام گرفته است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی مربوط به دوران قاجاریه با مصالحی چون آجرهای چهارگوش، گچ ملات گل و ماسه ایجاد شده که ضخامت دیوار آن در حدود ۱۰۰ سانتی‌متر است.

 

در حال حاضر از ۱۵۰ اثر فرهنگی و تاریخی موجود در شهرستان اسدآباد، ۸۹ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت است./ایسنا

انتهای پیام

دیدگاه شما

نقشه ماهواره ای اسدآباد
پیش بینی وضعیت هوای اسدآباد
بانک ملت
https://telegram.me/Avaseyedjamal